Köpa däck via internet?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Snart är det säsong igen ;) och då måste nya däck på bäbisen. Frågan är om det är värt att exempelvis beställa däck från England eller nåt annat ställe där de är billiga, eller om man bör ge upp den idén från början?
Någon som har erfarenhet? Någon som skall ner till exempelvis Tyskland och vill plocka upp en packe däck?

/Freppa

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Inget fel. Men låt oss jaga kronor nu Mattias. Seså, dela med dig av ditt breda vetande!

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Själv har jag bytt bakdäck till Michelin pilot sport. Dunlop framdäcket ska bytas. Men nu undrade jag eftersom jag ska byta framdäcket också till Michelin pilot sport.

Är det bra däck till gatåkning eller är dom att föredra vid banåkning? Slits dom snabbare på gata eller?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Xerious skrev:
Själv har jag bytt bakdäck till Michelin pilot sport. Dunlop framdäcket ska bytas. Men nu undrade jag eftersom jag ska byta framdäcket också till Michelin pilot sport.

Är det bra däck till gatåkning eller är dom att föredra vid banåkning? Slits dom snabbare på gata eller?

Pilot Sport är ett gatdäck. Om man tittar på vad det sitter för däck på hojar som kraschar "oförklarligt" på banåkningar så är det Pilot Sport i 9 fall av 10. Om de är extra känsliga för däcktryck eller nåt vet jag inte, men de är klart överrepresenterade i vurpor i alla fall. Kanske är det för att det är ett populärt däck också. Jag har aldrig haft några problem med dom hursomhelst.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Men asså... Vilka priser på "Vurpan" asså. Nån som vet om de BARA säljer de däcken som finns på sidan eftersom jag e på jakt efter ett par Michelin Pilot Rode!

Edit: Stavfel

Last edited:

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
t595sp skrev:
Molway har schyssta priser!. De har andra däck än de som finns i prislista också.

www.molway.com

Ringde precis honom och beställde 2 däck. Ett fram å ett bak. Micheline Pilot road vart det.

Bak: 1610:-
Fram 1160

SJUKT BILLIGT!

Nu ska man bara ha nån som kan kränga på det oxå... Nån som kan??? :va

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Jag kom å tänka på en sak oh Mattias du mcåkande mirakel. :Bugar Ska man köra med Road fram oxå eller ska man köra med Sport fram? Jag köpte ett Road nu...

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
P-son skrev:
Ringde precis honom och beställde 2 däck. Ett fram å ett bak. Micheline Pilot road vart det.

Bak: 1610:-
Fram 1160

SJUKT BILLIGT!

Nu ska man bara ha nån som kan kränga på det oxå... Nån som kan??? :va

Ring Comi. 0704-166177.

Han har dessutom tid att göra det i jämnförelse med Wheeler Dealer som ska ha ett halvår på sig för att kränga ett par däck.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
P-son skrev:
Jag kom å tänka på en sak oh Mattias du mcåkande mirakel. :Bugar Ska man köra med Road fram oxå eller ska man köra med Sport fram? Jag köpte ett Road nu...

Jag har kört med Michelin Macadam (den äldre motsvarigheten) fram på både GSX R750 och R1 utan problem. Den som sladdar med ett Macadam på gatan måste lära sig att inte vara digital med reglagen.

EBS skrev:
Ring Comi. 0704-166177.

Han har dessutom tid att göra det i jämnförelse med Wheeler Dealer som ska ha ett halvår på sig för att kränga ett par däck.

Nu snackar du goja. Jag har aldrig behövt vänta mer än ett dygn på däckkrängning hos WD, oftast gör han det över dagen.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Mattias skrev:
Jag har kört med Michelin Macadam (den äldre motsvarigheten) fram på både GSX R750 och R1 utan problem. Den som sladdar med ett Macadam på gatan måste lära sig att inte vara digital med reglagen.

Tack. Du har räddat plånboken på mig i sommar! ;)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Däck järn från Biltema är helt ok...
Vanlig flytande tvål för montering fungerar..
Se till att däcket är varmt!!!!
Fryst däck blir hårt!

Balansering!
2 pallbockar och en lång pinne av stål modell tex gängad stång funkar att trä igenom lagren... Se till att pallbockarna är i våg!
Häng hjulet på stången och snurra till det lite lätt...när det stannar så ska det inte vända å gå tillbaka till samma punkt! då är det obalans.
Kolla ventilen tex som referens punkt!
Tyngsta delen på däcket är nu neråt!
Sätt vikt på motsatt sida dvs övre delen av fälgen i detta läge...Snurra till!
Minska eller öka med vikterna tills det snurrar och stannar på olika ställen varje gång!

Fungerar..Gör alltid så..Ingen obalans!!!

Obs...Så lite vikter i fälgen om möjligt!
Ska oftast räcka att det sitter på ett ställe!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kamikaze kid skrev:
Däck järn från Biltema är helt ok...
Vanlig flytande tvål för montering fungerar..
Se till att däcket är varmt!!!!
Fryst däck blir hårt!

Balansering!
2 pallbockar och en lång pinne av stål modell tex gängad stång funkar att trä igenom lagren... Se till att pallbockarna är i våg!
Häng hjulet på stången och snurra till det lite lätt...när det stannar så ska det inte vända å gå tillbaka till samma punkt! då är det obalans.
Kolla ventilen tex som referens punkt!
Tyngsta delen på däcket är nu neråt!
Sätt vikt på motsatt sida dvs övre delen av fälgen i detta läge...Snurra till!
Minska eller öka med vikterna tills det snurrar och stannar på olika ställen varje gång!

Fungerar..Gör alltid så..Ingen obalans!!!

Obs...Så lite vikter i fälgen om möjligt!
Ska oftast räcka att det sitter på ett ställe!

Men hur ska han få däcket av "humpen"? Har man aldrig gjort det förr är det ett oöverstigligt hinder...

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Mattias skrev:
Men hur ska han få däcket av "humpen"? Har man aldrig gjort det förr är det ett oöverstigligt hinder...
Skruvstycke funkade för mig.. Lite bökigt dock.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mattias skrev:

Stadiga skor och tung kropp!!!
Däckjärn !
Vinkelslip!
Burna upp bakdäcket!
Elda av däcket med bensin!

Eller du har säkert ett kanon tips på det...

Dessutom gick tipset ut på balansering i huvudsak!

Gnäll gnäll :fatta!

Last edited:

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YZF R6
Mattias skrev:

Det är lätt, med två långa däcksjärn från biltema, lite såpa, 1 engrepps tving och ett glatt humör... :hihi

\H

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...