Köpa hoj Kawasaki ZX12R-00 eller ZZR 1400-15?

Slipz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Uppsala
Hej! Jag har kört en Triumph Tiger 950 -98 ett par år nu och cross innan dess. Tänkte att det är dags att köra något sportigare.

Då kommer problemen med försäkrings kostnader! Då jag är en ganska stor person (195 cm lång och 114kg) har jag verkligen siktat in mig på lite större cycklar där jag sitter relativt bekvämt.

Det står nu mellan en ZX12R 00 i väldigt bra skick som ägs av en polare eller att jag satsar på en helt ny ZZR-1400 2015

Jag har lagt märke till att försäkringen på sporthojar sjunker drastiskt hos länsförsäkringar när dom är äldre än 15 år vilket är huvud anledningen till att jag överväger en 12a från 2000 (även alltid gillat modellen!)

12:ans helförsäkring kostar runt 10000 om året och kostnaden verkar sjunka snabbt

ZRRen tilltalar verkligen med alla olika avancerade system men försäkringen är svindyr runt 20000+ för helförsäkring med en massa regler.

Vilka andra faktorer bör jag ta hänsyn till? Kan tilllägga att jag är 26 år.

Tack i förhand för hjälpen!
 
Lönar det sig med hel försäkring på en 15år gammal hoj.? Vurpar du löser dom in hojen för den kostar mer att reparera på försäkringsbolag sätt än den kostar att köpa för dig nu. Jag har hel försäkring på Suzuki och trafik på Triumphen.
 
ZX12R kostar runt 40. ja jag vet inte om det lönar sig eller ej att ha helförsäkring.

Vet ej varför nakenhojar inte har fångat mitt intresse hittills.
 
Last edited:
ZX12R hade vart mitt första val rent spontant...
Tycker den ser trevligare ut än det andra åbäket..

Sen hur den känns och funkar maskinellt har jag inte en blekaste om.
 
ZX12 är ju ett ritkigt krutpaket som hade gjort mos av hayabusans hatsighetsrekord om inte japanska tillverkarna kommit överrens om 300km/h gränsen precis innan 12'an lanserades (detta efter att zzr/blackbird/hayabusa tävlat om att vara snabbast under 90-tal) så grattis till en cool hoj :tummenupp
 
:brinnerup
ZX12 är ju ett ritkigt krutpaket som hade gjort mos av hayabusans hatsighetsrekord om inte japanska tillverkarna kommit överrens om 300km/h gränsen precis innan 12'an lanserades (detta efter att zzr/blackbird/hayabusa tävlat om att vara snabbast under 90-tal) så grattis till en cool hoj :tummenupp

Först modellen (2000) var mätaren graderad till 350, 2001 300kmh. Farsan hade en 2000 och klockades till 308kmh
 
Med risk för OT, men varför införde tillverkarna 300km/h gränsen? Påtryckningar från politiker?

Har för mig det var vissa EU-länder som började hota med import-förbud om hojarna blev snabbare, finns säkert info om man orkar googla om det.

edit: sökte lite men hitta inte mycket, bara väldigt vaga beksrivningar som "some politicians" och liknande.

"After the 1999 Hayabusa sent shockwaves by exceeding the Honda CBR1100XX's record by more than 10 mph, and rumors and leaks from Kawasaki hinted that their upcoming 2000 Ninja ZX-12R would pass the 200 mph milestone, some regulators and politicians in Europe called for an import ban against high speed motorcycles.[1] There were fears that there would be, "an outbreak of illegal racing as riders try to break the 200 mph barrier."[5][6] To preempt regulation and avoid negative publicity, the manufacturers voluntarily ended the race to ever higher speeds.[1][4]"
 
Last edited:
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top