Köpa Buell Firebolt?

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
jag kör en liten Ducati 750 Sport -01 nu, som älskar att svänga!! :) är otroligt nöjd med den om man bortser från att den är lite klen.. :(
så nu är jag väldigt sugen på en lite större/starkare hojj till nästa säsong! twin är en självklarhet!! (iaf till 95%) :D
jag har kikat lite på nätet och blev otroligt frestad av XB9R Firebolt.. vet inte så jättemycket om dom.. verkar vara riktigt ovanliga..?

negativt/positivt med den? :confused:
hjulbas?
väghållning?
remdrift?
motor?
m.m...?

gillar bristen på kåpor, utblåset under hojen och stoora skivan fram :tummenupp
index2.jpg


på deras sida finns en video/reklamfilm som verkligen förklarar min syn på hojjåka!! :Bugar
http://www.buell.com/en_us/bikes_gear/firebolt/
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Väldigt kort hjulbas, kortare än min 125:a... Remdrift är ett stort +, då det är underhållsfritt och slits mindre...

Väghållningen är fantastisk, pga hjulbasen så är det plättlätt att lägga ner den i kurvor.

Motorn är inte så fruktansvärt effektstark, men buell säljer ett fabrikstrimkit (Sk "Sportkit") som ger 10 hästar och ett ljud som är värt att döda för. Kitet innehåller Kn-filter, ljuddämpare och CDI-box. Effekten hamnar då ngnstans runt 90-100 hk.

Cuts-prylen är smart utformad, på bilden ser det ut som en ensitscuts, men man kan öppna bakdelen och VOILÁ, så har du skjutssadel!

Klonkig låda är väl ett av de få saker man kan klaga på, förutom effekten.

Finns en uppsjö styling-prylar och annat gott. Ramen fungerar som tank, och svingen som oljebehållare. Inga problem att ligga i 180 + konstant från Sthlm till Trosa på krokiga vägar ( 7 mil), tydligen.

F.ö. så har min plastfar en sådan, det är därför jag vet det här...
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Nu får man väl drevet efter sig.. : )
Intrycket jag fick när jag provkörde en xb12r var att chassit och bromsarna funkade förvänansvärt bra.men moroten var inte nått jag gillade.Och vibrationerna oj oj oj.Slå ner arslet på en träbänk och slå på en hilti slagborrmaskin så känner man likheten.
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Jo, visst, den vibrerar lite... Och benen börjar nästan koka av värmen på längre turer...
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
ok! vibrationerna har jag inget emot.. men att den är klen gör mig lite fundersam, det beror förståss på vad man jämför med, i duccen har jag ca: 61 hk 183 kg å i firebolten 90-100 hk 175 kg! jag tror fortf. att jag skulle bli nöjd med den då det verkar vara min typ av hojj.. :)
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Nä, om du jämför med en ducce så är det enda du förlorar varumärket.

Den kreativa designen, en ovanlig hoj, effekten och v-twinnen finns ju kvar och i vissa fall blir den ju bättre.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag vet en som hade en sån, bra bromsar och generande svag motor (den lilla motorn då).
Jobbig sittställning och opraktisk, men säkert kul bushoj om inte motorn satte sånna begränsningar.
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
Silwer skrev:
jag vet en som hade en sån, bra bromsar och generande svag motor (den lilla motorn då).
Jobbig sittställning och opraktisk, men säkert kul bushoj om inte motorn satte sånna begränsningar.

ok =/ komfort är inget jag söker.. det får jag ta senare när jag kommer upp i åren lite :tungan nu är jag ung och vill ha kul! men då vill jag ju såklart inte ha en "generande svag motor" :mad:

nä får iaf bli en provtur eller tre innan jag bestämmer mig..! är lite kluven nu.. :( är RIKTIGT sugen på XB9R men den verkar vara för klen.. och XB12R har jag ju inte råd med....
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Hmm... ni 125.a killar, har ni ens suttit på hojen?
Jag gillade hojen (XB12) skarpt tills jag fick testa den på bana. Lät grymt där den stod på tomgång, men när jag skulle varva upp blev jag besviken direkt, gassvaret är som i en gammal 240, och jävlar vad den vibrerade.
När jag kör ut på banan blir jag förvånad igen, händer ju inget när man gasar, motorn är lika slö som den verkade i depån. Bromsarna är rätt okej, tar väldigt bra, men känsla osv har jag känt bättre. Väghållningen är också okej, men känns väldigt annorlunda. I slutet av målrakan blir jag förvånad över hur låg hastighet jag har. Blev väldigt missnöjd över hojen och tänkte på att det kunde bero på att jag skrotat min egen TL1000 20minuter tidigare, men så gav jag mig ut på kompisens VTR1000f -vilken motorcykel det var i jämförelse, det vart kul att köra hoj igen och jag ville inte gå i depå när passet var slut.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Testköra den! Jag ville absolut ha en innan jag testkörde den. Ändrade mig totalt! Vibrerade alldeles för mycket för min smak och värmen var hemskt!
 

Firebolt

Blinkar för omkörning
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Klart du ska köpa en Firebolt... Underbar å köra om man tycker om att svänga. Dock är den ju som sagt ingen raket rakt på... Visst vibrerar den mycket, men det är ju trots allt en HD motor i den.
Har ingenting å klaga på egentligen...
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Köp inte den skithojen om du tycker att din 750 är slö. Jag har accat ifrån en XB9R i flertal trafikljus med min gamla 620 Monster. Att sen XB9R'en svängde sämre och hade lika dålig markfrigång som Monstret gjorde ju inte det hela bättre.
Har just fått en 750Sport i garaget, och den både känns piggare, svänger bättre, bromsar bättre och går framför allt fortare både i acc och toppfart. Å så vibrerar den inte alls lika sjukligt!! :tummenupp

Prova den gamla HååDee skiten innan du köper, det är ett miljondollar tips!

/Micke
 

Firebolt

Blinkar för omkörning
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Jag håller med. Provkör en. Det gör man väl oavsett hoj men ska köpa. Jag tycker dock inte att den är så slö som vissa skriver.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
sismo skrev:
Nä, om du jämför med en ducce så är det enda du förlorar varumärket.


Nej det är inte det enda man förlorar. Jämför gärna Buellen med en Ducce SS900 eller SS1000 t.ex., Duccemotorn känns mycket bättre, vibrerar mycket mindre, bättre vxl-låda, längre effektregister...... skillnaden är mycket stor.

Jag har provkört 2 st Buell, senast en XB9R på Gelleråsen. Mycket kvickstyrd och rolig att köra, men den "råa" HD-motorn drar ju ner det hela, många kan ju uppleva den som charmig, jag gillar den inte. Fast jag gillar allt annat på hojen, udda tekniska lösningar, och stuket.
 

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Mattsvart Ducce 750s -01
usch då! :3freak kände mig rätt sugen på en sån innan.. gillade utseendet m.m. iof det enda jag hade att gå på, men nu hör jag att det minsann inte är nån höjdarhojj :brinnerup
jaja.. ska ta å provköra en snarast! ryktas att italia bike center ska börja med buell snart! sen får vi se efter det!


tack för era åsikter!! de uppskattas :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo lite posörhoj var det allt, tråkigt att de använder de motorer de gör.
900 modellen var verkligen ingen hit motormässigt, det kommer du märka.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
För mindre pengar än en ny Buell fick jag en ny 04 RSV1000R Factory med fullt justerbar Öhlins fram och bak, OZ specialfälgar, kolfiber (riktigt kolfiber) här och där, osv... Var inte svårt att välja egentligen :lol
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top