köpa epoxy, var och vilken?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Muggen skrev:
Det mesta är ju skrapskador och inte genomgående/sprickor. Spacka så du får tillbaka formerna och lacka. Där det är hål är ju det bästa enligt inläggen ovan att förstärka med t.ex alu-nät och sedan spackla. Det svåra som jag ser det är att få till lacken snyggt, det är inte enkelt om man inte kan det, jag skulle inte försöka själv.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
scud skrev:
Epoxi ska vara starkare och mer elastiskt än polyester, därav letar jag epoxi istället för polyester, annars är det samma förfarande jag har tänkt mig.
Epoxin/polyestern fungerar bara/mest som bindemedel, ...glas-/kolfibern står för styrkan. Flexibiliteten med polyester blir i klass med orginal, ...dessutom, dom flesta racekåpor görs i polyester/glasfiber så varför göra det svårt för sig, ...kör med polyester/glasfiber föreslår jag (jag har lagat ett antal kåpor od så, funkar skitbra) !
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Zoidberg skrev:
Epoxin/polyestern fungerar bara/mest som bindemedel, ...glas-/kolfibern står för styrkan. Flexibiliteten med polyester blir i klass med orginal, ...dessutom, dom flesta racekåpor görs i polyester/glasfiber så varför göra det svårt för sig, ...kör med polyester/glasfiber föreslår jag (jag har lagat ett antal kåpor od så, funkar skitbra) !
Jo men hur bra fäster polyestern på abs-kåpor? Nåja, det skulle säkert fungera, men epoxy ska väl fästa ännu lite bättre och den lilla mängd som går åt så är det ingen skillnad i pris.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
scud skrev:
Jo men hur bra fäster polyestern på abs-kåpor? Nåja, det skulle säkert fungera, men epoxy ska väl fästa ännu lite bättre och den lilla mängd som går åt så är det ingen skillnad i pris.
...har utöver tillverkat formar & kåpor reparerat både på orginal sidokåpor & framskärmar (ABS antar jag) & det biter som järnet. Det lär snarare gå sönder bredvid lagningen nästa gång (rugga/repa kontaktytan ändå av princip)! (personligen tycker jag plastlödning är förkastligt förhållandevis)
Vad som är viktigt ur hållfasthetssynpunkt är att laga från bägge hållen. Stort med polyester/glasfiber bakifrån och mindre (ur efterarbetessynpunkt) framifrån, ...ev med glasf.spackel om skadan ej är så stor (rinner ju inte omkring lika mycket). Kör du bara ytspackel (oarmerat) framifrån kommer garanterat ytan att spricka i kanterna.
Men som sagt, ...har ingen erfarenhet av epoxyarbete (mer än aralditlim, ...& det kladdar ju som f-n i sådana sammanhang).

Good Luck :tummenupp
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Zoidberg skrev:
...har utöver tillverkat formar & kåpor reparerat både på orginal sidokåpor & framskärmar (ABS antar jag) & det biter som järnet. Det lär snarare gå sönder bredvid lagningen nästa gång (rugga/repa kontaktytan ändå av princip)! (personligen tycker jag plastlödning är förkastligt förhållandevis)
Vad som är viktigt ur hållfasthetssynpunkt är att laga från bägge hållen. Stort med polyester/glasfiber bakifrån och mindre (ur efterarbetessynpunkt) framifrån, ...ev med glasf.spackel om skadan ej är så stor (rinner ju inte omkring lika mycket). Kör du bara ytspackel (oarmerat) framifrån kommer garanterat ytan att spricka i kanterna.
Men som sagt, ...har ingen erfarenhet av epoxyarbete (mer än aralditlim, ...& det kladdar ju som f-n i sådana sammanhang).

Good Luck :tummenupp
Och jag har nog ännu mindre erfarenhet gällande plasta kåpor, men det går som de går. Ena kåpan är riktigt hållbar, armerade med alu-profil på baksidan. Det var precis vid infästningen så där tas det ju upp en del kraft.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
scud skrev:
Och jag har nog ännu mindre erfarenhet gällande plasta kåpor, men det går som de går. Ena kåpan är riktigt hållbar, armerade med alu-profil på baksidan. Det var precis vid infästningen så där tas det ju upp en del kraft.
Vill man vara snitsig är det inte fel att gjuta in en bricka e.d i ev infästningshål, ..annars behövs inga förstärkningsprofiler. Du dimensionerar önskad styrka med antalet lager glasfiberväv. Vill man ha xtra styvhet tycker jag det är bättre att gjuta in en typ 10mm plastslang (ja, ...går ju med vad som helst egentligen) el dylikt, för att få en förstärkande "kam"-profil/upphöjning där det behövs. Tycker inte det ska behövas på "små" mc-detaljer dock.
PS ! När/om du ändå handlar polyester, ...köp en gasmask med filter för organsika gaser &så !
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Zoidberg skrev:
Vill man vara snitsig är det inte fel att gjuta in en bricka e.d i ev infästningshål, ..annars behövs inga förstärkningsprofiler. Du dimensionerar önskad styrka med antalet lager glasfiberväv. Vill man ha xtra styvhet tycker jag det är bättre att gjuta in en typ 10mm plastslang (ja, ...går ju med vad som helst egentligen) el dylikt, för att få en förstärkande "kam"-profil/upphöjning där det behövs. Tycker inte det ska behövas på "små" mc-detaljer dock.
PS ! När/om du ändå handlar polyester, ...köp en gasmask med filter för organsika gaser &så !
Mask har jag redan, har ju plastat ena kåpan med epoxy redan. Får se om de blir epoxy eller polyester till nästa, förhoppningsvis har företaget jag tänkt handla hos kunskap att tillgå.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top