Köpa cross

philly

phille
Gick med
11 Jul 2005
Ort
västerås
Hoj
ingen just nu
Hejsan alla cross intresserade! Jag tänkte införskaffa mig en cross till sommaren och nu vill jag ha hjälp med vad jag ska köpa. Ska köra på bana för skojs skull kanske 1-3 ggr per vecka. Har lite tidigare erfarenhet av cross. Har haft en 50 cc när jag var mindre och en 80 cc fram tills 15 åring kanske. Dock ingen erfarenhet av större cc på bana. Är väl ganska så "tekniskt" lagd så lite kan jag nog mecka själv. 21 år nu, väger ~75 kg och är runt 1.86 lång.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Utifrån dina förutsättningar skulle jag rekomendera en 125cc. Fabrikat betyder inte alls lika mycket som att den är i bra skick (inte bara plasten), samt att du har en handlare eller polare som vet mycket om hojen och kan hjälpa dig om det behövs.
125cc är fullt tillräckligt för de flesta, och troligtvis det roligaste man kan köra. Dessutom är de extremt lättmeckade.
Hittade två andra trådar om folk som vill köpa cross. 250 2T och 250-450 4T (enduro)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Vill du ha två takt eller fyrtakt? Hur mycket pengar kan du lägga?
Jag väger lika mycket som du och har kört många olika crossar. Jag kan rekommendera yamaha 450 om du vill ha bra kvalité. Dom håller väldigt bra och är lätta att meka med. Jag köpte en 05'a för 30.000kr och den har fungerat klockrent.
 

philly

phille
Gick med
11 Jul 2005
Ort
västerås
Hoj
ingen just nu
Vill du ha två takt eller fyrtakt? Hur mycket pengar kan du lägga?
Jag väger lika mycket som du och har kört många olika crossar. Jag kan rekommendera yamaha 450 om du vill ha bra kvalité. Dom håller väldigt bra och är lätta att meka med. Jag köpte en 05'a för 30.000kr och den har fungerat klockrent.


Jag vet inte om jag vill ha 2-takt eller 4-takt för jag vet inte vad som är skillnaden. Jag kan tänka mig lägga mellan 25-30 000.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Enligt dina förutsättningar och tänkt peng så rekommenderar jag starkt en 2-takts 250 (av japanskt märke)

Lättmekat, väger lite, billig i inköp och förlåtande att köra på i jämförelse med 125cc.

Ger du dig i kast med 4-takts hojarna så blir mekandet ganska radikalt svårare.

För 25.000-30.000 bör du få dig en fin 250 någonstans -03-05 i årsmodell. Du får en nyare hoj i jämförelse med att köpa en 4-takt dito...

Effektmässigt går en 2-takts 250 jämbördigt med en 4-takts 400-500cc..

/GG
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Jag kan rekomendera yamaha 250 2t eller yamaha 426 4t eller ktm 400-450 4t

Stor skillnad mellan 2t och 4t i motorkaraktär

2t lättmekat 4t lite svårare.

Rekomenderar inte en 125cc för din vikt/längd.
händer inget! inget! inget! ALLT!!! som en 80cc fast lite mer!

En kille jag känner kör nya honda 450 4t -08 och han är 14år! max 170lång typ 60kg. Klarar han klarar du!

250 2-takt jämbördigt med en 400 4-takt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top