Köpa Europahoj, men vilken

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Köp hoj för de vägar du ska köra på

Är det bara transport till Italien = lok

Alpvägar = sport

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har haft alla Transalper(600,650 samt 700) och ett antal Varaderon.
Transalpen(när dämparen fått några år på nacken) blir lite slekig med packning och 2 pers på. Varaderon är en lättkörd och skottsäker långtourer som du kan packa på hur mycket packning på som helst. Håll dig till årsmodell 03 och nyare(insprut o 6 växlar) samt att dom också är bekväma för passageraren.

Tåg 80 mil känns bara som slöseri med tid och pengar.

Last edited:

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Bara tipsar om annons! Jag vet ingenting jag:3freak:crash:smasha

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kanske lite över din budget, men jag slår ett slag för FJR, stark, bekväm, går att köra inspirerat på krokväg, och du märker ingen skillnad med eller utan väskor :tummenupp Åtminstone inte om du kör med original, som nästan alla har redan.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Av dom hojar du skrivit skulle jag välja Varaderon. Det lilla jag kört den så är den riktigt skön.

Av andra hojar så är Hoztic inte fel ute. En FJR kommer du inte bli missnöjd med, den klarar det mesta.
För bekvämlighets skull så skulle jag välja en skapligt stor Hoj med en R4:a i, nästan inga vibrationer och lugna varv på Autobahn.

Annars så köper du en VFR eller Blackbird, dom står sig bra och är roliga att köra både på stora och små vägar.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Av dom hojar du skrivit skulle jag välja Varaderon. Det lilla jag kört den så är den riktigt skön.

Av andra hojar så är Hoztic inte fel ute. En FJR kommer du inte bli missnöjd med, den klarar det mesta.
För bekvämlighets skull så skulle jag välja en skapligt stor Hoj med en R4:a i, nästan inga vibrationer och lugna varv på Autobahn.

Annars så köper du en VFR eller Blackbird, dom står sig bra och är roliga att köra både på stora och små vägar.

Efter mina erfarenheter med fz8:an skulle jag säga tvärt om. Ett jävla växlande runt hårnålarna i alperna. Twin eller stånka blir mycket mer avslappnat, och det är avslappnat man vill köra - bombartempo funkar helt enkelt inte för 8 timmars alpvägar/dag, av samma anledning som körpassen på bandagar sällan överstiger 20 min. Man orkar inte hålla den koncentrationsnivå som krävs för högt tempo på de vägarna under så lång tid.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tåg 80 mil känns bara som slöseri med tid och pengar.

På vilket sätt är det slöseri med tid att färdas 80 mil medans man sover?
Dessutom är bensinen+1 eller till och med 2 övernattningar (somliga vill ha tid att stanna och njuta på vägen) förmodligen i närheten lika dyrt som att spendera 1 natt på tåget. Iaf om man har möjlighet att välja en av de billiga avgångarna.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag körde över 850 mil på 2 veckor med min Triumph Tiger 800xc, Hade riktigt tung packning i 3 stora packväskor och det fanns inte något som jag kunde klaga på, möjligen då avsaknad av en gelsadel.
Kedjan är det enda som behöver service men å andra sidan så tankar man ju rätt ofta och om man ibland är tvungen att ägna 30 extra sekunder till en smörjning och tycker det är för mycket så bör ni se över tidsschemat på hela semestern.
Känns faktiskt rätt bra att sträcka på benen och klagan från din medresenär över den extra tiden mot hans egen kardandrift är rätt hjärtlig i tonen och mest en pik.
Att sträcka kedjan 1 eller 2 gånger på en europatur är inte heller hela livet......Slita av sig mc kläder en kall öl från hotellbaren iklädd T-shirt och gympabrallor med utsikt över en flera tusen meter hög snöklädd bergstopp så njuter du faktiskt av att ha något vettigt att pillra på istället för statusuppdateringarna på sociala medier.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bmw R1100S. Kanonfin hoj som vissa anser vara jämförbar med Honda VFR. Inga problem med många mil, de har samma komponenter som touringloken och äventyrshojarna.
Leta reda på en med originalväskor och du har lika mycket packutrymme som största bmw touringloken av samma ålder (samma väskor).
Låg tyngdpunkt och bra bottenvrid funkar perfekt på serpentinvägarna i alperna. 140-150 km/h på motorvägen flera timmar i sträck är inga problem heller.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Spontant skulle jag säga BMW 1150/1200 GS/A.. eller Nya Supertennere.... Funkar för allt.. Knixiga vägar och även sämre grusvägar och sitgar om det behövs..

Levve

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2012
Hoj
GSXR 600 K7 Stunt
Sådär, nur har de blivit så att jag sålt min brukshoj ock tänkte testa på att ha en offroad/touring maskin ett tag.
Jag stött och blött och letat men kommit fram till att kandidaterna är
Varadero 1000cc helst efter -03 då jag förstått att den fick sin 6e växel de året.
V-strom / KLV 1000 Suckan och Kawan ska ju tydligen vara samma hoj men jag gillar utseendet och samma där -03 och uppåt som ja sett.
Transalp 700 lite annorlunda hoj mot dom andra men ser riktigt smutt ut. Vad jag hittat så kom den -08

Dessa är hojar som jag hittat som ser vettiga ut/ lagom med mil i förhållande till lagom peng på dom.

Nån som har tankar och ideér om dessa?

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...