Varje länk(not! med en/varje länk så menas då alltid 2 länkar)) kostar extra. Ett 520 drivpaket är billigare än en 525 liksom 525 är billigare än 530. En del tusenkubikare som konverterar om från 530 till 520 vinner vikt samt i pengar ca 300-500kr. Dom som kör seriös banracing använder aludrev bak. Dyrt men viktbesparande. Dock, aludrev(typ JT´s JTA) nöts ut så dom är inte att rekommendera för gatåka tycker jag.(har sålt några såna)
Kedjans längd:
Att man måste korta eller förlänga en kedja är olika för varje hojmodell. Det hänger lite på var bakaxelns bult satt från början. En gammal kedja är längre än en ny kedja. Enklast är om man bara räknar länkarna på den man har. Jag har specar på antal länkar för varje modell, men den är aldrig hundra säker. Så, mixtrar man med omdrevningar så brukar jag föreslå att man ta en länk extra för att säkra upp.
Med 14/45 blir kedjan kortare(106 länkar) Ett mindre drev snurrar fortare och med det så nöts den också fortare. Man bör inte gå ner 2 kuggar från originalet.(förutom andra problem som kan uppkomma typ tar i svingen fram om bakdrevet är för litet mm)
Jag har tillgång till en del drevfabrikat. Ibland får man blanda ihop lite olika fabrikat för att få det som en kund önskar. Oftast blir det då JT och Sunstar(Sunstar speciellt vid alu). Jag föredrar JT. Sitter original på japshojarna och har vettig prislapp jämfört med Driven osv. Sunstar trots sitt "epiga" namn har funnit länge. Sitter idag original på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik.
FS:en är snart 20 år gammal. När den var ny så kördes det en hel del racing och bana med Hondas 600
r och då fanns det säkert en uppsjö av olika drevningar etc. Idag är det andra hojar som gäller...….
Jag använder själv MotionPro PBR verktyg. Med den kapar, pressar och nitar jag med. EN kedja som GXW är kraftmässigt lite overkill för en 600. Räcker egentligen med en klenare kedja. RK har en kedja som heter Max-X.(samt max-O och max-Z) Den är också gjord för 1000 kubiks sporthojar. En vanlig X-ringskedja(GXW är en xw-ring). Fördelen med den är att....det finns ett clipslås att köpa till. Dvs, man kan montera drivpaketet med clipslås och sen åka nånstans och få den nitad.
JT har faktiskt också kedjor. Sanslös dragstyrka(Z3 modellen) på dom. Billiga men kassa är dom.
En och annan frågar efter EK. Idag heter EK kedjorna SRX kedjan heter SRX2, MVXZ kedjan heter MVXZ2, ZVX heter ZVX3. Kedjorna är uppsnäppade i dragstyrka. Jag själv kör min R1 med en SRX2 kedja. Dock inget jag skulle använda sommartid(använder min R1 bara med dubbdäck). Andra hojarna jag har så sitter det GXW kedjor på dom. När nån väljer en EK kedja till sin tusenkubikare så är väl ZVX kedjan den man väljer. ZVX kedjan heter alltså ZVX3 idag. 3:an är styrkemässigt lika stark som gamla tunga ZZZ(säljs inte mer) kedjan.