Köpa eller hyra MC för att öva?

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Har gått och funderat fram och tillbaka på om jag ska köpa hoj eller inte för att öva så man nån gång lyckas ta körkortet..

Ville köpa en honda hornet, men den är ju lite dyr och då har man inte råd med något annat det kommande året. inte ens bensin ju.

Honda cb verkar så tråkig och sunkig att jag antagligen inte skulle ha lust att gå ut och öva ens.

Men nu kom morsan med ett försla om att jag skulle hyra MC av någon bekant eller annonsera ut det såhär :)
Att lära sig grunderna hemma på en hoj tar väl inte så lång tid, och sen efter det kan man ta ett antal lektioner och ge sig på uppkörningen.

Så om det är någon i gbg området som har en mc som man inte älskar alldeles för mycket kanske man skulle våga hyra ut den? Hör av er isåfall :tummenupp

då kanske man hade råd att köpa en sporthoj direkt efter man tagit kortet också :banana

Ha det så gött // Matti

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Oftast hyr inte uthyrningsfirmorna ut hojar till folk under kanske 24 eller så.
Men jag antar att det ändå skulle blivit för dyrt.

Det ska nog vara en polare om han ska låna ut sin hoj nån längre tid?

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Mahti skrev:
Har gått och funderat fram och tillbaka på om jag ska köpa hoj eller inte för att öva så man nån gång lyckas ta körkortet..

Ville köpa en honda hornet, men den är ju lite dyr och då har man inte råd med något annat det kommande året. inte ens bensin ju.

Honda cb verkar så tråkig och sunkig att jag antagligen inte skulle ha lust att gå ut och öva ens.

Men nu kom morsan med ett försla om att jag skulle hyra MC av någon bekant eller annonsera ut det såhär :)
Att lära sig grunderna hemma på en hoj tar väl inte så lång tid, och sen efter det kan man ta ett antal lektioner och ge sig på uppkörningen.

Så om det är någon i gbg området som har en mc som man inte älskar alldeles för mycket kanske man skulle våga hyra ut den? Hör av er isåfall :tummenupp

då kanske man hade råd att köpa en sporthoj direkt efter man tagit kortet också :banana

Ha det så gött // Matti

frågan är om hyra skulle bli så himla mycket billigare än att köra på körskolan. jag menar, vill nån hyra ut en billigare till dig, men då lär det vara nåt bra mycket skrotigare än en honda cb, med tanke på att många försäkringar kinkar om nån annan än ägaren skrotar.
jag tog först en del lektioner på skolan, så att jag kunde hantera cykeln någorlunda, sen åkte jag till tyskland och köpte en billig hoj, yamaha srx, den kan jag nog få ut 10' mer för här i sverige än vad jag köpte den för om jag vill sälja den sen. den övningskör jag på nu, men jag känner inte alls för att öva på att krypköra banor med den här, för jag vill inte trilla och repa den, billig eller inte, den är mitt hjärtebarn. har du nån att övningsköra med rekomenderar jag att köpa en billig cykel, har du inte tror jag körskolan är bästa vägen.

Clara

Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Silwer skrev:
Oftast hyr inte uthyrningsfirmorna ut hojar till folk under kanske 24 eller så.
Men jag antar att det ändå skulle blivit för dyrt.

Det ska nog vara en polare om han ska låna ut sin hoj nån längre tid?

jag tror knappast uthyrningsfirmor hyr ut till nån utan körkort. jag tror mahti menade om nån här ville hyra ut sin hoj.

Hoss

Nu tämjs asfalten med T-ACE
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
T-ACE
Honda cb verkar så tråkig och sunkig att jag antagligen inte skulle ha lust att gå ut och öva ens. Ha det så gött // Matti[/QUOTE skrev:
En God chaffis på en Honda cb skulle nog kunna få dej att göra en mindre chokladfabrik i dina brallor.. En sådan hoj räcker nog mer än väl om du inte har så mkt vana,

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
En God chaffis på en Honda cb skulle nog kunna få dej att göra en mindre chokladfabrik i dina brallor.. En sådan hoj räcker nog mer än väl om du inte har så mkt vana,

Alla har ju sin egna smak. Tycker inte om glidare heller. Och antagligen så hade jag fått ännu mer klagobrev om jag tex nämnde att jag inte har lust att öva med en virago för att den inte "passar min smak".

