köpa hoj i tyskland

gixxy

JoKer
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
gixxer 750r-98
Tyskland

ninja_1 skrev:
någon som vet hur det går till? vad det kostar att ta in, rega på osv? :banana
Det kostar resan sen kostar det regbes:ca1750:-
Plus avg för vägning av hojen om inte dom på besiktningen har våg.
För mig kostade vägning 150:-
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
gixxy skrev:
Det kostar resan sen kostar det regbes:ca1750:-
Plus avg för vägning av hojen om inte dom på besiktningen har våg.
För mig kostade vägning 150:-
:tummenupp :tummenupp :tummenupp


allright..frågan e vad som e billigast åka dit ner å hämta den eller skeppa över den? :yoparty
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Var kan man väga sin hoj?

Jag har tillgång till hästvåg, men det e inget kul o baxa in hojen där - sen lär den osa yamaha(skit) när den kommer ut med....

När du ändå hämtar hoj i Tyskland så köp ett par flak öl - tänk på den kostnaden med ;)
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Man får ju tänka på kostnaden hur lång tid det tar att åka ner o kolla på lite hojar i förlorad inkomst och liknande. Sen brukar man ju alltid fylla bilen med bärs och sprit. Du får en trevlig resa oxå så jag rekommenderar att själv åka ner och hämta den. Varför inte köra den hem så får du direkt en trevlig början med hojen. Kanske e lite väl långt men va fan, man lever bara en gång.
Lycka till!!! :tummenupp
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
sportarn skrev:
Man får ju tänka på kostnaden hur lång tid det tar att åka ner o kolla på lite hojar i förlorad inkomst och liknande. Sen brukar man ju alltid fylla bilen med bärs och sprit. Du får en trevlig resa oxå så jag rekommenderar att själv åka ner och hämta den. Varför inte köra den hem så får du direkt en trevlig början med hojen. Kanske e lite väl långt men va fan, man lever bara en gång.
Lycka till!!! :tummenupp


Du ska då tänka på att de flesta/många av hojarna som säljs i Tyskland säljs avställda. Men det kanske går att fixa med en provosorisk skylt, men tyvärr så kostar väl det med.
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Ak ner sjalv, da kan du provkora och titta ordentligt pa den. Lagg en hel dag och ak runt till lite olika stallen, hittar du nan sa pruta lite, ak darifran och kom tillbaka, dom gar alltid att fa ner ett par tusen. Ak helst inte till Hamburg dar ar det hogre pris och det ar lattare att man blir lurad. Har varit nere och kopt bil det funkar kanon. Trevlig liten tur, sen kan man alldit festa pa vagen hem for att fira kopet :tummenupp Hyr eller lana en skap bil dar du kan ha hojen i. Det kostar inte sa varst mycket att ordna papprerna i Sverige sedan.

Men du tjanar nog pa att aka dit. Ha en bra trip!!! :)
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Tog nyligen hem en bil som vi körde hem från tyskland

Ska du köra hem hojen har du ca 1500:- i avgifter i tyskland.

Du måste åka till tyska vägvärket och ha med dig hojen dit.

Avregristera hojen i tyskland, regga om den på dig med importskylltar, köpa försäkring kostar 1000:- för 15 dagar
då får du trafik försäkring som gäller i hela EU.

Sedan trycker de upp nya skyltar med röd bård på kanten (röt = 15 dagar Gult = 10 dagar).
Och där står vilket datum skyltarna börjarde gälla.

Sedan tillkommer lite avgifter till tyska myndigheter på ca 500:-

Efter detta är det bara att tuta och köra.

I tullen i sverige är det bara att köra igenom om hojen är äldre änn 6 månader och har gått mer änn 600 mil.

Om hojen gått mindre än 600 mil åk in på ett så kallat mätarservice ställe så
ställer de om mätarställningen åt dig de fixar detta på nolltid.

I Sverige är det regristreings avgift + skrotningsavgift.

OBS ! Om du ska åka ner så boka REG besiktning i Sverige innan du åker ner annars kan du få vänta väldigt länge på reg besiktning.

Sedan är allt klart.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
cRoC skrev:
Om jag har uppfattat det korrekt så ska man undvika privatköp!

Det beror väl lite på, har själv köpt två bilar och 1 hoj i tyskland och alltid köpt privat. Tyskarna är ju väldigt rädda om sina grejer och faktiskt väldigt trevliga. Men ska man va riktigt säker så är kanske en handlare bästa grejen.
Nackdelen med privat är att man då måste ha med sig cash, det behöver man inte till en handlare.
Men det stämmer med skyltar och allting att man måste ha exportskyltar eftersom tyskarnas skyltar är deras personliga.
 

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Lite olika hojar..
tilläggas bör att oavsett om skyltarna har försäkring i tio eller 15 dagar i hela eu, så får du endast köra med den en vecka i sverige. tiodagars kan dessutom endast handlare i tyskland ordna åt dig. skyltarna löser du på ett zulassungstelle (typ vägverket) de har sällan öppet längre än till tre på eftermiddagen och kön är oftast flera timmar om du ska ha de röda plåtarna. fixar du gula handlarplåtar går det mycket fortare.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
cRoC skrev:
Om jag har uppfattat det korrekt så ska man undvika privatköp!

Jag tror inte att riskerna med att köpa privat är större i Tyskland än i Sverige. Om man har koll på vad man letar efter, kollar igenom hojen grundligt inklusive eventuella kända problem, så behöver man inte unvika privatköp. Faktum är att jag nog hellre köper privat än från företag, eftersom privatpersoner som regel inte har till yrke att - litet vanvördigt uttryckt - lura på folk saker. En professionell säljare har ju oftast andra motiv för sitt agerande än en privatperson. :tomten
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fahrzeugbrief...

Tyskar är tyskar. Alla (och då menar jag alla) förändringar på deras hojar måste de föra in i sina KFZ/Fahrzeugbrief. Exempelvis andra ljuddämpare och liknande. Alla gör iofs inte det, men det viktiga är att man inte får importera annat än helt original MC (eller bil) till Sverige. Min hoj hade andra förgasare, andra ljuddämpare, annan sving och bakfälg, och allt stod i mitt Fahrzeugbrief.

Lyckligtvis satt faktiskt originalljuddämpare på, så det kom jag förbi, förgasarna lyckades jag argumentera bort med att det inte innebar någon effekt/avgaasskillnad (hmmm...) och fälg plus sving passerade helt obemärkt (dåliga tyska kunskaper hos SBP?!). Jag hotades dock från början med at montera original grejor och komma tillbaka för ny regbesiktning... Alternativet hade varit att först göra besiktning hos SFRO som ombyggt fordon, och sen kunde hojen ev. godkännas...

Summa summarum, köp hoj med rent Fahrzeugbrief, eller se till att originaldelar medföljer som du enkelt kan byta!!!

Annars är det pruttlugnt att privatimportera, jag köpte min i Hamburg av privatperson och gjorde ett bra köp! Som att handla i Sverige, ibland har man tur, ibland otur, skillnaden är att i Sverige kostar det inte lika mkt att avvakta, man känner press att handla eftersom man åkt till Tyskland. Kvaliteten på beg hojar är nog bättre än i Sverige, dels sköter de om sina grejor bättre än de flesta i Sverige, och myten att de körs hårdare gäller nog mer bilar, (vi kör rätt hårt i Sverige oxå, och tyskarna använder nog i större utsträckning sina hojar som rena helg/nöjesfordon för trevliga kurviga turer)

/Hasse
 

zven

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Skåne (född i Sö'tälje)
Hoj
Yamaha TR1.
TooL skrev:
Tog nyligen hem en bil som vi körde hem från tyskland

Ska du köra hem hojen har du ca 1500:- i avgifter i tyskland.

Du måste åka till tyska vägvärket och ha med dig hojen dit.

Avregristera hojen i tyskland, regga om den på dig med importskylltar, köpa försäkring kostar 1000:- för 15 dagar
då får du trafik försäkring som gäller i hela EU.

Sedan trycker de upp nya skyltar med röd bård på kanten (röt = 15 dagar Gult = 10 dagar).
Och där står vilket datum skyltarna börjarde gälla.

Sedan tillkommer lite avgifter till tyska myndigheter på ca 500:-

Efter detta är det bara att tuta och köra.

...eller så kan du ju alltid ta med en skylt från sverige, skruva dit den och sen köra hem och hoppas på det bästa... :cool:
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
HansJ skrev:
Tyskar är tyskar. Alla (och då menar jag alla) förändringar på deras hojar måste de föra in i sina KFZ/Fahrzeugbrief. Exempelvis andra ljuddämpare och liknande. Alla gör iofs inte det, men det viktiga är att man inte får importera annat än helt original MC (eller bil) till Sverige. Min hoj hade andra förgasare, andra ljuddämpare, annan sving och bakfälg, och allt stod i mitt Fahrzeugbrief.
/Hasse

Hojjen måste faktiskt inte vara helt original, kollade med bilprovningen eftersom jag håller på att importera en GSX-R 750 som är strypt. Jag vet iofs inte hur det blir när jag kommer dit (tid den 10:e maj) men "ingenjören" på bp sa att strypningen inte skulle vara några problem iaf, vet inte hur det är med andra modifikationer.

Sen skrev någon att man ska pröjsa skrotningsavgift, ska man det?! Har hört olika här och kan inte komma ihåg att min farbror (som importerat två Yamaha 535 Virago (urk!)) sagt något om skrotningsavgift. Sen vägning också, det står ju i reg.beviset hur mkt den väger, behövs det verkligen då?! Lite skumt e det ändå...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top