Köpa hoj - kredit bundet till hoj?

seglare

Socio #5016
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
letar...
Konkurs

Firman har ansökt om konkurs 2009-02-18, de har över en halv miljon i ansökningar om betalningsföreläggande och restförda skatter/avgifter, de saknar revisor och styrelsen är inte fullständig. Hoppas det inte blir strul med konkursförvaltaren....

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja irriterande är det, ägaren är rent ut sagt en skurk.
Vad jag vet har nu förra ägaren polisanmält honom men det är inget jag lägger mig i.
Dock har jag ju tänkt behålla hojen något/några år så det ska nog vara löst innan jag ska sälja i min tur.

Kan tillägga att den som blir drabbad är den förra ägaren som äger krediten.
Han har kontaktat mig och är minst sagt bekymrad vilket man kan förstå.

Goran Jankovic på Hyrbilcenter i Malmö skall undvikas!

Honom köpte jag en importerad, krockad hoj av 2002......:gnissla . Men då gick allt bra. Dum som jag var betalade jag 10.000 kr i handpenning innan han tog hem den från Tyskland. Det gör jag inte om igen... Men som sagt allt gick bra den gången.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man köper privat skall man absolut göra på detta sätt.
Men på en firma ska man kunna räkna med att det sköts. Fast å andra sidan undantag finns även här.
Du går ju tex inte in på Bildeve och kräver att säljaren ska följa med till banken:)

Jag vet vad problemet är och tydligen är det en affär mellan förra ägaren och Goran som gått snett. Nu håller Goran inne krediten för att pressa förra säljaren... Jag orkar inte bry mig men frågar du mig är det rena bandit-fasonerna.
Det hela är polisanmält och jag hoppas det går riktigt illa för den sk bilhandlaren Goran Jankovic.

Förhållandet mellan firman och den förra ägaren har väl ingen vikt i denna fråga:mad: Goran gjorde det lätt för sig och dumpade delvis problemet i ditt knä för att tjäna pengar... Han skulle aldrig sålt hojen innan allt var i ordning.

Jävla hästhandlarfasoner är vad det är, Lider med ditt missflyt:krama

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kredit givarna äger fordonet tills dess att det är betalt. Bryter man mot kreditavtalet har kreditgivarna rätt att återta MC'n. Om du har jurister som säger annat undrar jag lite över vilket lagstöd de lutar sig emot.

Att fordonet säljs till någon annan har ingen betydelse det är just därför det är utformat så. Kreditgivaren blir skadelös och du får processa mot säljaren om att få tillbaka dina pengar...så jag fått lära mig det iallafall.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är inte säker på att detta är möjligt då kredit ÄR personlig.
Enligt kreditgivaren och konsumentköplagen så är det iaf ingen fara för min del.
Men visst rätta mig om jag har fel, kan ha missuppfattat något.

Mja det finns faktiskt fortfarande lån med sk ägarförbehåll även om konstruktionen inte är så vanlig längre. Hojen är säkerhet för lånet och så länge det föreligger en kredit är det kreditgivaren som i praktiken äger mc´n. Blir det då något strul med betalningen har kreditgivaren rätt att ta tillbaka sin egendom.

Nu verkar det inte vara så i ditt fall, alltid någon tröst kanske :tummenupp

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Tänkte uppdatera mitt ärende då det säkert kan hjälpa andra.
Bilhandlaren i Malmö har nu löst krediten och allt har löst sig men det tog tid och jag hann, milt sagt, blir rejält orolig.
Min mc hade "kreditköp med förbehåll om återtaganderätt" på regbeviset vilket som andra redan skrivit här innebär att kreditbolaget äger hojen tills de fått sina pengar.
Jag riskerade alltså att stå utan hoj om bilhandlaren ej fullgjort sina åtaganden och stuckit med pengarna då kreditfirman bara hade sagt upp avtalet med förra ägaren och återtagit mcn.

Råder alla som ska köpa hoj att kolla med sms mot fordonsupplysning 71456 och står det "kreditköp" så se till att lösa krediten på bank. Bilhandlaren ska alltså inte ha några pengar som inte är hans.
Om det inte är någon stor och stabil firma dvs då kan man nog lita på att de sköter allt rätt.
Nu kan iaf jag slappna av...:crash:fyllisar

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Tänk på att det inte går att göra ägarbyte så länge det ligger en kreditspärr på fordonet.

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Tänk på att det inte går att göra ägarbyte så länge det ligger en kreditspärr på fordonet.

Konstigt, ägarbytet gick igenom med min hoj. Fick nytt registreringsbevis hemskickat med mig som ägare på...

Edit: dock är det ju så att genom förbehållet är den "egentliga" ägaren kreditbolaget...

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...