Köpa BMW 540?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Att de är kalla på begagnatmarknaden är ju en perfekt anledning att köpa en, själv köpte jag en Jaguar XJ6 4,0 Sovereign från 1997 häromveckan och den fick jag nästan gratis. Stora lyxbilar med hög förbrukning och stora motorer har nog aldrig varit billigare.

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
När man direkt får en i tråden som haft 2 bilar med just det problemet så blir du tyvärr inte trovärdig. Dina frågor till eventuella kollegor är knappast mer värt än någon med personliga erfarenheter.

Jag kan dra många exempel som är liknande som den du försöker påvisa men skitsamma jag ska inte starta värsta bråket nu bara för det. Jag ville bara påvisa att problemet inte är så stort som det påvisas, dessutom var de två 540 olika generationer.

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Det största hindret/tänkta problemet jag ser med det hela är att det handlar om en bekant, den relationen kan ju skita sig om något händer :(

det är mer bekant till pappa än till mig, pappas svärfar är mellanhand till sin bortgånga sambos barn (detta låter som jag mötte lassie) som ska sälja bilen, har bara träffat dom ett par gånger så skiter sig får det göra det.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kan dra många exempel som är liknande som den du försöker påvisa men skitsamma jag ska inte starta värsta bråket nu bara för det. Jag ville bara påvisa att problemet inte är så stort som det påvisas, dessutom var de två 540 olika generationer.

Jag hör gärna andra exempel. Dock påstod tidigare ägaren på min gamla E34 M60B40 IAT att han dragit åt bultarna på den. Jag kollade aldrig.

Fin bil även om jag tycker automaten är lite slö men det ska ju vara bättre på M62 generationen.

KÖP!

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Att automaten är lite slö kan jag leva med, just nu kör jag en saab 9000 med minsta motorn så allt kan vara snabbare, hojen har jag om jag vill åka snabbt, bmwn är tänkt att ha om man ska åka fler alt lite bekvämare.
Manuell låda till v8an kom väl inte förrän senare?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Att automaten är lite slö kan jag leva med, just nu kör jag en saab 9000 med minsta motorn så allt kan vara snabbare, hojen har jag om jag vill åka snabbt, bmwn är tänkt att ha om man ska åka fler alt lite bekvämare.
Manuell låda till v8an kom väl inte förrän senare?

Till vilka årmodeller manuela lådan såldes till vet jag inte. Den fanns i alla fall bara -96 till E34/M60 i alla fall.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Automaten är snabb nog allafall i e34 för typen av bil. Vill man ha snabbare växlar kan man även chippa den, dock aldrig testat själv.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Att de är kalla på begagnatmarknaden är ju en perfekt anledning att köpa en, själv köpte jag en Jaguar XJ6 4,0 Sovereign från 1997 häromveckan och den fick jag nästan gratis. Stora lyxbilar med hög förbrukning och stora motorer har nog aldrig varit billigare.

Ja, men kostnaden kan vara ett gissel :gnissla

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Angående det är med lösa bultar. Jag var själv inne på en 540 tidigare i år, och har läst om problemet många gånger, inte bara på Autopower. Det är bara att googla på "loose bolts oil pump bmw 540" eller liknande, så ser man att det inte alls är ett fåtal individer på Autopower som råkat ut för det.

Det jag inte förstår är hur en verkstad som servar bmw kan påstå att problemet inte existerar, när en enkel sökning på nätet motsäger det. Alla dom träffar man får kan ju inte vara påhittade av nån Autopowersnubbe.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja, men kostnaden kan vara ett gissel :gnissla

Inte om du jämför med att tex köpa en flång ny Audi A4, Volvo V50 eller motsvarande svenssonbil där bara värdeminskningen är av en magnitud som knappt ens den mest katastrofala "gammeljagga med V12"-budget kommer upp i på ett år.

Jaguar X300 är dessutom en bil med snudd på fantastisk kvalitet och driftsäkerhet som går förhållendevis snålt, och är billig att försäkra jämfört med tex tyska motsvarigheter, jag är inte ett dugg orolig.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Inte om du jämför med att tex köpa en flång ny Audi A4, Volvo V50 eller motsvarande svenssonbil där bara värdeminskningen är av en magnitud som knappt ens den mest katastrofala "gammeljagga med V12"-budget kommer upp i på ett år.

Jaguar X300 är dessutom en bil med snudd på fantastisk kvalitet och driftsäkerhet som går förhållendevis snålt, och är billig att försäkra jämfört med tex tyska motsvarigheter, jag är inte ett dugg orolig.

