Förutom att Boris har rätt i att det ska vara en rabatt som är skälig (då mer för att garantin börjat ticka än några mil hit eller dit), så vänder jag mig lite emot resonemanget i trådstarten "det har vart hårda mil misstänker jag. När man demokör en ny modell vill man ju se vad den går för."
En provkörning för mig är att se att man sitter bra på hojen, kommer överens med reglage/växellåda/motorkaraktär etc.
Inte fasen går folk på varvtalsstopp och tokväxlar utan koppling på fullgas....väl ?
Det är dessutom inte ovanligt att man på sporthojar får skriva på ett papper om att det är självrisk på 20-25000 kr vid skada. Bara det borde avskräcka tycker man.
En provkörning är för mig en tur på max 10-15 min. Skulle vara kul att se minen på en försäljare där man säger "jag har tänkt använda den för banåka, är det okej att jag lånar den över helgen...ska till Torpet då"
Du tänker så, ja, men när man är på provkörningsdagar så finns det obehagligt många lirare som absolut inte kan köra, men tror att dom är gudar, och antagligen bara kör hoj en gång om året, på provkörnigsdagar. Den fulländade skyddsutrustningen mysbyxor, hoodie, flipflops och en hjälm som för tankarna till Lidl ger en hint om att dom inte är flitiga banrävar åtminstone. Jag tror att komfort och vägegenskaper inte ens finns med på deras lista, det är betydligt viktigare att kunna skryta om att dom minsann körde en så jävla fet hoj.
Det faktum att det brukar mulas en hel del hojar på såna dagar säger också en del, och mer än en verkar tro att varvstoppet är en quickshifterfunktion
Det har ju till och med skett dödsolyckor under provkörningar, det var ju en kille som klippte av några björkar på flera meters höjd med en R1a för några år sedan tex.