Köpa Engelsk bil!?

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Jag har absolut ingen aning om vad som händer och vad det kostar och liknande. Får svenska myndigheter reda på det eller kan jag köra omkring oskatt, obes och oförsäkrat utan att dom har någon som helst koll på det?

Går trafikskadefonden in och täcker om jag skulle krocka utan försäkring som de gör med svenska bilar? Nån som är lite kunnig, ge mig all information ni vet för jag vet absolut ingenting!

Tack på förhand!

MVH Mattias Stolt
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hur kul är det att åka omkring högerstyrt?

Här i Sverige får man ha en utlandsregistrerad bil i 12 månader, sedan måste den svenskreggas eller köras ut ur landet.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hade du varit mantalsskriven i det land bilen kommer från så hade det funkat men annars finns det regler mot sånt!
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
morlock skrev:
2116537 Hur kul är det att åka omkring högerstyrt?

Här i Sverige får man ha en utlandsregistrerad bil i 12 månader, sedan måste den svenskreggas eller köras ut ur landet.


Min farsa har kört sin företagsbil här i över ett år utan något tjafs. Iofs utomlands flera gånger i månaden så det kanske inte räknas? För jag sa nämligen samma sak till honom när han tog hem bilen, men som sagt. Ingen som sagt något ännu.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Funderade på att ta hem min älskade Polo men den är ju högerstyrd..orka böka vid biljettautomater mm..utan elhissfönster..blir skitkul..not.
Volvobilar här är snuskbilliga..förlorar värdet direkt. Hade tänkt importera ett gäng men så kom jag på att det var ju inge smart..dumma felvända land :mad:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har inte engelska skyltar skattemärken som endast utfärdas om fordonet klarat regbesiktning och är påställt försäkrat och med betald skatt?
Att köra omkring utan att ovanstående är uppfyllt är ett brott oavsett från vilket land skylten kommer, alla länder inom EU har direktkoppling via sina fordonsdatabaser så polisen kan på nolltid kolla att allt är rätt (eller fel) med din engelska registrering.

Trafiskadefonden ersätter men sen krävs givetvis du på pengarna dvs personlig konkurs existensminiumum 5 år osv......

Skall du tvunget åka med utländska plåtar som inte är i ordning skaffa plåtar från ettt land där polisen inte direkt kan kolla bilens identitet.... Ex iranska skyltar eller utländska diplomatplåtar (väldigt smidigt om man vill falskskylta sin racemoppe då dipl skyltars ägare och fordonstyp oftast är hemligstämplade)
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Boris JR skrev:
2116652 Har inte engelska skyltar skattemärken som endast utfärdas om fordonet klarat regbesiktning och är påställt försäkrat och med betald skatt?
Att köra omkring utan att ovanstående är uppfyllt är ett brott oavsett från vilket land skylten kommer, alla länder inom EU har direktkoppling via sina fordonsdatabaser så polisen kan på nolltid kolla att allt är rätt (eller fel) med din engelska registrering.

Trafiskadefonden ersätter men sen krävs givetvis du på pengarna dvs personlig konkurs existensminiumum 5 år osv......

Skall du tvunget åka med utländska plåtar som inte är i ordning skaffa plåtar från ettt land där polisen inte direkt kan kolla bilens identitet.... Ex iranska skyltar eller utländska diplomatplåtar (väldigt smidigt om man vill falskskylta sin racemoppe då dipl skyltars ägare och fordonstyp oftast är hemligstämplade)
hur troligt e de att en moppe körs med diplomatplåtar?:)
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Stolten skrev:
2116384 Jag har absolut ingen aning om vad som händer och vad det kostar och liknande. Får svenska myndigheter reda på det eller kan jag köra omkring oskatt, obes och oförsäkrat utan att dom har någon som helst koll på det?

Går trafikskadefonden in och täcker om jag skulle krocka utan försäkring som de gör med svenska bilar? Nån som är lite kunnig, ge mig all information ni vet för jag vet absolut ingenting!

