Köpa grus/enduro hoj.

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Köpa grus/enduro hoj. Vart en yzf426

Hejsan!

Jag tänkte att det är dags att köpa sig någon rolig hoj som man kan ha och leka med i skogarna osv, men har lite lätt svårt att bestämma mig för vad för någon man ska välja igentligen.

Jag har i runda slängar 18k + någon tusenlapp till om det behövs.
Vill helst köpa en fyrtaktare då jag inte riktigt tycker om tvåtaktare av diverse anledningar.
Har suttit och kikar lite på Yamaha yzf250/426 och Husaberg 400/501 mest, men har inte riktigt någon koll på dessa modeller så att det är lättare sagt än gjort att bestämma sig.
Har läst och hört att Husabergarna kanske inte precis är det smartaste man kan köpa pga mycket slitage, Yamahan är väl inte heller precis någonting som går hur länge som helst men har fått uppfattningen om att det är bättre hållbarhet på dom.

Den främsta hojen jag är nyfiken på är yzf426 men funderar på om den kanske är lite väl våldsam att kasta omkring på i skogen, just där känns ju yfz250 som ett bättre val(?). Risken är ju att en 250 blir på tok för trött efter grusvägar osv istället, vill ju ha lite effekt då.
Skogen kommer nog inte att vara det främsta att åka i utan det blir väl mest på mindre grusvägar och i grusgropar (kommer att behövas en del effekt).
Husabergarna har jag ingen som helst koll på så där hoppas jag att någon ska kunna inflika med lite info så länge dom inte rasar hela tiden.

Värt att lägga till är väl att jag verkligen inte är rädd för att skruva, har mycket erfarenhet bakom mig med bilar och tvåtaktshojar och är väldigt lättlärd.
Sen har jag erfarenhet bakom styret med så att jag är ingen nybörjare.
Är lite rädd för att en 250 fyrtaktare blir på tok för slö bara.

Lägg gärna in lite tips på vad mer för hojar det finns i denna prisklass.

MVH// Mokko
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lek, och för de slantarna - köp en tvåtaktsmaskin, ramlar man ned under 20 på den typen av båge du letar efter, och fyrtakt....så kostar det att få ordning på de flesta.

Naturligtvis lär det finnas välhållna bågar med, men det är nog inte lätt att hitta dem.

/J
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Jo visst, jag är mycket angelägen om att man får mycket mera hoj för pengarna om man köper en tvåtaktare, men som jag skrev i första inlägget så känns en tvåtaktare inte intressant av diverse anledningar.
Drar mig inte för att skruva heller som sagt så att det är inga problem att dra på sig någon hoj med lite problem.

Lurar mer på vad som är mest prisvärt för max 20k i fyrtaktsväg.

MVH// Mokko
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
av ren och skär nyfikenhet, varför gillar du inte tvåtakt?

jag ska inte försöka övertala dig men vill ändå ha reda på din syn på sättet :)
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Det känns som om att Yamaha kanske är det "smartaste" alternativet, då är ju bara frågan om en 250f räcker till eller om man ska dra till med en 426 istället?

Anledningen till att jag inte tycker om tvåtaktare något speciellt är tex på grund av ljudet i dom och att alla häromkring reagerar mycket starkare på det ljudet och blir helt tokiga även fast man puttar omkring (på tok för mycket skvallerkärringar här i byn). Men det känns som ett mindre bekymmer faktiskt, det största är att jag kort sagt inte alls tycker om karaktären på motorerna, tycker mycket bättre om fyrtaktarna.
Har haft lite av det ena och det andra och 125cc tvåtaktare (crossar) går bort på en gång för att jag verkligen inte tycker om att man måste åka och varva så förbannat för att få någon ork i dom och 250cc kommer jag inte heller riktigt överens med, fyrtaktarna har så hemskt mycket bottenvrid och motorbromsar mycket hårdare vilket är precis vad jag är ute efter.
Där fick du en kort förklaring bara, skulle kunna fortsätta hur länge som helst känns det som =)

MVH// Mokko
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
en gammal tt350 i fint skick, inte mycket mek med en sådan och de går bra på grusväg och du kan bröta ut den i skogen med :)
köper man en högtrimmad tävlingsmaskin för under 20kkr så kommer man snart ha ett motorras på halsen om man inte kollar över allt och ser så att timmarna är ok på allt i motorn :(
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
En TT350 har jag ägt och den vart för trött när det kom till grusvägar dessvärre, annars var det faktiskt en ganska trevlig maskin att kuska omkring på trots sin ålder :)
Inbillar mig att en yzf250 är piggare?