Ja måste instämma. Min E34 540 sålde jag nyss för 34000. Den mesta utrustning man kan tänka sig. Parkeringsradar, elskinn, acc och mycket mer. Hade den i 2 år och ca 2500 mil. Inte mycket strul alls. Lite småskit som inte är särskilt dyrt att byta. Löjligt mycket bil för pengarna. Kostade runt 500 000 -96 så de kunde ta betalt för dem.

Sen går folk och köper alla möjliga skitbilar som är några år nyare och dyrare men inte i närheten av lika bra bil. A4, 95, V70 osv.

Plus att 540 gjorde 250 och tog allt i tjänstebilsracersväg på motorvägen.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Vill minnas att det varit lite bekymmer med automatlådorna visar sig med att den växlar lite hårt särskilt när den är kall, beror på förslitning av en plastkula om jag snappat upp det hela rätt.
Annars är det en kanonbil ägde en själv för ett par år sedan och motorn ihop med ett sportavgassystem levererar skönsång i mängder.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tror faktiskt inte att någon någonsin köpt en svenssonbil, vad det nu är, för egna pengar och behållt den i endast ett år.
Sett över tre år tror jag en t.ex. V50 ger din juggejagga en match.
Men, ingen köper väl sådana bilar för egna pengar ändå så diskussionen tenderar att bli väl akademisk.

Att någon engelsk bil någonsin haft "fantastisk kvalitet" bortser jag från att svara på, förutsatt att du med "kvalitet" menar hållbarhet.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vill minnas att det varit lite bekymmer med automatlådorna visar sig med att den växlar lite hårt särskilt när den är kall, beror på förslitning av en plastkula om jag snappat upp det hela rätt.
Annars är det en kanonbil ägde en själv för ett par år sedan och motorn ihop med ett sportavgassystem levererar skönsång i mängder.

Nej det är växellådan till M60 motorn som har det problemet. Ofta tror jag att de beror på att folk bytt till fel olja. Sen är det två plastkulor. Att lådan är knäpp när den är kall är inte ett tecken på att ventilhuset berhöver renoveras. Börjar den slira på backen och mellan 1-2 an börjar det bli dags.

Men som sagt det är till den tidigare generationen, och inte aktuellt inför detta köp.

Sen tycker jag att man behöver en uppryckningen bland folk som kallar sin BMW kännare. En del verkar ju inte ha koll på något om BMWs själ. Att som i denna tråd kalla M60 motorn för den bästa är ju totalt galet och man bör ha förbrukat sin rätt att prata om BMW.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Att någon engelsk bil någonsin haft "fantastisk kvalitet" bortser jag från att svara på, förutsatt att du med "kvalitet" menar hållbarhet.

Vad är det som håller dåligt på X300? Jag kan inte komma på många kända återkommande fel på den bilen. Rost vid takluckan då det förekommer, bakskärmar som kan rosta på modell 95-96 samt grenrör som tenderar att spricka är ingen direkt diger lista jämfört med vilken utrustningsspäckad lyxvagn som helst i samma klass.

Sen "köper för egna pengar", är en tjänstebil en gratis bil? Inte direkt.

Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
I särklass bästa serieproducerade v8:n i världen.

Det sitter ett insugsmembran i bakkant på insuget (mot torpedväggen), det kan torka och spricka dock.
Symptomen ger ostadigtomgång samt lätt rykande avgaser, inget farligt men ack så trist.
Rätt knöligt att byta.

Annars en mycket komfortabel bil som KAN köra på under litern.'
........eller på 2,5 liter, beror på vilket humör man är på;)

Min egen 540 jag hade var som ett flipperspel, kraften tog aldrig slut och
det roligaste var att när man stod vid rödljusen och det kom en skitunge i nån trimmad
fast and furiusbil som man lätt kunde reta genom att varva lite, då var det bara att vinka godbye och gazza.:)

För övrigt hade jag ett riiiiiktigt idiotsäkert inbrottsskydd i denna bilen. Det gick in feta kolvar från dörrarna in i stolparna när man låste bilen, samt så var det skottsäkra rutor på den. Det var en juvelhandlare i Hannofver som hade haft den som värdetransportbil.

Tur det fanns taklucka på den dock, då det systemet aktiverades en gång när jag satt i bilen hahahaha....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det som håller dåligt på X300? Jag kan inte komma på många kända återkommande fel på den bilen. Rost vid takluckan då det förekommer, bakskärmar som kan rosta på modell 95-96 samt grenrör som tenderar att spricka är ingen direkt diger lista jämfört med vilken utrustningsspäckad lyxvagn som helst i samma klass.

