Köpa hoj! KTM - Jag är en färsking

Waster

Ktm.... Nice... Vill ha...
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM... VILL HA!
Tjena bröder och systrar.
Är inne på att fixa ett mc kort nu när säsongen börjar (eller någon kanske vet vart på internet man kan köpa ett :tungan ). haha

Är jäkligt kåt på en KTM 640 LC4 eller en Duke II.... Har som sagt aldrig haft något på två hjul tidigare (förutom moppe och kross =) och undrar om dessa är något att sattsa på som första hoj? Och vad ska jag tänka på..

Sen är jag inne på att köp hojen före jag har tagit kortet för då måste man få tummen ur och börja köra...

Frågor
Får jag köpa båge utan att ha kort?
Jag borde jag få övningsköra med min egna hoj?
Vad säger försäkringsbolagen om detta?
Billigaste försäkringen?

Många frågor :)

Sen måste jag hitta någon som kan provköra den åt mig före köpet ;) Någon som är intresserad =)

:tuttar hahah skön smilie
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
Det är klart du får köpa hojen det finns inga begränsningar på det, vad ska du ta för körkort? med en 640 eller duke gäller bara tungt kort. lycka till :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Waster skrev:
Tjena bröder och systrar.

Sen är jag inne på att köp hojen före jag har tagit kortet för då måste man få tummen ur och börja köra...

Frågor
Får jag köpa båge utan att ha kort?
Jag borde jag få övningsköra med min egna hoj?
Vad säger försäkringsbolagen om detta?
Billigaste försäkringen?

Många frågor :)

Ja inga problem
Ja inga problem om den motsvara den behörighet du skall ta (mellan/tung osv) och dom krav som ställs på hoj dvs besiktigad,skattad osv.

Inget (ring runt och kolla hos alla bolag det kan skilja mycket i premie) se försäkrings delen i forumet

Billigast beror på vad du menar ,billigaste bolaget ring runt.Billigaste typen av försäkring är nog offroad (om den gäller för din hoj får du fråga F-bolagen om)

Annars är det trafikförsäkring(som också är det minsta man kan ha enl lag)
Den ersätter väl bara andras kostnader vid olyckor och gäller inte mot tex stöld osv.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst ska du ha en KTM men jag kan ju tipsa om en annan hoj som är en ordentligt slitvarg. Yamaha XT600E brukar dyka upp till salu på blocket ibland mm. Inte lika pigg som KTM hojarna men ack så mer underhållsfri med tanke på att du ska köpa din första hoj!
 

Bifogat

  • xt2.jpg
    xt2.jpg
    65 KB · Visningar: 152

Sweed

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
THN
Hoj
KTM 640
En sak att tänka på är att du får övningsköra med den men du får inte köra upp på den oavsett vilken klass av kort du tänkt ta. Jag gjorde som du sa du tänkte göra köpte en ktm 640 och övningskörde med men fick köra upp på en lånad BMW 1150r till slut, men det gick bra på första försöket så kör du på det LYCKA TILL.
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Hade en XT innan och den sålde jag efter några månader för det blev för tråkigt helt enkelt! Men det beror ju på vad du har för ekonomi. Det tipps jag kan ge är att köpa en billig (20000) äldre Xt eller TT och övningskör på den. Så vet du ju om det är något för dig samt att det inte gör något om du ramlar eller välter!
Sen kan du ju köpa en KTM istället.

Kolla Bilsport och MC ca 5200:- hel/hel med SMC rabatt ---> KTM 640 -04
IF ca 3200:- hel/hel -----------------> XT 600E -89

Bor i stor stad, 27 år
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har haft en 640, kan inte tänka mig ett bättre nybörjarhoj! Lättkörd men ändå busvänlig! Inga problem att wheeela å bööörna med!
 

Bifogat

  • PICT1461b.jpg
    PICT1461b.jpg
    86.3 KB · Visningar: 142

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En Duke-II eller 640 blir bra att börja med (och fortsätta också). Tyvärr kan du inte köra upp med en sådan för tungt kort, men övningskörningen går ju bra. Klart du ska skaffa hoj innan kortet! Det blir så mycket lättare att komma igång när det finns en maskin som står och lockar i garaget :)

Jag har bistått med provkörningar av KTM:er förut (för mat och bensinersättning :) ) - kan nog stå till tjänst med det om tidpunkten är rätt.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kolla även på 625 och 660, lite mer effekt men lika lättkörda. Kickande är inga problem, de är lättkickade.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Emmi skrev:
Kolla även på 625 och 660, lite mer effekt men lika lättkörda. Kickande är inga problem, de är lättkickade.


Varför har inte du en sån då... :p
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag är på gång att byta. Jag köpte 640n för att jag inte ville kicka, fast nu kickar jag jämt ändå för att det är så lätt.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Emmi skrev:
Jag är på gång att byta. Jag köpte 640n för att jag inte ville kicka, fast nu kickar jag jämt ändå för att det är så lätt.


Ok, coolt... :yoparty
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jo, det blir 660 om jag hittar en till vettigt pris.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top