Köpa delar/tillbehör utomlands, hur fungerar det ?

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Hello fellow riders...

Har beställt ett slipon från (Motrax) England då priset där var mycket lägre än här hemma (IXIL ovalt titan för £149 inkl frakt).

Nu såhär i efterhand då de dragit pengarna och man väntar på sitt paket har jag börjat fundera över, hur fungerar det med skatt och tull ?? debiteras detta i efterhans eller kommer jag få "lösa ut" mitt paket på något sätt ??

//Tobias

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
När du handlar inom EU tillkommer inga ytterligare avgifter. Momsen betalar du i det land du handlar från och någon tull betalar du inte.

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
z900
Tja !

Då jag själv har importerat en del grejor från HongKong, Usa bl.a. (dock ej hojgrejor tyvärr). Så har jag läst en del i Tullverkets författning ( finns på nätet ) och det är lite krångligt att leta reda på om den varan man har köpt är tullpliktig. I ditt fall så är England med i EU så du behöver inte betala ngn svensk moms om inte firman du handlat från säljer för ett visst antal 100 000 :- per år till Sverige och när det gäller tull så är det oftast elektronik och sånt som drabbas av det. Det är posten eller speditören som sköter om detta och du kan åka på att betala moms och tull (beroende på ovanstående) om ditt paket plockas ut för stickprovskontroll. I dem fall när jag har importerat grejor från Asien som skall momsas så har jag åkt på det ca 50% av gångerna men det har lönat sig ändå.

MVH viglo

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
z900
Mycket bra länk det där!!!!

Där står det klart att från annat EUland utgår ingen tull avgift
men när det gäller momsen så se föjande text

"Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren. Försäkra dig om att momsen ingår i priset! "

Hoppas att detta ger dig de svar du ville ha.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati