Köpa hjullager, funkar standardlager?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle sula om min lilla Honda CB250 och det gick ju som det gick, visade sig vara slangar i däcken så där stod vi utan ventiler :( Så det är bara hoppas att däckfirman har öppet i morgon.

Nästa upptäckt var att jag misstänker att ett hjullager bak är lite dåligt, inte glapp men känns ut lite suspekt då man snurrar på det inte mycket men det känns ju ut lika bra att byta.

Funkar vanliga standardlager eller skall man ha några speciella lager med snävare toleranser? Vad jag kan förstå sitter det 6302, 6303 och 6304 duger det med standard lager eller skall man ha nåt annat tex C3?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack, då är det bara hoppas att den lokala järnaffären eller skogsmaskinfirman har hemma rätt lager. Nåt fabrikat man skall undvika? Järnaffären brukar ha SKF och det bör väl vara bra lager, maskinfirman brukar ha nåt annat fabrikat tror att det är nåt italienskt, eller var det franskt:rodnar
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
FAG, Koyo, INA, SKF, Timken är vanliga märken av god kvalitet och kan köpas lite var som helst.
Undvik möjligen kinatillverkade lager, fast med tanke på de låga lasterna och relativt låga varvtalen som är i ett mc-hjul så funkar nog de med.

Se till att få tätade och livtidssmorda lager
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
SKF är alltid en säker satsning. Du ska ha lager med gummitätningar på båda sidor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollar järnaffären i morgon och hoppas att dom har rätt lager på hyllan, dom har ju SKF.

Har koll på att det skall vara täta smorda lager.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev SKF lager som fanns på järnhandeln :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Efter lite micklande hade jag turen att få loss lagerna relativt enkelt och konstaterade att det var såna där halvt kapslade lager med tätning på bara yttersidan. Hur tänkte man här, borde väl vara bättre med helt kapslade lager för man kommer ju inte åt att fetta in lagerna utan att ta loss dom:confused:

Jag sätter då i de nya lagerna med bägge tätningarna på.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Billigare för tillverkaren med enkeltätade lager. Ja gör du så med de nya:tummenupp
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tjenare
Tänk nu på o inte knacka dit lagren på den innersta ringen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har koll på att inte knacka på innerbanan, har väl blivit några lagerbyten genom åren i allahanda fordon och maskiner ;)
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Lägg lagren i frysen någon timme och värm lagersätet med varmluftspistol så trillar lagret dit nästan av sig självt!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska gå och hämta lagren på en gång och lägga dom i frysen. Det underlättar ju en hel del att göra så, annars så brukar man ju tänka att man skulle gjort så då det jävlas och är tajt;)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Frysen underlättar men brukar inte behövas, använd de gamla lagren för att pressa in de nya.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top