Köpa grushoj/enduro/vinterhoj. tips efterfrågas!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag och en polare går och funderar på om vi inte trots allt skall ta och införskaffa oss varsin grushoj så att man kan leka även på höst/vintern och på så sätt mildra abstinensen.

Mitt problem är att jag har noll koll på grushojar :). Jag behöver därför lite hjälp med vad jag skall leta efter, mina krav/önskemål ser ut ungefär så här:

* billig (inköp/drift/försäkring). Jag har inte råd med några större utgifter för ytterligare en hoj. Smärtgränsen för inköp ligger runt 20-25 000, gärna mindre ;)

* driftsäker. Jag är inte kung bland mekarna direkt, jag har dock inte tummen mitt i handen och bör klara normal service etc. så länge det inte handlar om att svetsa ramar och byta hela motorer och liknande.

* storlek. Jag är rätt stor, ~ 190 cm lång och över 100 pannor. Har ingen lust att åka runt med knäna pressade mot hakan på något som med mig på mest liknar en krympt yamaha dt50... Men å andra sidan vill jag inte ha ett stort åbäke som inte går att använda på grisiga skogsvägar.

* nybörjare. Jag är nybörjare när det gäller grustag och skogsvägar. Jag behöver antagligen ingen monsterhoj utan en som är kul men ändå lättkörd.

Så, det är väl ungefär vad jag letar efter. Har ni några förslag på vilka hojar/årsmodeller jag bör rikta in mig på?
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Kom igen nu!! Är det ingen som har lite tips på lämpliga grushojar?

Jag trodde att minst hälften av sporthojarna här inne körde offroad/enduro på vintern? :)
 

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
sgtpepper skrev:
Kom igen nu!! Är det ingen som har lite tips på lämpliga grushojar?

Jag trodde att minst hälften av sporthojarna här inne körde offroad/enduro på vintern? :)

Jag var ute efter samma sak som du för ett tag sedan.
Men jag hittade det jag sökte (tror jag) en Gasgas 250 EC -98.
Har inte hunnit köra så mycket ännu men jag är ändå hel nöjd.
Jag betalade 22000 för den.
Då den endast är enduro-reggad så får man ju inte köra på väg med den.
Men det är inte speciellt svårt att få den LV-reggad. Hastighetsmätare och sånt sitter ju redan på.

Jag är ingen expert på området. Bara en som inte klarar sig utan hoj hela vintern.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
bandit uno skrev:
Jag var ute efter samma sak som du för ett tag sedan.
Men jag hittade det jag sökte (tror jag) en Gasgas 250 EC -98.
Har inte hunnit köra så mycket ännu men jag är ändå hel nöjd.
Jag betalade 22000 för den.
Då den endast är enduro-reggad så får man ju inte köra på väg med den.
Men det är inte speciellt svårt att få den LV-reggad. Hastighetsmätare och sånt sitter ju redan på.

Jag är ingen expert på området. Bara en som inte klarar sig utan hoj hela vintern.
Hur funkar det egentligen med enduro- respektive landsvägsreggat? Jag har inte riktigt förstått det. Om hojen är enduroreggad, är det inte då man får köra på landsväg till och från träning? Vad krävs för att landsvägsregistrera? Hastighetsmätare, blinkers och hel/halvljus? Finns det hojar som absolut aldrig går att LV-regga som man skall se upp med eller kan man LV-regga i princip allt så länge man hänger på de nödvändiga prylarna?
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
sgtpepper skrev:
Hur funkar det egentligen med enduro- respektive landsvägsreggat? Jag har inte riktigt förstått det. Om hojen är enduroreggad, är det inte då man får köra på landsväg till och från träning? Vad krävs för att landsvägsregistrera? Hastighetsmätare, blinkers och hel/halvljus? Finns det hojar som absolut aldrig går att LV-regga som man skall se upp med eller kan man LV-regga i princip allt så länge man hänger på de nödvändiga prylarna?
enduro får du köra tillochfrån träning arangerad av din klubb LV överallt du får köra med din sporthoj. Enduro e framlampa baklampa bromsljus som krävs
 

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
sgtpepper skrev:
Hur funkar det egentligen med enduro- respektive landsvägsreggat? Jag har inte riktigt förstått det. Om hojen är enduroreggad, är det inte då man får köra på landsväg till och från träning? Vad krävs för att landsvägsregistrera? Hastighetsmätare, blinkers och hel/halvljus? Finns det hojar som absolut aldrig går att LV-regga som man skall se upp med eller kan man LV-regga i princip allt så länge man hänger på de nödvändiga prylarna?

Det är inte så enkelt. Man för köra på landsväg i samband med träning om du har endurolicens och du får köra max 30km/h

enduro-dispens innebär: avsaknad av blinkers,utformningen av stänkskydd fram och bak samt hastighetsmärare. (du måste alltså ha hel/halvljus på en enduro)

Allt går nog att regga, det är bara mer eller mindre jobbigt.
Tror att man måste regga som "hem-bygge" om det är blir för stora åtgärder.

Man skall nog inte ge sig på att försöka regga en Cross alltså. det kanske inte ens går med normal arbetsinsats.
 

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
bandit uno skrev:
Det är inte så enkelt. Man för köra på landsväg i samband med träning om du har endurolicens och du får köra max 30km/h

enduro-dispens innebär: avsaknad av blinkers,utformningen av stänkskydd fram och bak samt hastighetsmärare. (du måste alltså ha hel/halvljus på en enduro)

Allt går nog att regga, det är bara mer eller mindre jobbigt.
Tror att man måste regga som "hem-bygge" om det är blir för stora åtgärder.

Man skall nog inte ge sig på att försöka regga en Cross alltså. det kanske inte ens går med normal arbetsinsats.
Max 30??? hmm det gäller bara om du inte har hastighetsmätare!!! Cross går att lv regga, en kille där jag bor har gjort det! 9:e regbesiktningen gick det! :tummenupp
 

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
en blå önskas
Du borde för de pengarna få en XR600 av årsmodell 90-92 nånstans. Dessa kan jag varmt rekommendera, slitvargar som tål mycket !
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Tack för svaren :).

Ok, så en XR600 kan alltså vara lämplig. Är det något speciellt man skall tänka på vid köp av en sådan, några särskilda årsmodeller man skall undvika eller liknande?

Om det inte står något i annonsen om LV-reggat, skall man då utgå från att den inte är det eller är alla XR600 oavsett årsmodell LV-reggade från start?

Vad kostar försäkringen förresten?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har provåkt en DR400 (Suzuki) från 80talet nånstans, killen som äger den är nog uppåt 185-190, å väger säkert över 100. För han har det inte vare några problem me skruvning lr så, och hojjen kostade runt 14000:-. Personligen tycker jag att det räcker till för att åka på vintern, den lyfter även på tvåan me lite hjälp, sen ere bara växla vidare :D Fast då åker han med "spikdäck" oxo ;]
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
nån gammal husqvarna enduro från sen 70-tal eller tidigt 80-tal kan man ju få tag på för ca 3000-5000kr... ganska vettigt alternativ som inte svider för hårt i plånboken....
 

HanneZ

Guest
den stora skillnaden på enduro reg o lv reg är buller kraven. Det är därför som nya xr650, husa m.m. levereras med så lite effekt om dom är lv-reggade. Så vill du köra lagligt så är en lv-reggad skit då dom nästan alltid har fjuttigt effekt. Det finns vissa undantag dock.

/ Hannes
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
HanneZ skrev:
den stora skillnaden på enduro reg o lv reg är buller kraven. Det är därför som nya xr650, husa m.m. levereras med så lite effekt om dom är lv-reggade. Så vill du köra lagligt så är en lv-reggad skit då dom nästan alltid har fjuttigt effekt. Det finns vissa undantag dock.

/ Hannes

Hur många tror du det är som kör runt med sina LV-reggade Husor och XR 650 strypta och med samma effekt som på reg-beviset?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top