Köpa hemmabio

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tja.. jag(o fassan) hade tänk köpa oss nått vettigt att glo/lyssna på!

Någon som vet nått om t.ex. NEC 42" låter som rätt prisvärd plus att den har inbyggd TVturner! ...eller om nån har nått annat att rekomendera! 30" och uppåt är det som gäller, och plattskärm är ett måste :)

Sen ska det vara nått surond system/hemmabio till det, gärna med snygga högtalare. t.ex. i trä...
Får gärna vara en rejäl anläggning med CD o DVD o annat nyttigt :D

Tankar, ideer o erfarenheter är varmt välkommna
:hej

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
kajlyl skrev:

Någon som vet nått om t.ex. NEC 42" låter som rätt prisvärd plus att den har inbyggd TVturner! ...eller om nån har nått annat att rekomendera! 30" och uppåt är det som gäller, och plattskärm är ett måste :)

Sen ska det vara nått surond system/hemmabio till det, gärna med snygga högtalare. t.ex. i trä...

Prata med Zeus som du har på din msn om det. Finns det nåt han inte kan om sånt så är det inte heller värt att kunna.

750RR

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Tycker själv att Infinty gör grymt snygga och stilrena högtalare. Har såna själv är är grymt nöjd med dem på alla sätt och vis!! :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
kajlyl skrev:

Reference audio har ett erbjudande med marantz5300 (receiver), marantz dv4300(dvd) och till det ett välljudande mordauntshort-paket med ALLT. Kostar 19.900:- och för de pengarna får du svårt att hitta bättre och mer välljudande paket. Däremot är inte NEC:en nån höjdare om det är den modellen jag har sett.
Fujitsu har en grym skärm (billig också, runt 40k) och sen har Panasonic de grymmaste plasma enligt mig men de kostar en del... Tro mig, det är totalt fel att köpa en plasma i dagens läge om du inte lägger ut lite extra kulor på den. Du kommer vilja byta inom ett år annars och priserna kommer sjunka drastiskt inom ett till två år.

Edit/ reference audio har http://www.referenceaudio.se som adress.......

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Dee_cati skrev:
Reference audio har ett erbjudande med marantz5300 (receiver), marantz dv4300(dvd) och till det ett välljudande mordauntshort-paket med ALLT. Kostar 19.900:- och för de pengarna får du svårt att hitta bättre och mer välljudande paket. Däremot är inte NEC:en nån höjdare om det är den modellen jag har sett.
Fujitsu har en grym skärm (billig också, runt 40k) och sen har Panasonic de grymmaste plasma enligt mig men de kostar en del... Tro mig, det är totalt fel att köpa en plasma i dagens läge om du inte lägger ut lite extra kulor på den. Du kommer vilja byta inom ett år annars och priserna kommer sjunka drastiskt inom ett till två år.

Edit/ reference audio har http://www.referenceaudio.se som adress.......
Det paketet ¨åg inte helt fel ut! ...har för mig min morbror kör den centralen med ett gäng Jamo högtalare!

Det där med Skärmen har vi visserligen tänkt lite på... men oandra sidan så blir saker alltid bättre/billigare :va
De har väl dessutom sjunkigt rätt mycket senaste tiden... hmm har du/ni nån erfarenhet om NECen eller liknande i den prisklassen, behöver som sagt inte vara fullt så stor! ...vad är det som är negativt med den?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag har en Yamaha RXV740-RDS förstärkare, Jamo D590 frontar, Jamo D5 center och Jamo D5 Surround. Är grymt nöjd med det. :tummenupp :Bugar

Bifogat

• d590.jpg
    d590.jpg
    15.6 KB · Visningar: 51
  • front+center.jpg
    front+center.jpg
    36.8 KB · Visningar: 84
  • rxv740.jpg
    rxv740.jpg
    26.2 KB · Visningar: 68
  • surround.jpg
    surround.jpg
    40.9 KB · Visningar: 72

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
kajlyl skrev:
Det paketet ¨åg inte helt fel ut! ...har för mig min morbror kör den centralen med ett gäng Jamo högtalare!