Sen "köper för egna pengar", är en tjänstebil en gratis bil? Inte direkt.

Jag vet inte vad som är dåligt. Jag gillar i och för sig inte något från ön, möjligen Maggie, så jag är inte objektiv i frågan.

Tjänstebil är naturligtvis inte gratis, i så fall skulle man ju blivit jätteglad. Det är däremot i de allra flesta fall det absolut billigaste bilägande man kan tänkas ha. Du var ju själv inne på värdeminskningen på en ny bil. De flesta bilar tappar halva sitt värde på tre år och de flesta får köpa för 7,5pbb eller mer. Det ger en värdeminskning på ca 5000kr per månad om du köper motsvarande vagn själv, och det är ungefär en tusing mer än förmånsvärdet på 7,5pbb. Så kalkylen är klar redan där, innan vi tittat ens på drivmedel, skatt, försäkring, service, däck, bekymmersfria dagar och nätter osv.

Om man däremot är beredd att åka gammal kärra så kan man åka billigare än i en tjänstebil men då ska det vara bra gammalt.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Att som i denna tråd kalla M60 motorn för den bästa är ju totalt galet och man bör ha förbrukat sin rätt att prata om BMW.

Håller med.
Iofs vet jag inte vilken motor jag ska kalla bäst, men BMW för mig är sexor.
Att man som i min gamla 323 -98 har lyckats locka in över 170hk (ja, de skriver själva ned det) på 2.5 liter och den dessutom drar under 0,78 i mkt hög landsvägsfart med många kickdowns (automat) torde tyda på att de fanimig kan bygga motorer.
Min går som en klocka, trots många mil och okänd bakgrund.
Jag är glad att vara tillbaka till BMW, sen får alla tycka vad de vill.
Det är skillnad mellan "kvalitet" och BMW-kvalla.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Håller med.
Iofs vet jag inte vilken motor jag ska kalla bäst, men BMW för mig är sexor.
Att man som i min gamla 323 -98 har lyckats locka in över 170hk (ja, de skriver själva ned det) på 2.5 liter och den dessutom drar under 0,78 i mkt hög landsvägsfart med många kickdowns (automat) torde tyda på att de fanimig kan bygga motorer.
Min går som en klocka, trots många mil och okänd bakgrund.
Jag är glad att vara tillbaka till BMW, sen får alla tycka vad de vill.
Det är skillnad mellan "kvalitet" och BMW-kvalla.

Kul att någon har lite mer koll. Men om man ska prata själ tycker jag många bmwkillar har fel. Först ska jag klargöra en sak. En rak 6:a är en av världens trevligaste motorer och bmw har gjort den underbar i många olika former. BMW premenuerar ju på världens bästa motor priser och ofta med en 6:a. Men BMWs själ ligger i vikfördelning och samspel mellan bilens olika komponeter. Därför kan man säga att tunga 6:eek:r "förstör" en äkta BMW som ska vara liten, lätt, snabb och perfekt vikfördelad. Se t.ex. E30 M3, den har en rak 4:a och är vår generations äktaste BMW. I större bilar kan man så klart ha tunga motorer men då har man rört sig bort från grunden med små och lätta bilar.

Jag älskar BMWs 6:eek:r men ska du bli entusiast måste du förstå att de är en trevlig bonus inte grunden.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Kul att någon har lite mer koll. Men om man ska prata själ tycker jag många bmwkillar har fel. Först ska jag klargöra en sak. En rak 6:a är en av världens trevligaste motorer och bmw har gjort den underbar i många olika former. BMW premenuerar ju på världens bästa motor priser och ofta med en 6:a. Men BMWs själ ligger i vikfördelning och samspel mellan bilens olika komponeter. Därför kan man säga att tunga 6:eek:r "förstör" en äkta BMW som ska vara liten, lätt, snabb och perfekt vikfördelad. Se t.ex. E30 M3, den har en rak 4:a och är vår generations äktaste BMW. I större bilar kan man så klart ha tunga motorer men då har man rört sig bort från grunden med små och lätta bilar.

Jag älskar BMWs 6:eek:r men ska du bli entusiast måste du förstå att de är en trevlig bonus inte grunden.

Precis.
M3 E30 var byggd så av en anledning.
Min stenålders 325 E30 jag hade var skitkul, men inte ens i närheten, trots alla cylindrar och det underbara ljudet.
Jag blev faktiskt lite fundersam när de gick ett steg till, från 6 till 8 cyl i M3.
Är det då fortfarande en M3? Hmm.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...