Köpa Dansk banhoj utan papper?

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hej, jag har fått blodad tand efter alla banåkningar man har varit på dom senaste åren och börjat fundera på att köpa en ren banhoj, kanske ta licens och köra ett par race nästa år.

Nu är det så här att jag har hittat en intressant hoj, men killen som säljer den har köpt den i danmark och den har inga papper.
Men han säger att ramnummer och motornummer finns och att den är ärligt köpt.

Så till min fråga till er race experter, vad finns det för risker att köpa en sån hoj? Vad krävs för att man ska få ett mc id så man kan regga den för race?

Jag är helt ny inom det här, har bara kört gathoj innan så all info och tips ni kan ge mig är mycket uppskattat.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
du tänker väl på den honda cbr 1000 rr för 39 tusen ?


har ockå uppmärksammat den. JAG hade kollat upp den noga innan köp, ligger FÖR bra i pris


bo om motornummer, ramnummer & maila polis i sverige, danmark, samt larmtjänst. be dom kolla upp den
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Markanden på beg racehojar är rätt så tuff just nu, de hojar som dessutom är oregistrerade kan man få extremt billigt.

För att kunna få ut ett mcid så skall du ange ram och motornr och lite annan info om hojen. Så om du får ett kvitto från säljaren där motor och ramnr står med så borde det ju vara lungt.

Lycka till // O
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ja det är den hojen jag har kollat på, men som sagt... Den känns lite väl billig.
Ska ringa killen igen och be honom skicka bilder på ram och motor nr.
Om allt är riktigt, och hojen är ok så är det ju ett grymt utgångs objekt.

Ok, så med kvitto och nummer ska det alltså inte vara nåt problem att få ett mc id...
Nåt mer man ska tänka på?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
För att få ett mcid behöver du ram och motornummer. Inget kvitto för den sakens skull. Men om det skulle visa sig att hojen är stulen är det ju bra att ha ett kvitto där det står att han sålt denna till dig!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Den kan ju vara stulen.. Så kolla med polisen några extra gånger, man vill inte sponsra fel verksamhet :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
säljaren reggad på forumet samma dag som annonsen sattes ut, har gjort 0st inlägg och 0st trådar på SH.

Ser lite suspekt ut, men vad vet jag :)
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ok, har snackat med killen nu och han skulle sända bilder på nummrena när han var hemma igen.
Då är det bara att vänta på det i nuläget och Hoppas att allt är ok sen.

När vi ändå är inne på ämnet så har jag lite andra frågor också:

Om man nu köper en hoj som är helt orginal med kraschkåpor, vad måste man göra med den maskinellt för att få starta i ett Rookie 1000 race?
Jag har inte tänkt att göra nåt med motorn alls... Vill ha den så orginal som det går, vill hellre lägga min pengar på bantid, däck och bensin.
Att träna och mata varv ger garanterat mycket mer för en amatör som mig än om hojen har 10 hästar extra:)
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Det är väl ungefär vad en sån är värd utan något godis alls, inga hjul,fotpinnar,styre,qs,pc. Inte kittad fjädring och orginal avgas mm mm
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man nu köper en hoj som är helt orginal med kraschkåpor, vad måste man göra med den maskinellt för att få starta i ett Rookie 1000 race?
Du måste naja bultarna till bromsoken, oljeplugg + påfyllning osv, byta ut kylarvätskan mot vatten + vattenpumpsmörja utan glykol, ha en båt som är tät men med borrade hål med pluggar i så du kan köra wetrace, tydliga siffror, hajfena på svingen, tankfoam och ett uppsamlingskärl till slangarna som går från kylsystemet osv. Sen får du inte ha spetsiga fotpinnar, clip on osv, för allas säkerhet.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det är väl ungefär vad en sån är värd utan något godis alls, inga hjul,fotpinnar,styre,qs,pc. Inte kittad fjädring och orginal avgas mm mm

Ja priset är säkert normalt, men som sagt jag lägger hellre pengarna på att träna än att ha massa lull lull som kapar lite tid här och där.
En driftsäker och bra men billig hoj är vad jag är ute efter..
Känner man sen att man behöver mer så finns ju ebay och vintern är lång:)
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Du måste naja bultarna till bromsoken, oljeplugg + påfyllning osv, byta ut kylarvätskan mot vatten + vattenpumpsmörja utan glykol, ha en båt som är tät men med borrade hål med pluggar i så du kan köra wetrace, tydliga siffror, hajfena på svingen, tankfoam och ett uppsamlingskärl till slangarna som går från kylsystemet osv. Sen får du inte ha spetsiga fotpinnar, clip on osv, för allas säkerhet.
Inte så överjävligt mycket man måste göra ända...Tack för infon:tummenupp
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det är oftast billigare att köpa en färdigkittad hoj än att köpa delarna i efterhand.

Ja det blir säkert det... men nu är ju tanken för mig att ha en så billig och bra banhoj som möjligt och lägga resten av pengarna på däck och bantid.
Det är inte sagt att jag ska använda den till tävling, men jag vill att möjligheten ska finnas att få mc id till den om jag känner att jag vill göra ett försök.

Angående quickshifter och allt annat man kan ha på, eller måste ha på enligt vissa för att kunna köra skapliga tider bryr jag mig inte det minsta om då jag är 35 år och inte har nån ambition att vinna sm.
Tycker det bara hade varit kul att kunna köra ett par race...

Då behöver hojen bara ha det mest nödvändiga, extra fälgar tex.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte så överjävligt mycket man måste göra ända...Tack för infon:tummenupp
Jag missade att du måste ta bort lampor (fram + bak), blinkers, backspeglar och stöd, men det verkar ju inte finnas på den där iaf. Du måste ha ventilhattar med tätning också, jag minns inte om dom måste vara i metall dock, men jag är rätt säker på det, hursom så löser Biltema det nästan gratis :tummenupp

Edit: Du måste inte ha extra fälgar för att tävla, men visst underlättar det. Däremot måste hojen ha ett originalramnummer för att du ska kunna köra SST1000/Superbike Challange, i rookie-klasserna så kan du knacka ett eget ramnummer om det behövs, bara du kan visa att du har köpt hojen ärligt, enligt Brånalt himself.
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top