köpa bakdämpare hjälp.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jag väger ju 100 pannor. och där ligger väl egentligen den stora delen i varför ajg kittar om hojjen. konstigt nog ville pontus behålla 95n fjädrarna fram han tyckte de räckte. kollate på racetech sida å dom rekomenderar över 100n fjädrar men jag liter mer på pontus. Känns väldigt seriös så jag provar de han ger mig.

Men bak är ju frågan. tycker verkligen 14400 som man ger normalt för en öhlinare är ybermycket pengar för en dämpare. Man får ett hel coilover chassi till en bil som funkar bra för dom stålarna.

Sen som ni skrev öhlins är itne dumt för många åker de och kunskapen finns om de strular. Wp verkar itne lika vanligt.

De är svårt val.. men jag får en wp bakdämpare plus wp styrdämpare för billigare peng än jag får en öhlins bakdämpare...

Jag är amatör åkare och kittar itne för å jaga tiondelar utan byter grejer för å få en stabil hoj till min vikt. Hade jag vägt 80 kg hade jag struntat i de helt.

SÅ wp kanske funkar med en 90-95n fjäder?

får ringa å kolla med springzz imorn. pontus hade ingen bra kontakt på en fjäder så måste ändå ringa å kolla med dom.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
jag köpte den enklare varianten av öhlinsbakdämpare utan hydraulisk förspännig och bara fjädrar fram till min 1000rr. kan det vara motiverat med att betala 7000 mer bara för den hydrauliska förspänningen. ställer man inte in hänget för sin vikt och sen är det bra eller?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
jag köpte den enklare varianten av öhlinsbakdämpare utan hydraulisk förspännig och bara fjädrar fram till min 1000rr. kan det vara motiverat med att betala 7000 mer bara för den hydrauliska förspänningen. ställer man inte in hänget för sin vikt och sen är det bra eller?

jag har bara hittat ett alternativ till min hoj. Och de är just den för 14400. Verkar inte finnas nåt annat. hade de gjort de hade ajg köpt.

men kan springzz packa om gafflar och ta bort ändstopp å dona? så dom har bra koll på allt för det har inte jag:) hade tänkt mig wps bakdämp för 8700 + nyafjädrar fram, trögare olja å bort med ändstoppen.. måste ju räcka alldeles utmärkt till att köra nåt rookie race nästa år..

blir la som min ungefär då bara att jag kör med öhlinskolvkitt fram me.
vad springzz kan och inte kan de vet jag itne. tänkte ev försöka ringa dom i morgon å testa.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Att WP och Öhlins behöver lite servicar ibland är inte att dom är dåliga och har gått sönder. Riktiga racergrejjer är så. Dom har inte någon kompromiss på att få livslängd på bekostnad av prestandan. :)

sandstream

Guest
Att WP och Öhlins behöver lite servicar ibland är inte att dom är dåliga och har gått sönder. Riktiga racergrejjer är så. Dom har inte någon kompromiss på att få livslängd på bekostnad av prestandan. :)
Kan man säga att det finns någon generell serviceintervall på Öhlins, tex var 20 timme, 1 gång om året etc?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kan man säga att det finns någon generell serviceintervall på Öhlins, tex var 20 timme, 1 gång om året etc?

Beror väl lite på vilken modell osv man har. Men på riktigt toppnivå är det väll service vart 3:dje race gissar jag. För rookies och övriga kanske 1gg/år är ok.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan ju passa på att fråga om nån vet om man kan serva BiTubo i sverige?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
http://www.motorcycletoystore.com/s...bsorber-suzuki-gsxr1000-2005-2006-/p_747.html

någon som köpt av dessa?

billigt blir de om man inte åker på moms å tull.
1220 dollar med frakt.

men åker man på momsen å tullen så är de 11200 och då ha rjag hittat billigare i sverige...

Product Options: Weight With Gear 100-140LBS 141-175LBS 176-210LBS
va fan jag väger ju 220 lbs!!!! får glömma detta med öhlins jag är för fet för RR

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
http://www.motorcycletoystore.com/s...bsorber-suzuki-gsxr1000-2005-2006-/p_747.html

någon som köpt av dessa?

billigt blir de om man inte åker på moms å tull.
1220 dollar med frakt.

men åker man på momsen å tullen så är de 11200 och då ha rjag hittat billigare i sverige...

Product Options: Weight With Gear 100-140LBS 141-175LBS 176-210LBS
va fan jag väger ju 220 lbs!!!! får glömma detta med öhlins jag är för fet för RR

Att de specar weight range beror enbart pa att u staterna sa ingar fjader enl egen preferens med damparen. Bara att maila och saga att man ar jattetung sa satts dar i en hardare fjader...

Samla ihop allt du behover pa en address i USA och leta upp en 4kkr flygbiljett sa betalar dina raceprylar en semester:tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag är amatör åkare och kittar itne för å jaga tiondelar utan byter grejer för å få en stabil hoj till min vikt. Hade jag vägt 80 kg hade jag struntat i de helt.

Min K3a går som tåget med mina 100pannor på den. Jag i min körkunskap som är begränsningen och inte hoj eller fjädring. Det går nog alldeles utmärkt att satsa på soppa och däck i några år istället men det är kul med roliga prylar :yoparty

Du är ju knappast tvingad att satsa på fjädring det första du gör. Din hoj duger som den är standard länge.

Dr.Bike

Guest
Min K3a går som tåget med mina 100pannor på den. Jag i min körkunskap som är begränsningen och inte hoj eller fjädring. Det går nog alldeles utmärkt att satsa på soppa och däck i några år istället men det är kul med roliga prylar :yoparty

Du är ju knappast tvingad att satsa på fjädring det första du gör. Din hoj duger som den är standard länge.

Äh vaffaaan Danne! Satt du och SOV på hela Öhlinskursen! :D
Förstod du inte budskapet?
ALLA måste köpa en Öhlinare! ;)

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj

vet inte om jag håller med. har kaft k1,k2,k4 innan och alla dom har varit mycket hårdare standard. K6an jag har på gatan med rena standardprylar känns jävligt kvickstyrd men inte alls så stabil som varken k2an eller k4 an gjorde.

jag kanske satsar på fel grejer helt klart. och jag är fullt medveten om att jag inte blir snabbare för de sitter öhlinare fram å bak. men jag får bättre förutsättningar för å åka fort:) tror man på sin hoj så åker man fortare..:)

Att de specar weight range beror enbart pa att u staterna sa ingar fjader enl egen preferens med damparen. Bara att maila och saga att man ar jattetung sa satts dar i en hardare fjader...

Samla ihop allt du behover pa en address i USA och leta upp en 4kkr flygbiljett sa betalar dina raceprylar en semester:tummenupp

haha ja varför inte.... åka över jul nu när man ändå är ledig:) bra sätt att även få damen nöjd:)

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Westw... tror du säger det för att du inte provat något bättre...
Skulle du provat min gml r750 eller r600 hybriden som jag kallade den...
Så skulle du verkligen känt skillnad.
Fick kortare bromsträcka. Bättre stabilitet. Mer kvickstyrd.. Bättre däckslitage..
Allt blev bättre.

Service ca 1 gång per år på Öhlinsgrejorna..
Tävlar du i toppskiktet i rr här i Sverige.. kolla över grejorna efter halva säsongen. Har räckt till SM-guld i superbike 2 år i rad för Jimmy. Och då är det Pontus som fixar servicen åt honom..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K6an jag har på gatan med rena standardprylar känns jävligt kvickstyrd men inte alls så stabil som varken k2an eller k4 an gjorde.
Det har iofs mer med geometrin än dämparen att göra, nu kan du iofs påverka geometrin mer iom justerbar ride height på bakdämparen.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Äh vaffaaan Danne! Satt du och SOV på hela Öhlinskursen! :D
Förstod du inte budskapet?
ALLA måste köpa en Öhlinare! ;)

Fattades bara ett Hallelulja på slutet och någon som gick runt med kollekt.
Öhlins är bra skit men jag harvar på ett tag till med standard prylar tills jag hittar en ICA kasse i skogen med tusenlappar.

Westw... tror du säger det för att du inte provat något bättre...
Skulle du provat min gml r750 eller r600 hybriden som jag kallade den...
Så skulle du verkligen känt skillnad.
Fick kortare bromsträcka. Bättre stabilitet. Mer kvickstyrd.. Bättre däckslitage..
Allt blev bättre.

Det är klart det är så. Vill inte prova något bättre för då vill man ju så klart ha det :D Vägrar att provköra en K5-K7a :mad:

Men dom flesta kan nog åka rätt länge innan det är hojen som sätter begränsningarna. Men klart man vill ha en så bra hoj som möjligt.:tummenupp Jag personligen skulle nog bli mycket "snabbare" förare om jag la mer pengar på däck, soppa och fler bandagar än om jag köpte dyr fjädring. Men det är min väg att gå.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Fattades bara ett Hallelulja på slutet och någon som gick runt med kollekt.
Öhlins är bra skit men jag harvar på ett tag till med standard prylar tills jag hittar en ICA kasse i skogen med tusenlappar.

Det är klart det är så. Vill inte prova något bättre för då vill man ju så klart ha det :D Vägrar att provköra en K5-K7a :mad:

Men dom flesta kan nog åka rätt länge innan det är hojen som sätter begränsningarna. Men klart man vill ha en så bra hoj som möjligt.:tummenupp Jag personligen skulle nog bli mycket "snabbare" förare om jag la mer pengar på däck, soppa och fler bandagar än om jag köpte dyr fjädring. Men det är min väg att gå.

jag har 30 st lätt begagnade slicks i garaget så däcken bör ju räcka ett tag.
bandagar börjar bokas efter nyår och skall väl försöka åka allt ajg hinner med.

så jag hoppas på att mycket träning och en okej hoj skall göra mig hyffsat snabb iaf. tror inte hojjen i sig gör mig snabbare men alla idrotter jag provat blir roligare om man har koll på grejerna fårn början...

japp.... de stämmer. kanon kille att ha å göra me...

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...