Köpa cross?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Så nu har vinterdepressionen slagit till och kommit fram till att det man behöver är en cross. Det jag har tänkt att lägga är mellan 10-15k. Det jag ska ha den till är att köra enklare skogsturer samt stubbrejs, bakhjul och leka på isen och dylikt.
Har kollat lite och man får en 125a års98-03. Gör man bort sig om man köper en 125 eller ska man gå ner i årsmodell och köpa sig en 250cc. Det lutar åt någon jappsare, är alla märken samma skrot?
Släng på med feedback och erfarenheter.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Jag rekomenderar en 250. Bättre å mycke mera skoj. En 125 får man ju växla ihjäl sig på.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
satsa på en 250 helt klart! 125a är nästan i stil med en moppe, som jag vet är det inga större skillnader mellan märken, men köp japanskt!

p.s, nu ska jag åka lite hoj! :D :yoparty

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
125 är (som sagt) väl litet.
Effekten räcker, men man får växla satan pga. vridmomentsbrist.
4taktsenduro på 250 - 350cc skulle jag rekomendera.
Mer cc kör man långsammare med som nybörjare (de flesta erfarna också).
Men det är kul med övermotoriserat!

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Har du tänkt köra med på vinterväg med isdubb så är det roligt om man kan dreva upp så det går riktigt fort. Motorsvaga maskiner som 125:eek:r och de flesta 4-taktarna inom din budget (under15kkr) orkar inte med att göra körningen riktigt kul. Mitt råd är 2-takt 250cc eller 2-takt 500cc då de levererar den effekt man oftast behöver samt klarar din budget. Tidiga mer högprestanda 4-taktare börjar vara slitna och de som inte är det ryms inte i din budget, sedan var många av de första högprestanda 4-taktarna lika med korta service intervall och höga reservdelspriser:gnissla

Egentligen tycker jag att en Honda CR500 är den bästa cross som byggts, den levererar effekt utan problem och gör det nästan utan underhåll. Jag har haft måånga crossar av varierande kubik men maken till hållbarhet är oöverträffad för CR500. Jag har nu haft tre st och den senaste har jag haft många år.

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Rekomenderar du en cr500 som förstacross ????

En cr250 så kanske han överlever vintern också......

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Rekomenderar du en cr500 som förstacross ????

En cr250 så kanske han överlever vintern också......

Men han ska ju bara åka stubbrejs och leka runt. Då är det ju bara att kötta på med så mycket pulver som möjligt.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Cr 500 känns som de blir stora samt att de är för tok för dyra. Får väl ta och satsta på 250. Är det någon års modell som man ska komma över så man inte köper sig en gammal dålig häck bara för man är dumsnål, sen priserna på blocket är dom realistiska eller finns det bra prutmån (dock inte så svårt att ta reda på)

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
cr 500 e helt klart roligaste jag kört.
lite väl klumpig när man åker på små stigar, men faaaaaan va kul man har på gärden och på isen.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
kompisen sa att -01 kom det aluram på.. öh, ja, nån av dom, eller om det var för dom flesta märken, :va

ska kolla på en -02 kawa 250 imorgon för 15k :tummenupp

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
kompisen sa att -01 kom det aluram på.. öh, ja, nån av dom, eller om det var för dom flesta märken, :va

ska kolla på en -02 kawa 250 imorgon för 15k :tummenupp
Va fan alla ska köpa cross före mig, -98 kom ialf honda med aluram. Ge mig kawan du kör ju yamaha till vardags. Blir irriterad satan nu.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Va fan alla ska köpa cross före mig, -98 kom ialf honda med aluram. Ge mig kawan du kör ju yamaha till vardags. Blir irriterad satan nu.

jag kan höra med han som jag ska köpa av, om dom känner nån mer som ska sälja, dom var ett gäng som hade åkt mycket förut, kanske är fler som tröttnat, annars finns denna sidan med: www.enduromx.com

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!