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Clara skrev:
jag tog först en del lektioner på skolan, så att jag kunde hantera cykeln någorlunda, sen åkte jag till tyskland och köpte en billig hoj, yamaha srx, den kan jag nog få ut 10' mer för här i sverige än vad jag köpte den för om jag vill sälja den sen. den övningskör jag på nu, men jag känner inte alls för att öva på att krypköra banor med den här, för jag vill inte trilla och repa den, billig eller inte, den är mitt hjärtebarn. har du nån att övningsköra med rekomenderar jag att köpa en billig cykel, har du inte tror jag körskolan är bästa vägen.

Har nu diskuterat detta och efter vecka 30 skulle jag kunna hämta en hoj från Tyskland. Hur mycke kostar en srx där?
Annars så skulle jag nu på semestern kunna åla iväg på en intensivkurs, beroende på hur mycke dom kostar..

Clara

Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Mahti skrev:
Har nu diskuterat detta och efter vecka 30 skulle jag kunna hämta en hoj från Tyskland. Hur mycke kostar en srx där?
Annars så skulle jag nu på semestern kunna åla iväg på en intensivkurs, beroende på hur mycke dom kostar..

varför inte åka till tyskland på semestern? jag köpte min för 14500:-.
men jag kan inte garantera att den är roligare att köra än en honda cb för en sån har jag aldrig kört. men den låter som en riktig hoj iallafall; enstånka!

men oavsett, i tyskland är alla hojar sjukt mycket billigare. kolla på ebay.de.

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Clara skrev:
varför inte åka till tyskland på semestern? jag köpte min för 14500:-.
men jag kan inte garantera att den är roligare att köra än en honda cb för en sån har jag aldrig kört. men den låter som en riktig hoj iallafall; enstånka!

men oavsett, i tyskland är alla hojar sjukt mycket billigare. kolla på ebay.de.

Kan inte åka nu på semestern för att jag inte har någon bil. Päronen tar den till finland..
Köpte du den ny eller begagnad för 14500?

Det låter som ett alternativ för mig, gäller bara att fixa skjuts dit. Sedan måste jag ha alla skyddskläder.. Och antagligen ändå ta några lektioner på körskolan..

Last edited:

Clara

Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Mahti skrev:
Kan inte åka nu på semestern för att jag inte har någon bil. Päronen tar den till finland..
Köpte du den ny eller begagnad för 14500?

Det låter som ett alternativ för mig, gäller bara att fixa skjuts dit. Sedan måste jag ha alla skyddskläder.. Och antagligen ändå ta några lektioner på körskolan..

begagnad, jag vet inte om det finns några nya. min är från 89 liksom. vad är det du tycker verkar tråkigt med cb'n? för om det är mer hästar och kubik och dylikt du är ute efter är inte srx rätt val för dig, förståss. men kolla vad en hornet kostar i tysklandet.

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Jag hyrde hoj från MABI en gsx 750 den kostade 1050kr/dygn du skulle ju kunna hyra en sådan o pressa ett par dagar, men då är det ju säkrare att ta en intensivkurs. :)

Om du ska hämta en hoj från Tyskland så får du ju räkna med att det tar minst ett par veckor o få den regbesiktad om du inte bokar tid redan idag.
Sen så får du ju lägga på ett par tusen på inköpspriset. Finns väll massor med trådar om det eller så har du redan koll på den biten.

Lycka till och köp en R6a vet jag :D

Clara

Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Murra skrev:
Jag hyrde hoj från MABI en gsx 750 den kostade 1050kr/dygn du skulle ju kunna hyra en sådan o pressa ett par dagar, men då är det ju säkrare att ta en intensivkurs. :)

Om du ska hämta en hoj från Tyskland så får du ju räkna med att det tar minst ett par veckor o få den regbesiktad om du inte bokar tid redan idag.
Sen så får du ju lägga på ett par tusen på inköpspriset. Finns väll massor med trådar om det eller så har du redan koll på den biten.

Lycka till och köp en R6a vet jag :D

för mig tog det nog ungefär två veckor från det jag köpte den till den var körbar, så att säga. men då hade jag tur att en körkortsinnehavande person kunde köra ut den på just den tiden jag fick också. registrering kostar 2000.
föresten köpte jag inte alls min för 14500, jag köpte den för 1450 euro, vilket ju inte är samma sak. ursäkta min förvirring.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mahti skrev:

Honda CB är en otroligt trevlig hoj som är både lättkörd, rolig och slitstark! Bristen på kåpor gör det gratis att tappa den i garagevändningar mm! Att den är poppis hos körskolor säger en del. Dessutom står dom sig bra i pris, köper du en nu och säljer om 1-2 år får du ut samma slantar för den, förutsatt att du inte lagt den i 70 då...

Så jag föreslår att du köper en sån! :tummenupp

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Hoztic skrev:
Honda CB är en otroligt trevlig hoj som är både lättkörd, rolig och slitstark! Bristen på kåpor gör det gratis att tappa den i garagevändningar mm! Att den är poppis hos körskolor säger en del. Dessutom står dom sig bra i pris, köper du en nu och säljer om 1-2 år får du ut samma slantar för den, förutsatt att du inte lagt den i 70 då...

Så jag föreslår att du köper en sån! :tummenupp

Okay får väl ta en ordentlig funderare på CBn, den verkar ju vara en bra nybörjarhoj fast den i mina ögon inte är så vacker :tungan

Vad skall man tänka på när man köper en cb? Finns dom att få för runt 10,000:- ?

Har även kollat lite olika körskolor:

guldhedens trafik & Kramers verkar vara bra. Och någon vid odinsplatsen var tydligen inte så poppis. Har ni egna erfarenheter från körskolor och har några tips att dela med er av så tar jag gärna emot dem..

Tänkte börja boka tider snarast :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mahti skrev:
Okay får väl ta en ordentlig funderare på CBn, den verkar ju vara en bra nybörjarhoj fast den i mina ögon inte är så vacker :tungan

Vad skall man tänka på när man köper en cb? Finns dom att få för runt 10,000:- ?

Det vackra är att du kan försäkra dom gratis, många äldre går som veteranfordon! :tummenupp

Dom kan ligga förvånansvärt högt, ibland ser man priser på över 20kkr för 20 år gamla hojar! Men det finns betydligt billigare, för 12kkr kan du få en helt ok hoj som med lite omvårdnad går att sälja för samma slant igen!

Kolla växellådan, och som vanligt lager, allmänt skick osv. Annars är dom ganska tåliga! :)
Om du väljer mellan en tidig 750 eller en 900 är det samma hoj, det som skiljer är borrningen i motorn! Block, chassi osv är identiskt!

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Mahti skrev:

10' är väl vad ett första hjälpen-paket innehållande nya däck, drivpaket, olja samt lite smått och gott kostar till en gammal hoj.

Minst 20-30 får du nog ge för en hoj som rullar ett tag.

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta

Min uppfattning är att hojar har väldigt högt andrahandsvärde (jmf t.ex. bilar) och att reservdelar är mkt dyrt. Jag tycker därför att du skall köpa en hoj i fint skick som inte gått allt för långt. Titta dig inte blind på inköpskostnaden, en billig hoj kan bli dyr (dessutom är det roligare att åka än meka)

Kan också tipsa om en Zephyr i Linköping :rolleyes:

.. sök igenom annonserna här på sporthoj..

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Murra skrev:

attans, ja som blev så glad nu, men insåg ganska snabbt när jag besökte mabis hemsida att de inte hyrde ut mc i örebro... :-(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln