Köpa bil med körförbud!?

Spray

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Cagiva
Är det tillåtet att bogsera en bil med körförbud?

Jag har en bil som behöver transporteras från en gård till en annan för reparation innan besiktningen.

Gården ligger dessutom åt samma håll som där besiktningen ska äga rum några dagar senare. Med andra ord kan man säga att jag är "påväg till besiktningen" när jag flyttar bilen.

Du måste (minst)lyfta upp ena axeln i luften om du ska få transportera den.

Du får dock köra med den till och från reparation, glöm inte påställning samt trafikförsäkring bara.

Spray skrev:
2301208 Är det tillåtet att bogsera en bil med körförbud?

Jag har en bil som behöver transporteras från en gård till en annan för reparation innan besiktningen.

Gården ligger dessutom åt samma håll som där besiktningen ska äga rum några dagar senare. Med andra ord kan man säga att jag är "påväg till besiktningen" när jag flyttar bilen.

Mc-relaterade Diskussioner ??? :tummenupp

Spray skrev:
2301208 Är det tillåtet att bogsera en bil med körförbud?
Nej, inga hjul i backen är det som gäller.

Tror dock du får bogsera med hjälp av en dolly, men osäker på det.

Du får enbart köra i direkt samband med reparation, och närmaste väg till besiktning & verkstad.
(Beroende på hur körförbudet kommit till.)

Bilens förflyttning kan ses som i direkt samband med reparationen.

Läste någonstans att det var OK att köra om det var kortaste vägen till besiktningen. Kortaste vägen till verkstaden måste väl vara OK, eller är det nån som vet hur det ligger till?

Vad händer om man "åker dit"? Missförstå mig inte, det handar ENDAST om en engångstransport. (köpa "skrotbil", köra hem skrotbil)

HanneZ skrev:
2301216 Det kanske är en rejsbuss :)
Givetvis måste det vara så, får skylla på värmen och illa fungerande logiskt tänkande p.g.a av den vilseledande titlen på just den här forumavdelningen :pannkyss

Jag undrar också hur man gör när man köpt en avställd bil med körförbud. Hur gör man i praktiken för att få köra med bilen? Påställning, trafikförsäkring.

Hur mycket kostar det? Vem kontaktar man? Har ingen aning om hur det här funkar.... :(

Min förra bil körde jag drygt ett år med körförbud pga utebliven besiktning.
Blir du stoppad så får du 600:- i böter om polismannen har en riktigt dålig dag, det fick aldrig jag med mitt trevliga och tillmötesgående sätt, hamna iofs i bara en enda kontroll :)

EDIT: Det viktiga är att du betalar vägskatt och trafikförsäkring :mattias

När jag skulle köra in flickvännens mormors bubbla med körförbud (inte bes.) ringde jag polisen och frågade hur jag skulle göra... Jag förklarade läget och han sa att det är bara att köra (fick hans tillstånd) och så fick jag hans mobil nr. om jag skulle bli stoppad :). Det finns snälla poliser oxå :fyllisar

Du får inte använda dolly kärra, bara bilsläp(om du nu lyckas köra den lagligt på nåt sätt med svenska regler?) :huvet om bilen inte är bes. o påställd..

Men du får som sagts tidigare köra till verkstad(kortaste väg) eller besiktningsstation.. Dock måste du ha försäkring..

sandstream skrev:
2301456 Medvetet eller omedvetet?

Medvetet.
Jag läser all post som Vägverket skickar till mig, även påminnelser att boka tid samt information om att körförbud har inträtt.

Caffe skrev:
2301481 Medvetet. Jag läser all post som Vägverket skickar till mig, även påminnelser att boka tid samt information om att körförbud har inträtt.
Så antingen är du för fattig för att ha råd med en besiktning, alternativt för fattig för att köpa/fixa en bil som går igenom en besiktning, eller så är du för upptagen för att hinna till besiktningen.
Låter tungt...

Caffe skrev:
2301481 Medvetet.
Jag läser all post som Vägverket skickar till mig, även påminnelser att boka tid samt information om att körförbud har inträtt.
Skulle du, mot förmodan, besiktigat någon av dina fordon du tidigare ägt så skulle risken varit väldigt stor att du fick ta bussen hem från besiktningen...
Jag uteblev vänligen men bestämt från besiktningen med ASET (min rejsbuss) och det gick bra ett helt år, nu är den dock skärskådad och godkänd att framföras som en i mängden på allmän väg.

sandstream skrev:
2301495 Så antingen är du för fattig för att ha råd med en besiktning, alternativt för fattig för att köpa/fixa en bil som går igenom en besiktning, eller så är du för upptagen för att hinna till besiktningen.
Låter tungt...

Eller en mer sansad låt gå attityd där jag inte förstorar upp körförbudet till något att hetsa upp sig över. :pannkyss
Jag kan tillägga att jag bor och jobbar i samma område så den rullade inte varje dag. Efter att jag sålde den var jag lyckligt bilfri i flera månader.

Killen som köpte den hade byggfirma i Bålsta, nästan ute i dina trakter.
Hans polacker skulle ha den för att "hämta grejor" som han uttryckte det så se upp för en 2-tonslackad Kingcab för den skulle inte besiktigas av han heller :D

sandstream skrev:
2301495 Så antingen är du för fattig för att ha råd med en besiktning, alternativt för fattig för att köpa/fixa en bil som går igenom en besiktning, eller så är du för upptagen för att hinna till besiktningen.
Låter tungt...

Jag har åkt obesiktigat med många bilar, mestadels pga av lathet men sen att en del inte skulle gå igenom besiktning pga modifikationer etc.
Mina tre senaste crossbussar har alla varit obesiktigade under körning, men en dag fick jag ett ryck och besiktigade en av dem. Blankt papper på den :)
Har man många bilar till olika ändamål och kör max några hundra mil per år så orkar jag inte bry mig om besiktigat. Som sagt, det ska mycket till om du ska få böter och man kör ändå inte omkring i trafikfarliga bilar om man är förståndig.

För övrigt så är det detta som gäller; Påställd bil med minst trafikförsäkring är det som krävs för att få framföra fordonet på svenska allmänna vägar, oavsett om man ska till besiktning eller ej. Avställd=släpkärra till och från besiktning.
När man ställer av en bil så ringer man INTE och säger upp försäkringen, detta sköts automatiskt. Däremot måste man försäkra samma dag som man ställer på en bil och detta sköts INTE automatiskt. Missas detta är TFF (trafikförsäkringsföreningen) snabba med sina betalningsavier, som inte är billiga!

OBS: reglerna har dock blivit hårdare när det gäller "körning till och från besiktning, närmsta väg till verkstad etc", detta enligt polisen samt besiktningen. Vad som gäller 100% får dock någon annan uttala sig om, jag vet bara att jag alltid har klarat mig från böter när jag har blivit stoppad med obesiktigat fordon. Jag kör för övrigt ALLTID med påställda och försäkrade fordon.

Enligt lagen!

Enligt lagen får man åka med en obesiktigad (dock skattad och försäk.) bil till besiktining och verkstad, men ej från verkstad och hem, likaså körning i samband med reparation är också förbjudet, dvs renoverar du bromsarna på en obes. bil så får du inte åka ut och testa bromsarna innan du har besiktigat bilen, så enligt lagen är det tillåtet av köra med en bil till bes. som kanske är trafikfarlig pga att man inte får testa bromsverkan på ett säket sätt.
Skulle du bortse ifrån lagarna kan det kosta dig 600kr och inget mer, om det inte var besiktningen som utfärdade körförbudet för då är det ända godkända sättet att frakta den på ett släp.

// Danne

Last edited:
Men!
Hur går det till allt det här. :)

Scenariot är FÖLJANDE:

Köpt en bil som är avställd. Har fått tvåor på besiktningen och därför, efter en tid, körförbud. Jag vill transportera bilen från Köpeplatsen hem till "verkstaden" (dvs mitt privata hem).

Påställning? Försäkring? Körförbud? Kan någon Utförligt förklara hur det här fungerar! Jag vill absolut köra bilen försäkrad, just in case. Färden jag ska göra är en ENGÅNGSFÄRD och är ca 7mil längs medelstora och små vägar. Bilen ska senare avregistreras etc och bli en "isbil".

Jag vet inte om jag vågar chansa på att köra bilen "som den är" från platsen. Risken att bli stoppad är minimal, men dock.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back