Köpa hoj från Tyskland

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
dags att skaffa hoj till säsongen som börjar snart och fick tipset att ev. köpa hoj från tyskland, men vet ingenting, så...:

vilka sajter kan jag kolla in, där de säljer sporthojar?

någon som har erfarenhet av att köpa hoj från tyskland - berätta gärna (bra/dåligt, vad tänka på etc etc).

tack på förhand.
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Det finns ju lite lurigheter med att handla i tyskland. Man måste nog kunna sin sak så att den inte har varit vurpad eller så att man vet om det iaf. Sen så kommer andrahandsvärdet inte vara som en svensksåld.
Det är också lätt att backa mätarn. Vad du än gör så om du importerar så SKALL du omgående göra service på cykeln.

Ett annat tips är att leta efter en "special" hoj tex Ducati 916 SP3. Eller Repsol Honda osv Alltid värt mer vid försäljning.

Lycka till. :tummenupp
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Flikar in en liten fråga.
Vad tror ni om att fara till valfri halvstor tysk stad, vandra omkring bland lite mc-handlare som man kollat upp i förväg och titta ut ett objekt?

Sökte om detta för ett par dagar sedan åt min far som åker ner och hämtar en hoj idag och hittade denna eminenta sida, en How-To kan man säga:
http://www.allroadmc.com/import.htm

Jättebra tips! :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det finns ju lite lurigheter med att handla i tyskland. Man måste nog kunna sin sak så att den inte har varit vurpad eller så att man vet om det iaf. Sen så kommer andrahandsvärdet inte vara som en svensksåld.
Det är också lätt att backa mätarn. Vad du än gör så om du importerar så SKALL du omgående göra service på cykeln.

Dvs (andrahandsvärdet undantaget) precis samma sak gäller som om du köper en svensksåld i Sverige... :tummenupp
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Också varit i de här tankarna. Även att handla ifrån England har lockat mig lite.

Men frågan är om man verkligen tjänar så mycket på det i slutändan. Ok om man åker ner och handlar några hojar, men att åka ner och köpa en hoj...
Den största fördelen, som jag ser det, är utbudet.

Men lycka till med hojköpet... vare sig det är i Sverige eller Tyskland!

//M
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det finns ju lite lurigheter med att handla i tyskland. Man måste nog kunna sin sak så att den inte har varit vurpad eller så att man vet om det iaf. Sen så kommer andrahandsvärdet inte vara som en svensksåld.
Det är också lätt att backa mätarn. Vad du än gör så om du importerar så SKALL du omgående göra service på cykeln.

Ett annat tips är att leta efter en "special" hoj tex Ducati 916 SP3. Eller Repsol Honda osv Alltid värt mer vid försäljning.

Lycka till. :tummenupp

Det är, trot eller ej, oftast när fordonen kommer till sverige som mätarna backas av "ärliga" svenskar.
Dels så tjänar tyskarna inte så mycket på att backa mätarna eftersom hojarna är billigare där så blir skillnaden mellan en lågmilare o en normalmilare inte så stor prismässigt.
Dessutom så har Tyskland saftiga böter på mätarfiffel.

Sen så har andrahandsvärdena mellan import och svensksålt jämnats ut rätt bra, kanske om det är en riktigt ny hoj men annars så gör nog de flesta som så att de köper hoj efter skick och bryr sig mindre o mindre om tidigare ägare åt knackwurst o surkål till middag eller rotmos o fläsk
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Som Eurokursen ligger idag är det nästan ingen vits att åka till Tyskland för en hoj om du inte ska köpa sprit samtidigt. Du bör räkna in resan ner i inköpspriset också vilket gör att det blir inte mycket pengar över jmf med en hoj i Sverige.

Ska du köpa en unik cykel så är det en annan grej då är inte kostnaden/besparingen det viktigaste utan utbudet.

Sen det som alla glömt av de som skrivit är att du måste se till att du får med Fahrzeugsbrief, motsvarigheten till regbevis för utan det kan du inte registrera hojen i Sverige. Detta är ett dokument som följer med cykeln och inte som i Sverige något du får hemskickat när du gjort ägarbyte.

Ska du köra hem hojen måste du plocka ut tillfälliga skyltar i Tyskland. Jobbigt men billigare än att åka ner med bil och släp. Har du en kompis som har en buss typ MB Vito eller Sprinter är det nog enklast/snabbast/mest värde för pengarna. Hyr du buss får du lägga det på din inköpsbudget.