Tack på förhand!

MVH Mattias Stolt

Jag importerade en Jagga som arvegods for lange sedan (kan du fa in den som arvegods ar det bra eftersom det gor att du kan skita i avgasrestriktioner och slipper anpassa andra saker oxa) och beholl de brittiska platarna ett tag for att underlatta parkering. Eftersom jag da bodde i en liten stad (Lund) sa drojde det val inte mer an nagra manader innan den lokale lansmannen tyckte att jag kunde val byta till de "andra platarna"... Kolla med ditt brittiska forsakringsbolag vad som galler.

Den viktigaste fragan du ska stalla dig sjalv ar dock: Ar jag verkligen redo for att aga en brittisk bil? Efter atta ar med rost- och elproblematik salde jag bilen for en spottstyver och det ar faktiskt den basta forlustaffar jag gjort.

Hogerstyrning vanjer du dig med after femton minuter - inga som helst problem. Det finns till och med fordelar. Har du trakigt kan du alltid fa igang "omkorningsdialogen" med din passagerare "ser det bra ut?" "Jaha, sa du nej"... Det kan ocksa leda till andra roligheter - Jag blev stoppad for fortkorning varpa polisen skaller ut min dejt tills hon forsynt papekar att hon inte har nagon ratt framfor sig...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
heimdal skrev:
2117688 hur troligt e de att en moppe körs med diplomatplåtar?:)

Jag kör motorcykel med dipl plåt mest för att slippa allt tjat om öppna avgasysten miniblinkers skyltstorlek etc........
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
morlock skrev:
2119502 Kör du runt oskattat och oförsäkrat?

Givetvis inte det är extremt korkat att köra oförsäkrat, att riskera att bli livslångt betalningsskyldig för att man inte orkar betala någon tusenlapp om året i trafikförsäkring känns inte som ett genidrag,men dipl skyltar befriar dig från fordonskatt så jag blåser väl göran på hela 170 kr om året.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Boris JR skrev:
2119670 Givetvis inte det är extremt korkat att köra oförsäkrat, att riskera att bli livslångt betalningsskyldig för att man inte orkar betala någon tusenlapp om året i trafikförsäkring känns inte som ett genidrag,men dipl skyltar befriar dig från fordonskatt så jag blåser väl göran på hela 170 kr om året.

Hur fasen gör man för att få ett par diplomatskyltar då :3freak
Och för övrigt så är det en myt att du betalar livslånga böter etc om du kraschar, tff betalar ju även där. Men det är fortfarande dumt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dee_cati skrev:
2120166 Hur fasen gör man för att få ett par diplomatskyltar då :3freak
Och för övrigt så är det en myt att du betalar livslånga böter etc om du kraschar, tff betalar ju även där. Men det är fortfarande dumt.

Man känner någon som tycker om att ha fordon registrerade på sig och är diplomat (ex ens föräldrar)....
Nja livslång böter får man väl inte men invalidiserar du någon och tff går in kommer du att krävas på pengarna i efterhand och efterssom du har otur och är svenssons så äger du saker fogden utmäter (inkl delar av din månadslön om du har någon).........
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Stolten skrev:
2116384 Jag har absolut ingen aning om vad som händer och vad det kostar och liknande. Får svenska myndigheter reda på det eller kan jag köra omkring oskatt, obes och oförsäkrat utan att dom har någon som helst koll på det?

Går trafikskadefonden in och täcker om jag skulle krocka utan försäkring som de gör med svenska bilar? Nån som är lite kunnig, ge mig all information ni vet för jag vet absolut ingenting!

Tack på förhand!

MVH Mattias Stolt

Är du dum på riktigt? :3freak
Ska du köra omkring i ett oförsäkrat utlandsreggat fordon?
Ok, lycka till....vad händer om du kör på någon annans fordon, eller värre, en person? skuldsatt för livet blir du.

Kanske ska sätta dig & tänka igenom detta lite mer...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top