Köpa hjälm från US and A

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tjaba.

Jag har letat efter amerikanska sidor där man kan köpa hjälmar men hittar inga.
Någon som sitter inne med några bra hemsidor? Hjälmen jag tänkte kolla på är AGV's s-4.

Tomasbjork

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Köpa är inget problem. Men risken är stor att du får en DOT -märkt hjälm som inte har något ECE 2205 godkännande. Därmed betalar du stora pengar för en produkt som inte får användas i Europa. Det blir först ett problem om klotar och vill ha ersättning för skador m.m. Polisen märker nog inget vid en vanlig poliskontroll.

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Köpa är inget problem. Men risken är stor att du får en DOT -märkt hjälm som inte har något ECE 2205 godkännande. Därmed betalar du stora pengar för en produkt som inte får användas i Europa. Det blir först ett problem om klotar och vill ha ersättning för skador m.m. Polisen märker nog inget vid en vanlig poliskontroll.

Ajdå. Det var bra att du skrev det där. Hur är det om man köper från Tyskland då?

vilden75

fan vaaa nice
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
yamaha 750 fz
så om det står så här i undertexten till hjälmen

Meets or exceeds all major worldwide safety standards and tests; SNELL, D.O.T.

så är den inte ok i sverige?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Ny hjälm

Idag var jag och köpte mig en ny hjälm. Det blev en AGV S-4 i vit kostym. Ser mycket bra ut. Undrar bara hur ofta jag kommer få rengöra den :va

EDIT: 2700riksdaler gick den lös på.

Edlund

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
K1300R
Finns väl inget krav på att en hjälm ska vara godkänd enligt just ECE-blabla? De försäkringsbolag jag pratat med skiter högaktningsfullt i vilket godkännande hjälmen har sålänge den är godkänd av nått om det så är ECE eller DOT eller Snell och är anpassad för MC-åkning

Mitt försäkringsbolag krävs det inte ens att jag har hjälm på mig när jag kör! ( If, honda märkesförsäkring ) Bilsport & MC struntar i det då de anser att samma hjälm oavsett typgodkännande funkar och är godkänd.

Och detta verkar då vara konsensus, att oavsett om jag köper min Shoei/Arai/Agv/osv. från en affär i staterna eller i Sverige och sålänge den har ett godkännande så är det helt Ok sålänge det är samma modell som är godkänd här i Sverige.

Tror du polisen stoppar dig och ber dig ta av dig krukan för att kolla så du har godkänd utrustning på dig? jag vill se brottsrubriceringen för det :)

rätta mig om jag har helt åt helvete fel..

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Finns väl inget krav på att en hjälm ska vara godkänd enligt just ECE-blabla? De försäkringsbolag jag pratat med skiter högaktningsfullt i vilket godkännande hjälmen har sålänge den är godkänd av nått om det så är ECE eller DOT eller Snell och är anpassad för MC-åkning

Mitt försäkringsbolag krävs det inte ens att jag har hjälm på mig när jag kör! ( If, honda märkesförsäkring ) Bilsport & MC struntar i det då de anser att samma hjälm oavsett typgodkännande funkar och är godkänd.

Och detta verkar då vara konsensus, att oavsett om jag köper min Shoei/Arai/Agv/osv. från en affär i staterna eller i Sverige och sålänge den har ett godkännande så är det helt Ok sålänge det är samma modell som är godkänd här i Sverige.

Tror du polisen stoppar dig och ber dig ta av dig krukan för att kolla så du har godkänd utrustning på dig? jag vill se brottsrubriceringen för det :)

rätta mig om jag har helt åt helvete fel..

Jag håller helt med dig. Vad spelar det för roll om den inte är ECE godkänd i USA så länge det är samma modell som i Sverige. Tror knappast typ AGV gör två olika modeller för Staterna och Europa.

Diggar din avatar förresten! Chuck Norris är kung!:yoparty

vilden75

fan vaaa nice
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
yamaha 750 fz
har hittat massa hjälmar i usa som jag vill ta hem.
men vill inte åka me en hjälm som är ok lagligt sett.
så jag maila polisen om just detta vad dom anser om D.O.T.
och Snell märkta hjälmar.
och fick till svar:

För att du skall få använda hjälmen i Sverige skall den vara E-märkt
eller SIS märkt.E-märkt skyddshjälm är hjälm som godkänts enligt
ECE-22.Se regler enligt TSVFS 1987:10.

fick dock inget svar vad som händer om jag skulle åka med en hjälm som inte
är märkt med svenska märkningen.
tex om man får böter.
så det är väl upp till var och en vad för "risk" man vill ta.

Last edited:

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
jag har köpt en shoei från USA och den är exakt likadan som dom man köper i europa, Tillverkad i Japan, hjälmen är i princip ECE bara att den inte har stämpeln för dom använder en annan i usa. om något försäkringsbolag skulle tjura så är dom dumma i huvet.

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Vad jag har hört så är det inte exakt samma hjälm i asien, usa, europa.
Formen kan skilja lite beroende på vilken marknad den är avsedd för.

Dessutom känns väl inte polisen som ett problem, utan det borde ju vara försäkringsbolaget du bör oroa dig för.
Klotar du och får en allvarlig skada så kan de ju neka dig ersättning eftersom det inte var rätt sak på skallen. Invaliditetskostnader kan vara väldigt höga...

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Skulle något f-bolag någonsin neka ersättning helt till någon som fått bestående men på grund av en hjälm som inte är DOT-märkt ska jag personligen gå Sverige runt naken. Mark my words, det är bara handla och se glad ut.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vad jag har hört så är det inte exakt samma hjälm i asien, usa, europa.
Formen kan skilja lite beroende på vilken marknad den är avsedd för.

Dessutom känns väl inte polisen som ett problem, utan det borde ju vara försäkringsbolaget du bör oroa dig för.
Klotar du och får en allvarlig skada så kan de ju neka dig ersättning eftersom det inte var rätt sak på skallen. Invaliditetskostnader kan vara väldigt höga...

Då bör man oroa sig över att man kör med miniblinkers, slipon o PC3a på hojen me då. Inte betalar väl försäkringsbolaget ut någe när man kört runt på en trimmad hoj me för små blinkers...

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
om jag tar en CE lapp från min ena handske o tejpar fast i hjälmen? klistermärket är ju det enda som skiljer. Storleksmässigt kan jag gå med på att asien har mindre storlekar i princip allt, men EU och USA? Man känner i allafall ingen som helst skillnad. Jag har tillverkningsdatum stämplat på insidan vilket är schysst, då vet man iallafall att hjämen inte har legat på en hylla i 3 år.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Var det inte så att DOT-märkta hjälmar hade ett tuffare test med fler punkter dom skulle gå igenom.

Men visst vill vissa köpa hjälmen i svea för 7000kr istället för 2500kr bara pga en klisterlapp så varsågod no problemas.

Som någon tidigare skrev , kör man med miniblinkers så förbättrar man kanske aerodynamiken, det måste ju vara superdupermegafarligt för då går kanske hojen fortare ... det tycker nog inte försäkringsbolagen om.

Last edited:

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Köper man åtminstone inom EU så lär det ju vara CE märkt och då blir det ju inte några problem. Jag köpte min hjälm i Tyskland, billigare + att den lacken som jag ville ha inte kom till Sverige.

Sedan tror jag inte heller att det är någon skillnad säkerhetsmässigt, men vill man vara 100% trygg kanske man ska hålla sig till en CE-märkt.

anågende miniblinkers etc... kanske inte så stora problem bortsett från böter om polisen vaknat på fel sida den dagen.

