Köpa en Honda VTR 1000F

rikard_perers

Alltid hungrig!!
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
Honda VTR
Jag ska köpa en Honda VTR 1000F -98 el. -99 och jag undrar om det finns några kända brister som jag ska ha i åtanke??
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
jag köpte precis en. och har än sål änge innte hittat några fel. dock bara kört 40 mil i år än och hojen har gått 200mil.

Men som någon nämnde så vad ajg läst mig till är kamkedjesträckarn ett problem. I övrigt verkar motornerna rulla ovanligt länge. Många annonser där hojar passerat 6000 mil.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Brorsan köpte sig en för ett tag sen och det enda som han har hittat är just att kamkedjespännarna kan säcka ihop spontant. Annars en trevlig hoj med trevlig F-premie.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
rikard_perers skrev:
Jag ska köpa en Honda VTR 1000F -98 el. -99 och jag undrar om det finns några kända brister som jag ska ha i åtanke??

Klistrar in ett svar jag skrivit i någon annan tråd någon gång.

Lite om VTR....

Utöver "vanlig koll vid köp", dvs att service är gjord, skicket på drivpaket, däck osv osv...

Tänkbara Firestormfel:

Är relativt vanligt med problem med bakhjulslagren, bra kolla, framförallt när du byter däck nästa gång, då du ändå har loss hjulet och kan känna lite närmare på lagren, inga stora kostnader/jobb, runt 80 kr per lager och en timmes jobb hemma i garaget!

Några med Firestorm har haft problem med att varningslampan för "3 liter bensin kvar" inte fungerar, hur man nu kollar det om säljaren har full tank...

Finns även ett känt problem med kamkjedjespännarna (1 st per cyl) En del Firestorm har fått problem redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 11.000 mil. Blir tydligen ett metalliskt knackande redan på låga varv, bara stänga av motorn. Fortsätter man köra så hoppar kjedjan över, med ventilskador som resultat. Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar 400 kr styck att köpa, man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.

Kan även vara läge kolla efter spår efter mycket bakhjulslekande, vilket kan resultera i slirande koppling och läckande packboxar (eller som kommer börja läcka snart), samt i förtid utslitet drivpaket. Ett välskött drivpaket på Firestorm, utan bakhjulsåka, borde hålla runt 3.000 mil.

Och, när/om du provkör, bli inte skärrad/förvånad över att det antagligen "Klonkar" rätt rejält när du växlar från 1:an till 2:an, det ska vara så... Och när en VTR har passerat 2-3000 mil så kan det höras ett vinande ljud när man kör på 6:an i typ 130-140 km/h, ingen fara, har antagligen något med ett visst slitage av drev i växellådan att göra.

I övrigt så verkar VTRn hålla god traktorkvalité och gå och gå och gå... min har passerat 5.800 mil utan problem, peppar, peppar...

Försäkring: Firestorm går som "Sporttouring 2" i IFs nya Hondaförsäkring, så ganska billigt försäkra.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Service: Serviceintervallerna hittar du här: http://vtr.nu/viewtopic.php?t=1442



/B
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top