Som sagt så drar jag mig inte för att börja skruva och har full kompetens för att gå igenom motorn, toppen osv är inga som helst problem att hålla på med själv, har tillgång till mirafräs om nya säten behövs fräsas osv osv.
Har väldigt mycket erfarenhet inom skruvning sedan tidigare, dock inte just på såna här hojar.

MVH// Mokko
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
okej tänkte bara att det kosta en massa att hålla liv i dem.
men jag va på mc mässan i dag och snacka med de i yamahas monter och de snackade varmt om wr450f men då blir det genast dyrare :(
men en sådan ska du kunna köra 200timmar på varje kolv och så ska du chimsa ventilerna var 100 timme och lagrena i motorn ska hålla 500 timmar eller något sådant :)
bara ett tips på en maskin jag tycker låter vettig om du saka ha någon som duger till båda typerna av åkning :)
själv skulle jag aldrig köpa mig en 4 taktare att köra i skogen med, jag älskar smidigheten i 2 taktarna och hur lätt mekade de är :)

http://www.blocket.se/vi/19818330.htm?ca=2_s bara ett tips på en fin maskin:)
 
Last edited:

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Jag är fullt medveten om att dom inte är gratis att hålla vid liv, men det är smällar man får ta ibland :)
Det lät ju helt klart som en trevlig hoj, men då vart det helt plötsligt 10k till på priset dessvärre.

Jo visst är väl en tvåtaktare bättre att ha i skogen, men problemet är att den minsta tiden på hojen troligtvis kommer att spenderas i skogen och att fyrtaktaren har bottenvridet jag behöver plus att den motorbromsar hårt vilket jag också ser som ett plus i kanten med min körstil.

Men frågan är ju om en 250f eller en 426f är vettigast att köpa då bara? Är som sagt lite orolig för att 250f kommer blir för trött men är samtidigt lite orolig för att 426f kommer bli ltie väl våldsam i sina tillfällen, tur att man har en näve att justera hastigheten med i sina tillfällen bara :)

MVH// Mokko

EDIT: Kikade precis in i den där annonsen :)
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
med en yz426f så tror jag du kommer ha väldigt skoj på grus och i skogen den är ju nästan samma som wr 450f skulle jag tro, de man ska akta sig för på yamaha motorer är att förgasaren läcker då kommer du få bytta hela förgasaren ;) tror du kommer bli nöjd med en sådan motorcykel och köper du en sådan för under 20kkr så tycker jag att du som är litte händig ska riva hela motorn och titta över allt så du kan se hur allt ser ut och om något måste åtgärdas, mycket billigare att bytta inan det rasar en när det rasar.
sedan är det bättre att köpa en 426f som är motionskörd via att du inte måste varva motorn lika mycket som på en 250 och via det så slits den mindre :)

http://www.blocket.se/vi/19518297.htm?ca=2_s den är mitt altentiv för dej, dock 1000kr för dyr :p
men de är inte lv regade vad jag kan se eller har jag fel?
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Helt klart kloka ord där, nu börjar inläggen gå dit dom ska, kan verkligen ligga något i att det är vettigare att köpa en 426 eftersom en sån troligtvis inte är lika hårt körd som en 250 :)
Ja självklart så är det smartast att riva motorn och gå igenom före man sätter igång och kör hårt med stackaren, verkar som om att man ska känna efter så att växlar inte går i trögt på Yamaha om jag har läst mig fram rätt.
Sen får man väl göra det gamla klassiska och lyssna på motorn helt enkelt och se om man hör något som låter mindre trevligt eller inet, tur att öronen är på skaft och att dom har hört dom flesta oljuden vid det här laget så att man kan urskilja ungefär vad som spökar direkt.

Har jag förstått det rätt med att man ska hålla koll på ventilerna och byta dom lite då och då (ej justering)?

Att den låg någon tusenlapp över gör ingenting, prutmån brukar då alltid finnas när man så väl står och flaxar med pengar framför näsan på säljaren ;) Dock så stog den lite väl långt bort, men ska hålla utkik här på lite närmre håll och försöka vänta in rätt hoj helt enkelt.

MVH// Mokko
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Var iväg och hämtade en yzf426 -02 idag för en helt klart vettig peng =)

IMAGE_118.jpg


Fick med nya isdäck, komplett packningssats, nya ringar, nya oljefilter, lyktkåpa från en WR, bakskärm från en WR osv. Den är även E reggad även fast jag inte precis behövde det, men inte klagar jag :)
Motorn var genomgådd av firma för 20timmar sen och då byttes alla packningar, ventiler, kolvringar vad jag vet om, kanske något mer med. Går ruggigt fint i varje fall och jag har inga som helst problem med att få igång den, sparkat igång den på andra kicken varje gång hittills så att tekniken verkar nästan sitta på en gång på den här hojen.
Plockade bort lyktkåpan osv så länge för att kika hur det såg ut med orginalgrejer.

Ska lämna däcken på omläggning innan helgen om jag hinner med så att man får prova att åka lite på den med, var lite halkigt nu fick jag erfara :gnissla

MVH// Mokko
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
den såg fin ut, akta dig bara för den i skogen där är den lite elak men ska du åka grus med måste du ha en lite mera vrid och effekt så det är en perfekt kombination bara du tar det lugnt med den i skogen :p
finns ingen motorcykel som är perfekt på allt som synd är, man får ha flera stycken :p hehe
jag önskar dig all lycka med din nya älskling och att du kommer åka många glada enduro/cross timmar och att det kommer bli många grus mil :)
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Tack så mycket du =)
Den är faktiskt väldigt fin om man kikar på hur mycket jag betalade för den.

Jovars, finns en viss risk för att jag kommer ta det jävligt försiktigt till en början i varje fall för att känna lite mera på hojen, har aldrig kört hoj med isdäck förr heller och aldrig kört en sån här hoj alls så att det kommer nog att vara en fjollig körstil av mig dom första minuterna skulle jag tro.
Jo jag märkte att det verkade vara jävligt högt växlad på ettan vilket inte precis är någon höjdare i skogen och så ger den onekligen svar på tal så fort man tittar på gasen med, du vet inte hur mycket effekt det är i hojen då jag inte hittar i verkstadshandboken?

Nu så är det bara se fram imot att få på isdäcken och sen är det väl bara vänta på våren för glatta livet så att man kan åka överallt =)

MVH// Mokko
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
du skulle prova min super enduro den är det moppe gas på, det ända gashandtaget reglerar är 2 spjäll till de 2 vakumförgasarna så de är nästan inget motstånd alls och så är det 100-110 hk på bakhjulet så det händer lite då man rör gasen :p
skit skoj att komma på en grusväg och bara gasar och så gasar man lite till och ojsan där åkte framdäcket upp :p
enda negativa med min SE är att den verkar tycka om däck :S de verkar bara hålla 60 mil av någon skum anledning, va kan det bero på :p
 

Mokko

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Hudiksvall (Forsa)
Hoj
Yz426f -02
Skulle nog vara väldigt intressant att provköra något sånt faktiskt =)

Har fått på isdäcken nu och provåkt lite snabbt igår på kvällen bara (utan lyse just nu), kändes ungefär som att åka på grus där jag åkte så att det verkar lovande, går bara och väntar på att isen ska bli plogad nu så att man kan ta ner leksaken och prova lite =)
Verkar inte precis finnas någon anledning att ta det så värst lugnt i vajre fall, men det blir väl kanske ändring på det när man kommer ner på isen.

Känner mig väldigt nöjd med köpet än så länge bortsett från att den är lite väl högt växlad på ettan då.

MVH// Mokko
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
du får träna upp tekniken så du kan köra snabbt i skogen så du sliper att du tycker 1an är för hög :)
men jag önskar dig många glada is timmar då de väll plogat en bana som du kan köra, själv skör jag helst i skogen med dubbdäck, fast mitt gamla ac10 ser nu ut att ha lämnat in och jag ska fixa fram ett nytt (inte skoj när folk bara puttrar förbi en i uppförsbackarna då man skälv står och spinner).
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Det är en yz, alla crossar har hög etta om man inte ändrar om i lådan. Du kan dreva ner den, då blir den bättre för skogen på ettan men totalt värdelös när det öppnar upp sig och du vill köra fortare än 50..
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top