Köpa cross eller snöskoter?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Lovade ju att slänga upp ett par bilder...

En Suzuki RM 250-03 uttagen 2005, en 57åring från Lidingö som haft den sedan ny. Nyrenoverad fjädring fram o bak, nyrenoverad motor med kolv, ramlager osv. Stått still sedan 2007 då han körde GGN med den.

Fick med helt ok dubbdäck som ska på så fort som möjligt.. Termometern visade -28 grader på väg till Uppsala idag så det kan väll kanske dröja ett tag innan man är sugen på att köra dock :rolleyes:

Bifogat

• 20100106185.jpg
    20100106185.jpg
    230.2 KB · Visningar: 101
  • 20100106190.jpg
    20100106190.jpg
    230.5 KB · Visningar: 79
  • 20100106192.jpg
    20100106192.jpg
    227.6 KB · Visningar: 94
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en skoter rasar inte ofta?
1000mil är mycket på en sån men oftast är de då lagerbyte i boggie samt variatorrenovering.
för 20+ kan man hitta riktigt fina skotrar..
kostnad? 100 spänn betalar jag i halvförsäkring i mån. 128hk 600cc.
bensin.. jo 2-4liter milen men så långt kommer man inte på en dag.
man åker ju inte varje dag heller. :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man behöver både snöskoter, cross och en enduro.
Snöskoter på snön, crossen på isen och enduron tar de övriga.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
en skoter rasar inte ofta?
1000mil är mycket på en sån men oftast är de då lagerbyte i boggie samt variatorrenovering.
för 20+ kan man hitta riktigt fina skotrar..
kostnad? 100 spänn betalar jag i halvförsäkring i mån. 128hk 600cc.
bensin.. jo 2-4liter milen men så långt kommer man inte på en dag.
man åker ju inte varje dag heller. :)

Åkte med en kompis som köpte skoter i lördags, i söndags skar den.... ena kolven som gav upp och bitarna ramlade ner i vevhuset och slog hål på motorblocket. Han hade väll maximal otur, men visst rasar dom relativt ofta ändå? Surfat runt på skoterforum nu och det verkar rasa titt som tätt för allihop.

Men det kan nog bli en skoter till nästa vinter kanske, har man tur fyndar man en RX1:a i sommar eller nått :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Åkte med en kompis som köpte skoter i lördags, i söndags skar den.... ena kolven som gav upp och bitarna ramlade ner i vevhuset och slog hål på motorblocket. Han hade väll maximal otur, men visst rasar dom relativt ofta ändå? Surfat runt på skoterforum nu och det verkar rasa titt som tätt för allihop.

Men det kan nog bli en skoter till nästa vinter kanske, har man tur fyndar man en RX1:a i sommar eller nått :)

jag är inne på min tredje "billigare" och alla har hållt.

min bror samt farbror har säkert haft minst 5 var. ingen har skurit..
min farsa hade nån gammal john dere (stavn) och nån gammal ss som gjorde sitt innan dom skar.. men modernare är nog inte så ofta, el så har vi haft en enorm tur :D

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
jag är inne på min tredje "billigare" och alla har hållt.

min bror samt farbror har säkert haft minst 5 var. ingen har skurit..
min farsa hade nån gammal john dere (stavn) och nån gammal ss som gjorde sitt innan dom skar.. men modernare är nog inte så ofta, el så har vi haft en enorm tur :D

Ni har nog haft tur och/eller kör lungt...Om dom inte skär ihop brukar dom ju bli krokig när man kör in i nån sten eller nått...

Jag tycker det bästa är att köpa en någorlunda billig skoter, typ max 20-25.000.Vist är risken/chansen för haveri större, men förr eller senare kör man ju in i nått endå, och en ny skoter håller inte bättre än en gammal för stenar och träd...Dessutom brukar ju 4-taktarna kännas fördjävla klena jämfört med vassa 2-t :)

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Lite offtopic, men eftersom det är min tråd så....

Lär man bestycka om crossen om man ska köra nu när det är 10-15 minus? Vad kan hända om man inte gör det? Risk för ras?

Så jag inte sticker ut o kör med den imorgon och lyckas pajja den på en gång.

ja du ska bestycka om o folk kan säga vad dom vill, o ja såg att de va en 2 taktare o dom e riktigt känsliga vid kallgrader o du lär även få tejpa kylare i omgångar för att testa dig fram så den inte går kall.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Han som jag köpte den av sa att den fick lite för mkt soppa med den bestyckningen som var nu, borde betyda att den é lagom för vinteråka då.

Ska testa o tejpa ena kylaren också, spelar det någon roll vilken?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0