Här dök en svarv upp på Blocket som nästan kostar gratis (2500 kr) men säkert är användbar för avancerat hobbybruk.
https://www.blocket.se/sodermanland/Svarv_85032929.htm?aw=1
Vet inte om jag skulle kalla de för svarv, men....
Här dök en svarv upp på Blocket som nästan kostar gratis (2500 kr) men säkert är användbar för avancerat hobbybruk.
https://www.blocket.se/sodermanland/Svarv_85032929.htm?aw=1
Vet inte om jag skulle kalla de för svarv, men....
Jämför med flertalet nytillverkad kinesmaskiner vette sjutton om inte den där är ett bättre val.
Har kört en sån å de är ett aber me remdriften för man bör ha remklister för annars slirar de när de blir lite motstånd.. Maskinen har inga skalor å på den här ser jag inga stopp heller, så de blir inte så lätt att göra avancerade jobb i den...
Den jag körde va ganska mycke glapp i sliderna samt chuken centrerade inte.. Behöver inte vara så me den här då..
Har kört en sån å de är ett aber me remdriften för man bör ha remklister för annars slirar de när de blir lite motstånd.. Maskinen har inga skalor å på den här ser jag inga stopp heller, så de blir inte så lätt att göra avancerade jobb i den...
Den jag körde va ganska mycke glapp i sliderna samt chuken centrerade inte.. Behöver inte vara så me den här då..
Det är ju saker som man fixar till för att få en gammal maskin att bli okey. Remklister behövs nog bara om det är en gammal torr rem av hEst-läder och ihopsatt med plåtklammor. Inte alls något som behövs med en modern flatrem.
Jag skulle vli förvånad om inte svarven har graderade skalor vid rattarna men med tanke på att det alltid är mer eller mindre slitage i en gammal maskin ser man till att använda mikrometrar och indikatorklocka när man behöver arbeta med lagerpassningar.
Gamla utslitna chuckar ersätter man med en ny eller ser till att centrera om den är okey för övrigt. På den här typen av äldre svarvar är chucken fastskruvad på en planskiva så det är enkelt att centrera den.
Men visst är det helt klart att det inte är en svarv som ska användas för produktion i en verkstad. Då köper man kraftiga och modernare maskiner. Den här typen av svarv som kan göra mycket nytta för hobbybruk är anpassad till en snäv budget.
Bara montera digitalskalor då?
Förstår att det knappast är kul byta varvtal på den.
Det där med skalor... Har varit med svarvjobb till två verkstäder i Filippinerna, ingen av två gubbar tittade på skalorna utan svarvade lite, stannade och mätte med skjutmåttet, repeterade tills det blev ok. Ingen av dom nyttjade heller stickstålet utan bägge sågade av biten mot slutet för att därefter vända, rikta upp och svarva baksidan.
Väldigt frustrerande att beskåda där jag står och och tvingar mig själv att vara ödmjuk, bara beskåda och se till att slutresultatet blir enligt önskemål även om det tar onödigt lång tid.
Bäst för magsåren blir att istället gå ut på gatan och tittat på damerna som passerar medans man väntar.
Jag kanske är färgad för man har jobbat hela livet me svarvning, å ser att den där maskinen behöver pumpas in en heldel mer pengar i än va den kostar för att köpa..
Ja så är det helt klart. Köper man gamla grejor till lågt pris måste man bara beredd på att lägga tid och några tusenlappar för att de ska bli lika användbara som när de var nya.
De där är ingen svarv jag skulle rekomendera till någon, utom möjligen en som vill renovera den till eget museum..
Jag har renoverat en snarlik Bahco från samma tidsperiod, 30-talet. Den fungerade kanonbra och hade automatisk längd- och tvärmatning. Jag har i.o.f.s. en mycket större svarv själv och tycker att en sådan här är för klen och vek för allroundbruk som t.ex. att borra cylindrar m.m.
Men många köper ju Blomqvistare för 10-20 kkr som inte är kraftigare och har lägre dubbhöjd och har god nytta av dem. Xarför menar du att en sådan här inte skulle kunna vara minst lika användbar?
Att du som kanske är yrkessvarvare rynkar på näsan jämfört med en kanske minst 10 gånger nyare generation förstår jag. Men för hobbybruk kan jag inte tänka mig annat än att den är lika användbar nu som för snart 100 år sedan och tillgodoser mångas garagebehov.
Blomqvist är en liten å smidig maskin som håller sitt värde genom åren å de är många som vill ha en sån..
Har rekomendera de till flera å dom är nöjda..
Behöver man en större å starkare så skulle jag lägga till lite mer pengar å välja en lite nyare utan att de blir för dyr.. Som hobby svarv så är kraven annat än modern produktion svarv..
Du svarade inte på frågan varför den här skulle tänkas vara mindre användbar än en Blomqvist som du har rekommenderat, medans den här möjligen skulle platsa på ett museum?
Jo jag svarade att blomqvist en är liten å smidig å inte stor, där av mer rekomenderbar för hobby svararen.
Den andra hör mer hemma på museum för att visa hur man svarva före kriget typ...
Jag har renoverat en snarlik Bahco från samma tidsperiod, 30-talet. Den fungerade kanonbra och hade automatisk längd- och tvärmatning. Jag har i.o.f.s. en mycket större svarv själv och tycker att en sådan här är för klen och vek för allroundbruk som t.ex. att borra cylindrar m.m.
Men många köper ju Blomqvistare för 10-20 kkr som inte är kraftigare och har lägre dubbhöjd och har god nytta av dem. Xarför menar du att en sådan här inte skulle kunna vara minst lika användbar?
Att du som kanske är yrkessvarvare rynkar på näsan jämfört med en kanske minst 10 gånger nyare generation förstår jag. Men för hobbybruk kan jag inte tänka mig annat än att den är lika användbar nu som för snart 100 år sedan och tillgodoser mångas garagebehov.
Vad behöver man för typ av svarv för att kunna svarva bromsskivor till bilar (även lite större bromsskivor) och för att kunna borra cylindrar? Jag visste inte att man använda svarv till detta, vad är det för förutsättningar som behöver vara på plats för att göra en bra cylinderborrning med en svarv?
Vore intressant att höra från någon som kan.
//K
För att svarva bromsskivor används normalt en speciell och rätt liten svarv som skär båda sidorna på skivan samtidigt. Men det går bra med en vanlig svarv också så länge den kan ta diametern på skivan. Bromsskivor är mycket hårda, ungefär som verktygsstål. Är det sedan rostiga så ökar påfrestningen ytterligare på skäret och det blir vibrationer som gör att det krävs en stabil svarv. Tunna skivor som till MC fjädrar undan så om en sådan ska grejas till slipar man dem istället. Det kan man göra i en svarv och sätta slipmaskinen i verktygshållaren.
För att borra cylindrar krävs en stabil svarv som kan avverka utan att vibrera. Den behöver också vara så bra byggd och justerad att cylinderloppet inte konar alltför många tusendelar från kjolen till däcket. Det är bara gamla gjutjärnscylindrar som man svarvar eller arborrar på det sättet. Nikalsilpläterade cylindrar kan inte renoveras lika enkelt utan kräver andra metoder.
Ok!
Det lät intressant, har du något exempel på namn på denna typ av svarvar? Kanske ett par olika gamla hederliga svenska klassiker som klarar av denna typ av arbeten?
//K
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |