Köpa en 83:a GSX 750 ES?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Först av allt skulle jag se till att hojen du köpt fungerar som tänkt
i originalskick.
Att först skruva isär den och sedan leta svåra fel är en omväg.

Det är precis det jag tänkt göra, få den körbar och besikta den till våren och sen köra med den innan man river isär den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är underbart att höra. Skulle jag bränna 25000, eller det dubbla, på ett osäkert projekt skulle frugan ta ut skilsmässa i morgon dag...
Skämt åsido - det är klart att man ska lägga pengar på sin hobby. Man lever bara en gång, och det gäller att ha kul när man kan. Det är extra kul att läsa om den där cb250, eftersom jag haft en cb400. Det är förstås en aning osäkert om man kan hitta köpare till en kompressormatad cb250, bara att tänka tanken på detta projekt livar upp fredagskvällen.

Jag har nog en snäll fru, hon tyckte att jag skulle köpa hojen om det var bra pris så då var det väl inte så mycket att fundera på. Dock säger hon att hon ska dö före mig för hon vill absolut inte ta hand om alla mina grejer;) Då det gäller mina olika projekt så har jag lagt ut pengarna lite då och då och då märks det inte så mycket trots att summorna i slutändan kan bli hyfsat stora. Lever väl i övrigt med relativt låga omkostnader vilket gör det hela möjligt att göra annat än att bara bo och leva.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad har du för mätare på den där? På GSX750ES är ju inte instrumenteringen heller speciellt snygg med sin stora plastlåda, dock har den ju även tankmätare och växelindikator utöver de vanliga kontrollamporna, nån som har koll på hur växelindikatorn funkar på denna hoj?

Den fina instrumenteringen är gen1 Banditens original - som tyvärr göms av originalkåpan. Gen2/3 har den inbyggd i kåpan förrutom på den "nakna" där det sitter ett jämra "tak" som fastsättning av mätarna.

Suzuki har ju varit så finurliga att neutralindikatorn (som på t.ex. gsf1200) och gamla gs/gsx har samma mekaniska fattning och funktion - dock olika många trådar anslutna. En fjäderbelastad rulle som skiftar position och ger kontakt i olika lägen. https://www.aliexpress.com/i/32670178100.html
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den fina instrumenteringen är gen1 Banditens original - som tyvärr göms av originalkåpan. Gen2/3 har den inbyggd i kåpan förrutom på den "nakna" där det sitter ett jämra "tak" som fastsättning av mätarna.

Suzuki har ju varit så finurliga att neutralindikatorn (som på t.ex. gsf1200) och gamla gs/gsx har samma mekaniska fattning och funktion - dock olika många trådar anslutna. En fjäderbelastad rulle som skiftar position och ger kontakt i olika lägen. https://www.aliexpress.com/i/32670178100.html

Okej då är jag med, nån sån här mätare skulle ju vara fin att ha https://www.ebay.co.uk/p/2802767688...lAMLSeedlessV2&_trksid=p2322090.c100854.m4779 dock är jag ganska skeptisk till just denna då jag misstänker att den nog ger upp ganska fort, sen hittar jag inte heller nåt koppingsschema på den. Den verkar dock sakna oljetryckslampa men oljetryckslampan och oljetempmätare går ju att ha på sidan om och om jag nu mot förmodan skulle välja en Kina mätare tror jag att just oljetryckslampan är en sån funktion som man vill ska vara idiotsäker. Är kombinerad varvräknare och hastighetsmätare jag främst vill åt.

Funkar växelindikatorn så att den skickar en "jordsignal" för neutral och varje växel ärcdet ju enkelt fixat, en sån här borde ju funka då https://www.ebay.com/itm/LED-Motorc...rand=Unbranded&_trksid=p2047675.c100005.m1851 annars fixar nog kompisen ihop en egen växelindikator med nån display och lite grejer.

Som sagt till jag får hem hojen kommer jag nog att söka så mycket info för att skapa en plan för det kommande bygget.

Kanske inte framgår av tidigare poster men jag är helt klart medveten om att det finns en risk att jag kan få ge upp om hojen skulle vara hel körd men den risken ser jag som relativt liten. Än så länge utgår jag ifrån från de förutsättningar som gäller idag och då ska jag ha tiden, möjlighet och ekonomin att fixa till ett bygge som med lite tur kommer ut våren 2022.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Även om det är ett lik du får hem så går det säkert att få igen en del pengar i delarna.
Jag har gjort några sådana köp och det går som sämst jämt upp om inte motorn visar sig heldöd bortom räddning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även om det är ett lik du får hem så går det säkert att få igen en del pengar i delarna.
Jag har gjort några sådana köp och det går som sämst jämt upp om inte motorn visar sig heldöd bortom räddning.

Nåt lik är det definitivt inte om man bara ser hur hojen ser ut, förmodligen skulle nog att slakta den och sälja delarna som går att sälja ocj kasta resten vara bästa affären ekonomiskt. Annars är det att sätta igång den och besikta den som borde vara det andra bar alternativet om man bara tänker på maximal förtjänst men det är väl inte jag direkt ute efter.

Så fort man börja bygga drar det ju iväg, bygger man seriöst och inte bara skruvar på Kina grejer hur som helst har det ju en tendens att bli dyrt och som sagt att få igen dom pengarna tror jag är svårt om man nu inte skaffat sig ett namn som custombyggare, är ju lite samma med jänkebilar där det är dyrt att renovera om man ser till vad färdiga fina bilar kostar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top