Köpa hjälm utomlands

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Då det ryktas om att skalformerna är olika för olika länder (kontinenter?), så undrar jag om ni som köpt hjälm utomlands kan verifiera detta.

Anledningen att jag frågar är att jag fastnat lite för Shoei's hjälmar (dock ingen särskild modell, än sålänge) och har rätt snabbt insett att det finns ett betydligt större utbud av motivlacker/färger än vad duells plockar hem till Sverige (ingen pik till dem, bara ett konstaterande av fakta).

Vad jag nu undrar; funkar det att t.ex. prova ut en Shoei X-spirit strl M (jag har 58 i skalle) här hemma och sen beställa en X-spirit, strl M i "rätt färg" från t.ex. mlol.de, louis.de eller fc-moto.de (eller var man ju hittar just den färgen man vill ha) och då få hem "samma hjälm som jag testat"?

Tack på förhand,
Robban

EDIT: Jag skulle nog tillagt en fråga också. "Vågar" man beställa hjälm från utlandet? Jag menar, man har ju ingen som helst aning om hur paketet behandlas under frakten hem till mig. En hjälm som av misstag blivit överkörd av en dumper, tre gånger under frakten, vill jag nog inte ha kanske? :lol

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
mesh skrev:
Då det ryktas om att skalformerna är olika för olika länder (kontinenter?), så undrar jag om ni som köpt hjälm utomlands kan verifiera detta.

Anledningen att jag frågar är att jag fastnat lite för Shoei's hjälmar (dock ingen särskild modell, än sålänge) och har rätt snabbt insett att det finns ett betydligt större utbud av motivlacker/färger än vad duells plockar hem till Sverige (ingen pik till dem, bara ett konstaterande av fakta).

Vad jag nu undrar; funkar det att t.ex. prova ut en Shoei X-spirit strl M (jag har 58 i skalle) här hemma och sen beställa en X-spirit, strl M i "rätt färg" från t.ex. mlol.de, louis.de eller fc-moto.de (eller var man ju hittar just den färgen man vill ha) och då få hem "samma hjälm som jag testat"?

Tack på förhand,
Robban

Den informationen jag har fått från Arai, är att deras hjälmar skiljer sig mellan Asien, Europa och Amerika.
Vet inte om Shoei har samma indelning, men det är ju inte helt otroligt.
Så beställer du inom Europa så borde det gå bra.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
mesh skrev:

Tack på förhand,
Robban

Kan du verkligen ha en medium med 58 i storlek ???
Jag har en large och jag har ca:58
//gixxxerracing

Last edited:

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
gixxxerracing skrev:
Kan du värkligen ha en medium med 58 i storlek ???
Jag har en large och jag har ca:58
//gixxxerracing

Jag var kanske lite otydlig. Enligt Shoei's lista motsvaras M av 57-58 i huvudomkrets. Det framgår dessutom inte om du har en Shoei-hjälm.

Länk till Duells

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ja tack..
Har för mig att vid eventuell försäkringskada mm skulle uppstå så måste väll hjälmen vara CE-märkt??????
Eller jag kan ha fel, bara en tanke

//Björn

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Holmgren skrev:
Har för mig att vid eventuell försäkringskada mm skulle uppstå så måste väll hjälmen vara CE-märkt??????

//Björn

Där har du en poäng. Jag antar dock att CE-märkningein återfinns på tysksålda hjälmar också, eftersom CE 22:05 (eller vad den nu heter) gäller i hela EU, om jag inte fått allting om bakfoten förstås. :va

gixxxerracing skrev:
Jag har en X-spirit i large ...

Oj, det låter lite skumt. Jag har själv provat en X-spirit, strl M, här hemma i Sverige flera gånger, samt kört 40-50 mil med en lånad Raid, strl M den också och båda satt som en sportmössa på mitt huvud.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nästan alla hjälmar är nu godkända enligt Europastandarden ECE R22-05 Det är den standard som gäller sedan 2004. Men på en del hjälmar finns fortfarande SIS 882411.