PC3 är ju trim och således kör du med en hoj som inte är korrekt registrerad, så egentligen kan de neka dig pengar. (För jag antar att det inte är någon som reggar om hojen efter den blivit modifierad). Sedan om det är något problem i verkligheten vet jag inte.
Har inte råkat ut för något och känner inte någon heller, men man kan ju alltid påpeka detta så personen som vill handla åtminstone är medveten om den (teoretiska) risken...

Jag är väl inte Guds bästa barn när det gäller lagar och förordningar, men det är ju upp till var och en att ta beslut om det ok för sig själv.

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Olika normer ger olika material och uppbyggnad.

En del amerikanska stater har andra normer för hjälmar så man kan köpa t.ex. en SHOEI X-SPIRIT Haga replica eller liknande men det kan skilja på spännet, inredning, vikt och annat även fast färger och artikel beteckningar är samma som i europa.

Jag har tittade på en SHOEI XCEED (eller vad de hette) för ett antal år sedan i Kalifornien och den hade snabbfäste istället för D-ringar samt att den var betydligt tyngre än "våra svenska" hjälar med samma namn.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
En del amerikanska stater har andra normer för hjälmar så man kan köpa t.ex. en SHOEI X-SPIRIT Haga replica eller liknande men det kan skilja på spännet, inredning, vikt och annat även fast färger och artikel beteckningar är samma som i europa.

Jag har tittade på en SHOEI XCEED (eller vad de hette) för ett antal år sedan i Kalifornien och den hade snabbfäste istället för D-ringar samt att den var betydligt tyngre än "våra svenska" hjälar med samma namn.

Nja, jag ställer mig teksam till det du skriver. Åtminstone när det gäller ARAi och SHOEI.

Dessa hjälmar görs i två olika standarder, ECE-22.05 och D.O.T/SNELL.
Hjälmarna är identiska i uppbyggnad bortsett från huvudformen som nämnts tidigare här i tråden. Allt annat är som sagt identiskt.

Jag har både ECE-22.05 och SNELL-märkta hjälmar och upplever ingen skillnad i passform på mitt huvud.

Vad gäller testerna som någon frågade om här på sidan så gäller följande:

ECE-22.05: Tillverkaren skickar en provserie hjälmar som de själva väljer ut för test.

D.O.T/SNELL: Testorganisationen väljer själva ut hjälmarna från tillverkaren.

Det som skiljer i testväg är bl a att ECE-22.05 endast har en punkt mitt på hjälmen där de genomför ett penetratonstest. D.O.T/SNELL har 5 olika punkter för detta.

Så här skriver min ARAI-kontakt i USA angående de olika standarderna:

"The Arai helmets sold in Europe are identical to the ones sold in the US.
The only difference is the safety labels inside the helmet. Arai has to pay a fee for every label they place in a helmet. The Snell rating is not recognized in Europe and the ECE standard is not recognized in US/Canada. It would be a waste of money to put unneeded safety stickers in the helmet.

There is much debate over which safety standard is best, ECE or Snell. Snell was originally devised for auto racing needs and focuses more on repeated hard object impact which can occur in an automobile. In that environment you are strapped into a relatively fixed position with fixed objects around you. The chances of hitting the same place on the helmet more than once is much greater than in a motorcycle accident.

Snell puts more emphasis on external injury, ECE puts more emphasis on internal injury.

That is why Snell puts emphasis on multiple strike, penetration protection. The Snell standard requires the helmet shell be stronger than with the ECE standard. The down side is this adds weight to the helmet and does nothing for the other important parameter, deceleration.

The ECE standard places more emphasis on brain deceleration and less on multiple strikes in the same location on the helmet then Snell does. Brain deceleration is very critical. There are many charts showing that if you can keep this factor low you reduce brain injury greatly.

So, it is the never ending debate similar to what oil to use or what tire works best."

Debatten lär fortsätta...

BTW, det finns ingen SHOEI X-Spirit Haga Replica ;)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy