Köpa dremelkopia?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag har den från biltema. Köpte den för att skära lite hårdplast. Rök en slip av det, men maskinen i sig känns robust och bra. Priset är ju bra jävla mycket lägre än originalen

Skickat från min D6503 via Tapatalk

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en Proxxon som jag gillar för den har chuck. Köpte min första för ca 20 år sen på den lokala järnaffären och trodde att den var nåt billigt märke men upptäckte långt senare att så inte var fallet Tyvärr försvann den efter att jag hade med den till mitt jobb för ett litet arbete, förmodligen i användes påsen den låg i av misstag sen som skräppåse i garaget då resterande verktyg jag hade med finns kvar :mad:

Köpte sen biltemas variant och har den än men den kompletterades med en Proxxon chuck, för några år sen hade Conrad en drive på Proxxon så då blev den en sån igen så nuhar jag både biltemas variant ca 8 år gammal och en Proxxon.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Om du har tillgång till tryckluft så har jula en tryckluftsdriven slip för 3mm skaft. Fördelen är att den är så smal så den går in i portarna. Och billig.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Jag har gjort ett gäng toppar med en sån. Bra kvalitet och man kommer åt mycket bättre än en eldriven.

Övriga egenskaper är ju som el vs tryckluft i allmänhet.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Dremeln är ett av mina bästa verktyg när jag sysslar med hojar. Tycker jag använder den jämt.
Kapa i kraschkåpor, metall, slipa osv. Min erfarenhet är att originaltillbehören funkar väldigt bra och kostar därefter. Märktes framför allt på små stålborstar. Det regnade stålborst överallt....
Själva apparaten borde spela mindre roll. Snurrar ju bara.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nackdelen med dessa små luftgetingar är att de är så svaga och de går sönder redan efter några timmar. Dremmel med förlängning är 7 reser bättre.

Dom blir otroligt kalla också samt kräver väldigt mycket luft i förhållande till sin storlek.. har faktiskt en från biltema som inte gått mycket pga kyla/enorma vibrationer.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skulle absolut rekommendera dremel, eller om det finns nån lite blåare bosch. Köpte kinaskit som smälte ihop efter nån timme, dremeln verkar lite stabilare byggd. Sen har jag en 220v toppslip till allt lite grövre, den är ett jävla ös i.
https://butik.svetsmaskinservice.se/product/rak-slipmaskin-2
Typ en sån här fast jag har en milwaukee, så överlever dremeln lite längre. Fast dom är ju inte helt gratis.

Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
På jobbet har vi en minifräs av fabrikat Proxxon som verkar vara av hyfsad kvalitet.
Jag vet att de gör typ Dremel-maskiner också men jag har inte provat någon sån.

Är det någon som har erfarenhet av Proxxon?

Mvh,
Ingvar

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag har en Dremel kopia av märket Top Craft, inköpt 2005. Används friskt utan att strulat än så länge. Dock var verktygen som följde med av tveksam kvalitet.
Har även haft en annan kopia, märket har jag dock glömt. Den kastade väldigt mycket i 'chucken' så den åkte direkt på återvinningen.

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag har en cootech som jag tyckte inte fungerade alls bra. Tycker att den ger för litet vridmoment för att kapa och slipa. Jag köpte en liten jula luftdriven 2-400kr? som fungerar så mycket bättre, natt och dag på billig el- vs luftverktyg. Jag har dock tillgång till en ordentlig stor gammal atlas kompressor som ger massor med luft. Ingen aning om hur mycket som går åt.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Blev en Dremel 4000/1-40-nånting idag från Bauhaus för 1090:-

Borrat och slipat lite på plast än så länge. Verkar vara en bra och framför allt smidig pjäs.
Är övertygad om att det är en bra investering för kommande projekt! :tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Köpte en biltema-slip innan den blev blå och den har hållit ca 7år men då mest med anpassing och slipning av racekåpor. Den går fortfarande utan problem men vissa av tillbehören t.ex förlängaren har sagt upp sig.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
igår köpte jag den på clas ohlson
vet inte hur den fungerar ??????
för så fort jag satte den i 220volt uttaget small det till o en liten rökpelare kom ur maskinen :huvet.
så nu har jag bry med att köra få pengarna tillbaka:gnissla

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...