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ja tack..
Handlar du inom Europa så är det säkert lugnt, men värt att kolla extra på om du ska ta hem från t.ex USA

//Björn

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
mesh skrev:
Oj, det låter lite skumt. Jag har själv provat en X-spirit, strl M, här hemma i Sverige flera gånger, samt kört 40-50 mil med en lånad Raid, strl M den också och båda satt som en sportmössa på mitt huvud.
Ville bara tala om vad jag har, sen i slutändan är det alltid inviduellt ...
Men har du provat är de ju lugnt.
Kan bara säga att det är en toppenhjälm i övrigt (har kört 850mil med den)

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Många mäter huvet när dom skall köpa en hatt.
Och sen tror dom att det är samma storlek som gäller för hjälm.
Men en hjälm ska sitta mycket tajtare än en hatt. Så det går oftast inte att använda dom måtten rakt av.

Dessutom ska hjälmen sitta tajt när den har format sig efter alla bulor och gropar i huvet. Och det gör att den måste vara extra tjat från början.
Annas börjar den glappa när den format sig.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eskilsson skrev:
Men en hjälm ska sitta mycket tajtare än en hatt. Så det går oftast inte att använda dom måtten rakt av.

Dessutom ska hjälmen sitta tajt när den har format sig efter alla bulor och gropar i huvet. Och det gör att den måste vara extra tjat från början.
Fast när man mäter huvudet så borde inte måtten variera så mycket.....

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Holmgren skrev:

//Björn

Jag tror tom att den ska vara S eller E-märkt för att vara godkänd.
:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dweezil skrev:
Jag beställde en Airoh Mathisse från England på en firma och slapp VAT på den.
slapp?
momsfusk.

Inom RR är det iaf ece22-05 som gäller, vilket är helt snett.
man kan alltså ha en Arai RX7 ece22-04 som man inte får tävla med, men en nitro eller annat budgetmärke med ece22-05 går igenom.

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
R2 skrev:
slapp?
momsfusk.

Nope, bolaget jag beställde av vägrade att lägga till VAT (moms) på hjälmar och säljer de utan. Det är en stor debatt om det i England/Irland som har pågått i 3-4 år nu.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Eskilsson skrev:

Personligen har jag inte mätt någonting, utan helt enkelt provat mig fram tills jag hittat en storlek som känns som ett korvskinn på skallen. Men du har kanske en poäng, möjligen att man skulle prova att testa en S, men jag tvivlar starkt på att jag över huvud taget skulle kunna få på en S (=56cm hos Shoei).

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dweezil skrev:
Nope, bolaget jag beställde av vägrade att lägga till VAT (moms) på hjälmar och säljer de utan. Det är en stor debatt om det i England/Irland som har pågått i 3-4 år nu.
ja hjälmar är moms befriade där, vilket vi borde ha även här..
varför betala mervärdesskatt på nått som spara pengar åt staten i sjukvårdskassan... valfråga, dags att prata med smc..

men bolaget skall inte sälja utan moms till kunder utanför england.
men visst, svårhanterat.

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Dweezil skrev:
Jag beställde en Airoh Mathisse från England på en firma och slapp VAT på den.

Har ni några tips på sidor i England där man kan köpa billiga hjälmar. Även andra länder är aktuellt.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
R2 skrev:
ja hjälmar är moms befriade där, vilket vi borde ha även här..
varför betala mervärdesskatt på nått som spara pengar åt staten i sjukvårdskassan... valfråga, dags att prata med smc..

Lite off topic.. men just sjukvårdskassan skulle nog må bra av att folk körde utan hjälm då betydligt fler skulle dö rakt av vid olycksplatsen (dvs billigt för sjukvården). Ska man gå efter sjukvårdskassan ska vi alltså straffbeskatta hjälmar utav bara f-n :). Men nu finns ju som tur var andra hänsyn att ta när diskuterar folks liv och hjälmar ;).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC