Köpa Blade 929 eller 954???

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
fezt skrev:
Ok... inget jag hört ngt om, bara kollade siffror från hondas hemsida. Men det kan säkert stämma att de angett fel..
Uppgivna 150 hk på vevaxeln i 929:an var i verkligheten cirka 135-140 hk. 954:an verkar ligga närmare sanningen. Om man nu ska värdera allt i hk.
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Hur säker är du på det??

Har aldrig hört något om detta, men hört det angående andra hojar.

Fast jag tror nog att 135 räcker det med för mig.

/M

valmers skrev:
Uppgivna 150 hk på vevaxeln i 929:an var i verkligheten cirka 135-140 hk. 954:an verkar ligga närmare sanningen. Om man nu ska värdera allt i hk.
 

MasseK

Ofta och mycket...
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Bohus
Hoj
CBR 929 RR -00
Har aldrig kört 954:an, men hade en 929:a innan och kan intyga att den funkar fint för längre körning.
Gjorde en tripp till Nordkap med några polare.. 760 mil totalt... :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mike the bike skrev:
Hur säker är du på det??

Har aldrig hört något om detta, men hört det angående andra hojar.

Fast jag tror nog att 135 räcker det med för mig.

/M
Bara att jamfora en 929 med en R1 av samma arsmodell gav ordentliga misstankar. Det gjordes aven bankkorningar i MC-pressen som verifierade att Honda saltat siffrorna.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Mike the bike skrev:
Hur säker är du på det??

Har aldrig hört något om detta, men hört det angående andra hojar.

Fast jag tror nog att 135 räcker det med för mig.

/M
Valmers har rätt i detta om effekten...

929:an -00 var också rätt ryckig vid av -> påslag om jag inte minns helt galet?

Min kära fader har haft både en 929 och 954 och han är av åsikten att 954:an är bättre på allt, utom möjligtvis lång-åkning... Fast det är såklart en rätt fin prisskillnad mellan de två också som väger åt 929:ans fördel för hur det än är så är det en rackarns bra hoj...
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Peccus skrev:
Valmers har rätt i detta om effekten...

929:an -00 var också rätt ryckig vid av -> påslag om jag inte minns helt galet?

Min kära fader har haft både en 929 och 954 och han är av åsikten att 954:an är bättre på allt, utom möjligtvis lång-åkning... Fast det är såklart en rätt fin prisskillnad mellan de två också som väger åt 929:ans fördel för hur det än är så är det en rackarns bra hoj...

Min förra hoj var en 929.
Riktigt trevlig bekantskap. Snäll, bekväm och trygg.
Effekten fick en rejäl skjuss uppåt när jag satte på Acra helsystem och PCIII.
Även den berömda ryckigheten vid av/påslag mer eller mindre försvann när jag monterade grejerna.
En 929:a ska defenitivt ha helsystem och PCIII, det är en halv hoj utan.

Annars är det är kanonhoj som bara går och går.
Stadig och fin och funkar hur bra som helst på banan.
Men jag ångrar inte en sekund mitt byte till GSX-R1000 -03.

Vilken rova, den bara matar på med sanslös effekt hela vägen upp till varvstoppet! Stor skillnad!
Chassit har jag svårt att jämföra på de få milen jag kört på dammiga grusiga vägar.
Sittkomforten var dock mycket bättre på Bladen. Nu känns det som jag hänger mycket mer på armarna.

Mina erfarenheter
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
954:an är en grymt bra hoj, motor och bromsar som är helt suveräna :D
Har du pengarna så köp en sådan :tummenupp
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Kan säga att 954:an har ruggigt mycke bättre låg och mellanregister än vad 929:an har.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
nu har jag fått tag i min 954 sedan 1 vecka tillbaks. tycker det är rätt stor skillnad mot 929 jag bytte bort.
Men min 929 som gått 680mil gick mycket finare i motorn än 954 som gått 1900 nu.
När 954 är kall så knackar den rätt mycket men det försvinner såfort motorn får lite värme. Sen är treans vxl lite mer väsnig, låter mer än de andra vxlarna.
Men jag har ju 2 års garanti kvar ifall det blir riktigt illa.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Min knackar rätt friskt den också när den är kall, men så fort den är varm så låter den ingenting.

Nån som vet om det är nått standardfel på bladen eller ska dom låta så? Går bra gör den iaf :D
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top