Tyskimport
Har tagit in en hel del hojar från Tyskland och det är inga problem alls. Men som Palmas sade så är Euro kursen hög och det är då tveksamt om det lönar sig. Men utbudet är MYCKET större än i sverige och ser man det som en kul grej med lite sprit och bärs i bagaget så kanske det är värt det. Vissa modeller är betydligt billigare än i sverige .
Ang Tyskarnas mentalitet så är det allmänt känt att de tycker Svenskar är lätta att blåsa. Oftast hittar du de lömskaste säljarna i norra Tyskland och då ofta med lågt pris på
www.mobile.de
Men visst finns det mycket bra hojar i norra Tyskland.
Men har du tid och ork så ta det som en kul resa och leta reda på ett 10 tal hojar på mobile som är intressanta, kontakta säljarna och checka läget. Många Tyskar kan inte snacka Engelska (bra att veta).
När du kommer över till Tyskland så köp motortidningar typ MC-börsen och börja ring. Spela kall och gör klart för säljaren att du ska titta på fler hojar. Pallar du åka ner en bra bit så har du lättare att göra klippen.
Fixa en Skoda pickis eller liknande där du/ni kan köra 1-2 hojar på så slipper ni betala för släp över bron om ni kör Malmö-Köpenhamn =dyrt!
Se till att få med kvitto och Farzugbrief. Hojen ska även avreggas på ett registreringskontor som INTE är öppet på helgerna. Så har du hittat en hoj som är mycket intressant så se till att säljaren fixat det om du kommer på helgen.
Vill man köpa en skadad hoj så dräller det av sådana i Tyskland. Försäkringsbolagen fixar alltså inte hojarna utan betalar ut pengar istället till vederbörande och sedan få han göra som han vill. Detta resulterar i mängden skadade hojar. Om en hoj får ett brott på bakramen eller liknande så skrotas hojen då Tyskarna inte får reparera eller svetsa på en ram. Alltså lätt att hitta objekt för bygge eller race.
Lycka till!