sandstream skrev:
2301495 Så antingen är du för fattig för att ha råd med en besiktning, alternativt för fattig för att köpa/fixa en bil som går igenom en besiktning, eller så är du för upptagen för att hinna till besiktningen.
Låter tungt...
Jag har åkt obesiktigat med många bilar, mestadels pga av lathet men sen att en del inte skulle gå igenom besiktning pga modifikationer etc.
Mina tre senaste crossbussar har alla varit obesiktigade under körning, men en dag fick jag ett ryck och besiktigade en av dem. Blankt papper på den

Har man många bilar till olika ändamål och kör max några hundra mil per år så orkar jag inte bry mig om besiktigat. Som sagt, det ska mycket till om du ska få böter och man kör ändå inte omkring i trafikfarliga bilar om man är förståndig.
För övrigt så är det detta som gäller; Påställd bil med minst trafikförsäkring är det som krävs för att få framföra fordonet på svenska allmänna vägar, oavsett om man ska till besiktning eller ej. Avställd=släpkärra till och från besiktning.
När man ställer av en bil så ringer man INTE och säger upp försäkringen, detta sköts automatiskt. Däremot måste man försäkra samma dag som man ställer på en bil och detta sköts INTE automatiskt. Missas detta är TFF (trafikförsäkringsföreningen) snabba med sina betalningsavier, som inte är billiga!
OBS: reglerna har dock blivit hårdare när det gäller "körning till och från besiktning, närmsta väg till verkstad etc", detta enligt polisen samt besiktningen. Vad som gäller 100% får dock någon annan uttala sig om, jag vet bara att jag alltid har klarat mig från böter när jag har blivit stoppad med obesiktigat fordon. Jag kör för övrigt ALLTID med påställda och försäkrade fordon.