Utbudet är stort i Tyskland och det är helt ok att kolla ut några handlare i lämplig stad för att hitta hojen man vill ha. Jag skulle gissa, utan att vara säker, att priserna i norra Tyskland är lite mer anpassade för köpsugna svenskar. Annars är inte Tyskar mer luriga än Svenskar på att fiffla med mätare eller annat. Köper du privat är de rätt trevliga och väldigt måna om att visa allt som gäller för cykeln. De kan till och med bjuda på fika om man har tur.:banana

Men det viktigaste är att kolla om du tycker att du tjänar något på att åka till Tyskland för att köpa om du är ute efter att spara en slant.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
På tal om Import, får man importera en helt ny hoj som inte varit reggad i t,ex Tyskland? Satt och kollade efter helt nya hojar och det finns ju hur många 1000 kubikare som helst för ca, 100000 sek.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tyskimport

Har tagit in en hel del hojar från Tyskland och det är inga problem alls. Men som Palmas sade så är Euro kursen hög och det är då tveksamt om det lönar sig. Men utbudet är MYCKET större än i sverige och ser man det som en kul grej med lite sprit och bärs i bagaget så kanske det är värt det. Vissa modeller är betydligt billigare än i sverige .
Ang Tyskarnas mentalitet så är det allmänt känt att de tycker Svenskar är lätta att blåsa. Oftast hittar du de lömskaste säljarna i norra Tyskland och då ofta med lågt pris på www.mobile.de
Men visst finns det mycket bra hojar i norra Tyskland.
Men har du tid och ork så ta det som en kul resa och leta reda på ett 10 tal hojar på mobile som är intressanta, kontakta säljarna och checka läget. Många Tyskar kan inte snacka Engelska (bra att veta).
När du kommer över till Tyskland så köp motortidningar typ MC-börsen och börja ring. Spela kall och gör klart för säljaren att du ska titta på fler hojar. Pallar du åka ner en bra bit så har du lättare att göra klippen.
Fixa en Skoda pickis eller liknande där du/ni kan köra 1-2 hojar på så slipper ni betala för släp över bron om ni kör Malmö-Köpenhamn =dyrt!
Se till att få med kvitto och Farzugbrief. Hojen ska även avreggas på ett registreringskontor som INTE är öppet på helgerna. Så har du hittat en hoj som är mycket intressant så se till att säljaren fixat det om du kommer på helgen.

Vill man köpa en skadad hoj så dräller det av sådana i Tyskland. Försäkringsbolagen fixar alltså inte hojarna utan betalar ut pengar istället till vederbörande och sedan få han göra som han vill. Detta resulterar i mängden skadade hojar. Om en hoj får ett brott på bakramen eller liknande så skrotas hojen då Tyskarna inte får reparera eller svetsa på en ram. Alltså lätt att hitta objekt för bygge eller race.

Lycka till!:hej
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
På tal om Import, får man importera en helt ny hoj som inte varit reggad i t,ex Tyskland? Satt och kollade efter helt nya hojar och det finns ju hur många 1000 kubikare som helst för ca, 100000 sek.

Har förmig helt nya fordon måste momsas i sverige.

Leta runt lite på transportstyrelsens sida, ska stå all info där nånstans
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Har förmig helt nya fordon måste momsas i sverige.

Leta runt lite på transportstyrelsens sida, ska stå all info där nånstans

Ja, du kan importera en ny hoj. Men lättast är isåfall att du monterar på en mätare som visar mer än 600 mil så slipper du MASSA krångel. Då räknas hojen som beg!
Lycka till!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ett bra tips är att , se till att ha några hojar att titta på i samma stad eller iallafal inom rimligt bil avstånd, ifall hojen du tittat på inte uppfyller dina krav.

köp ingenting bara av anledningen : "nu har vi ju tagit oss hela vägen hit"

misstänker du att något e fel med hojen, hoppa av affären direkt . åk till en annan handlare ! " förälska" dig inte i någon hoj.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Det finns ju lite lurigheter med att handla i tyskland. Man måste nog kunna sin sak så att den inte har varit vurpad eller så att man vet om det iaf. Sen så kommer andrahandsvärdet inte vara som en svensksåld.
Det är också lätt att backa mätarn. Vad du än gör så om du importerar så SKALL du omgående göra service på cykeln.

Ett annat tips är att leta efter en "special" hoj tex Ducati 916 SP3. Eller Repsol Honda osv Alltid värt mer vid försäljning.

Lycka till. :tummenupp
Men hallå :rolleyes:, vurpad eller backa mätaren, är inte särskillt specifikt för Tyskland, kan även hända i Svearike, eller :confused:.

Titta på cyckeln med granskande ögon, och lyssna med öronen på motorn, provkör, naturligtvis ska dokumentationen vara schyst, precis som när du köper en hoj på firma i SWE :tummenupp
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Ja, du kan importera en ny hoj. Men lättast är isåfall att du monterar på en mätare som visar mer än 600 mil så slipper du MASSA krångel. Då räknas hojen som beg!
Lycka till!

För att en cykel skall klassas som begagnad skall den vara minst 6 månader, dvs från första registrering för trafik, och ha gått minst 600 mil. Bägge villkoren skall vara uppfyllda.

Annars klassas hojen som ny och då skall moms betalas. Då kan man dock begära att den tyska momsen dras av när hojen köps men den är på 19% och den svenska som alla vet på 25%.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top