Det där med Skärmen har vi visserligen tänkt lite på... men oandra sidan så blir saker alltid bättre/billigare :va
De har väl dessutom sjunkigt rätt mycket senaste tiden... hmm har du/ni nån erfarenhet om NECen eller liknande i den prisklassen, behöver som sagt inte vara fullt så stor! ...vad är det som är negativt med den?

Jag har kollat på den NEC som är/var mest populär och jag antar att det är samma skärm, kommer ej ihåg nummer/modellnamn. Den är INTE prisvärd. Jag har samma kvalitet på min projektor (om du bara står och stirrar) vid samma storlek (42") och en sån projj får du för runt 7000:- i dagsläget. Så mitt råd är att du köper en sådan proj eller likvärdig och skaffar plasma eller lcd om ca ett år. Du blir inte besviken antagligen. Det negativa med NEC:en är att den endast har 852x480 i upplösning och det suger. Bilden ser rent ut sagt anskrämligt ut och störst är inte alltid bäst. Då köper jag hellre en thomson scenium bakproj-tv som är på 44" 100hz widescreen och är grymt bra med komponentingångar också. Eller även en 32" vanlig crt-tv är bättre än den plasman.
Vad det gäller paketet jag nämnde så tror jag att du skulle fastna för det. Mordauntshort-grejjerna är fruktansvärt snygga och de spelar så grymt bra för pengarna så det är helt otroligt. Möjligtvis att Mission M3 kan mäta sig med dessa iofs så det spelar ingen roll riktigt.
Själv har jag en marantz 4200, den minsta av den serien och jag är toknöjd med den. Den har nästan allt du behöver och ljudet är grymt bra i denna stärkare för dessa pengar. Fördelen med 5300 är att den har 6 kanaler istället för mina 5 kanaler men för min del kvittar det då jag endast kör 5-kanal och inte vill ha extra center än på ett tag.
Till detta kör jag en Denon pma2000 som är en ren 2-kanalare med underbart ljud och denna kör jag frontarna på via preout från marantzen. (den driver alltså frontarna via marantzens delningsfilter men skickar på mycket mer kräm :) ) och sen har jag den för att marantzen är inte klockren på 2-kanal. Men det finns ingen surroundreceiver under 15 000:- som spelar bra i 2-kanal också. eller bra spelar de ju men inte klockrent. Men marantzen ska tydligen vara en av dem som gör det bra om du jämför med flesta andra märken på marknaden.
Sen tycker jag att marantz är de enda på marknaden förutom Onkyo som har snygg design som jag tycker är rätt viktigt också :)
Nog babblat nu, blev rätt långt...... Vill du ha mer råd så kan du adda mig på icq så kan jag försöka ge dig några råd iaf :)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Hehe jo marantzen paketet föll jag pladask för :kär
Fassan började dock yra nått om Bose system... nån som vet hur dessa är? dom har ju schysst bil system iaf :)

En projje är min egen lilla våta dröm... denna ska dock användas som vanlig tv också... och nått säger mig att fassan inte skulle vara helt nöjd med en projj till det(och det är ju trotts allt han som håller i pengarna :huvet)
Hmm.. okey.. om NEC inte är nått att ha, vad ska man ha då? Kraven är typ att den ska vara +30" och platt! ...sen ska den hälst inte kosta skjortan.. under 40k måste den nog ligga. Hälst runt (eller under) 30k

Adda dig på ICQ hur hade du tänkt dig jag skulle lyckas med det :p
Adda mig själv istället ;)

Åskkissen: ditt system såg inte helt fel ut de heller ;)

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Vi har en LG 44" bakprojektor som jag är överaskande nöjd med när det gäller bild kvalite, den kostade 19995:- på ONOFF och sedan har vi 5st Audio pro högtalare + sub och en Sony förstärkare tycker även detta spelar grymt bra kostade 15000:- även detta på ONOFF

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
kajlyl skrev:
Hehe jo marantzen paketet föll jag pladask för :kär
Fassan började dock yra nått om Bose system... nån som vet hur dessa är? dom har ju schysst bil system iaf :)

En projje är min egen lilla våta dröm... denna ska dock användas som vanlig tv också... och nått säger mig att fassan inte skulle vara helt nöjd med en projj till det(och det är ju trotts allt han som håller i pengarna :huvet)
Hmm.. okey.. om NEC inte är nått att ha, vad ska man ha då? Kraven är typ att den ska vara +30" och platt! ...sen ska den hälst inte kosta skjortan.. under 40k måste den nog ligga. Hälst runt (eller under) 30k

Adda dig på ICQ hur hade du tänkt dig jag skulle lyckas med det :p
Adda mig själv istället ;)

Åskkissen: ditt system såg inte helt fel ut de heller ;)

Farbikören BOSE tror sig kunna få bioljud ur högtalare som endast är 5x5 centimeter typ och påstår att man endast behöver deras två! små högtalare för att få surroundljud. Bullshit säger jag, lyssna på dem och se själv :) Visst, två eller tre av deras fantastiskt små system står sig bra mot betydligt större men även prislappen tyvärr :( Der är inte prisvärda iaf om man inte är ute efter deras "lifestyle" som de så fint kallar deras designsystem. Ungefär lika smart att köpa Bose som att köpa Bang olufsen där du betalar 80% för design och märke :)
Näe, åk och provlyssna på Mordauntshort-paketet samtidigt som du lyssnar på Mission-paketet, nåt utav dem tror jag du skulle fastna för.
Under 40k får du tyvärr ingen plasma (i sverige) som är värd pengarna. Då är det bättre att köpa en billig proj och köra samma storlek med bra kvalitet och sen invänta sjunkande priser på plasma.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jaha då var vi o kollade(lyssnade) på lite grejer idag! Först kolla vi in ett Bose system, som lät ganska bra tyckte vi! ...sen satte säljaren på lite andra grejer och plötsligt lät de som datarhögtalare :p

Iaf... detta är vad vi kom hem med:
Philips 30" LCD
Philips DVDR
H&K(minns inte exakt namn...)Reciver
H&K Limited DVD
LBT Surond system
:banana
Hoppas ni inte sågar mitt val :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Köp begagnat och var påläst!

För runt 20 papp kan du få sagoliga högtalaruppsättningar om du bara letar. Samma gäller förstärkning, dvd och processor. Däremot skulle jag rekommendera CRT-projje framför plasma-TV om du är ute efter bra, stor bild och fria ytor.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Sorry, såg inte att du redan köpt :)

HK har strömstarka och pålitliga grejer. Plasma-TV:n skulle definitivt inte vara mitt val, men visst... Högtalarna kommer du att vilja byta upp inom några år, men så är det ju alltid ;)

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
berggren_martin skrev:
Sorry, såg inte att du redan köpt :)

HK har strömstarka och pålitliga grejer. Plasma-TV:n skulle definitivt inte vara mitt val, men visst... Högtalarna kommer du att vilja byta upp inom några år, men så är det ju alltid ;)
Bor i lägenhet med tjuriga grannar... så så mycket mer krut än dem högtalarna kan jag nog inte utnyttja :hihi

Sen köpte jag inte en Plasma utan en LCD! ..stor skilland... den här har 12xx x 1024 i upplösning en plasma har oftast inte mer än 800 x 600.

Var grymm skärpa på bilden, visst det kostar, men oj va gott det smaka :tummenupp

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
hitta lite mer info och bilder på grejerna:

Harman/Kardon AVR-507 Limited Edition
harmanAVR-505.jpg

Harman/Kardon DVD-506 Limited Edition
HarmanDVD-506.jpg

Philips 30" LCD/TFT-skärm med WXGA-upplösning och aktiv matris
23pf9945_l.jpg

Philips DVDR77
dvdr77_l.jpg

Högtalarna var svårare att hitta... om någon har en länk så blir jag så hör glad :banana

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Hitta dem!! ..tror detta e rätt grejer:

JBL Northridge E 90
107360_2.jpg

JBL Northridge E 10
107370_2.jpg

JBL Northridge E 250P
107400_2.jpg

JBL Northridge EC 25
107380_2.jpg

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har man gott om pengar så kan man ju alltid gå & köpa lite delar från
TAG McLaren Audio, men man får nog ta & drömma lite om en stor vinst i på nått lotteri ett tag till

LÄNK: http://www.tagmclaren.com/great/sounds.asp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Varför betalar man så mycket pengar för ljud man inte kan använda ens till 20%?

Jag förstår inte logiken i det.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
HK 506:an har inte släppts än.. jag väntar på min.. :)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...