Håller precis på att leta ny hjälm, så registrerade mig på forumet för att hoppa in i ämnet, då det finns en del myter som man stöter på i de flesta forum...
Har köpt mkt saker från Kina och HongKong på E-bay och AlieExpress de senaste åren, börjar nog närma mig hundratalet prylar av olika slag. Tänkte tillföra lite erfarenheter och reflektioner när det gäller varor från Kina över huvud taget, inte bara hjälmar. Återkommer till hjälmar senare. OK, den första myten som alltid dyker upp i olika forum är: "man får vad man betalar för" Finns nog ingen myt som har berikat så många som denna och det är nästan alltid varumärket du betalar för. Varumärken kan stå för kvalitetskontroll och trygghet, men i de flesta fall handlar det mest om livsstilsmarkörer och status. De flesta konsumtionsvaror idag tillverkas i Kina i stora fabriker där du beställer en viss design eller logga med ditt varumärke. Ju fler varor av samma serie du producerar( med extremt billig arbetskraft) desto större lönsamhet. Detta har vad jag vet även förekommit i Sverige inom t ex livsmedelsindustrin där exakt samma produkter tillverkas under olika varumärken med olika prissättning. Samma vara som märkesprodukter kan du alltså köpa i Kina utan varumärke, mellanhänder, frakt!, och olika skatter och avgifter för en bråkdel av priset. Det finns ofta en kinesisk säljare/mellanhand som inte tjänar speciellt mkt, de kan t o m bli utan förtjänst om de får dåliga omdömen (blev en gång kontaktad av en desperat mellanhand som behövde få bra omdömen för att ha råd att fira det Kinesiska nyåret)Jag har sett hjälmar som ser exakt likadana ut som märkeshjälmar men som säljs under annat namn. Jag skulle dock aldrig köpa en kopia med samma varumärke, för då får du ändå betala för varumärket och riskerar att få ännu sämre kvalitet än en vara med "no name" eller kinanamn till samma pris. Sen är hjälmar lite speciellt då man är rädd om huvet o s v, men så länge en hjälm är regelrätt godkänd enligt DOT eller ECE så bör den vara lika säker som en dyr märkeshjälm. Men jag har full respekt för att man inte chansar med just denna utrustning och det tar också tid att lära sig hur man gör fynd från Kina och då kan man ju börja med sådant som inte är lika viktigt som en hjälm. Ville ändå nyansera debatten, trots att den varit nere sedan början av säsongen. Ride safe!