Köpa hoj! KTM - Jag är en färsking

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nicke skrev:
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke

Jag köpte mina pga dels försäkringen, men även att det är så otroligt billigt att laga skiten om man vurpar. Hade en TRX850 som jag åkte omkull med & kostade multum att laga så det tröttnade jag på rätt snabbt. -01 när jag köpte min första motard (ktm640-01) så betalade jag bara 2100:- hel/helår, sen när jag bytte till 625 -02 så kostade fortfarande bara 2100:- men det var då det började bli riktigt populärt med motard. Sen hade jag min sista 660 -03 men då kostade det 4600:- hel/helår. Varför jag hade helförsäkring var att att OM jag skulle förstöra gaffeln alt ramen eller nåt men knappast t,ex plasten alt styret. Tyvärr "tycker jag" är det en del posörer som förstörde försäkringen då en del vurpade lite och var tvungen att byta plasten mm bara för att den skulle se ut som nyskick men även stölderna gjorde en del också.

Tycker många yrrar för mkt om 660 och glömmer bort 625 som jag garanterat skulle välja igen. Hade INGA problem med 625 men 660 hade jag ett problem där den ville stanna några gånger utam anledning men sen försvann det samt en skev framfälg när den knappt gått 100mil!

Ang det där med att skruva! Man får skilja på motard & motard.
Antingen en som är så pass raceklar eller nån som är mer landsvägsbetonad.
Många blir helt lyriska när de får höra husaberg och säger "en sån ska jag bara ha" men glömmer att den behöver underhåll som en racehoj. Håller säkert bra bara man sköter allt och inte slarvar. De andra lite tamare funkar helt ok om man inte har en massa krav.
 
Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nicke skrev:
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke

Klart du skall skaffa motard, inget snack. Så billig och rolig hojåkning är svårt att fixa på annat sätt. För din typ av åkning är det bara att se till att skaffa någon av de mer skottsäkra modellerna och ge sig ut. Jag har gjort både 20 och 30 mil på en dag utan problem.

Jag skrev en lång harang i tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=56677 som kanske kan vara av nytta.

Till sist, lyssna nu åxå på vad motardnisse säger och åk och kläm lite extra på en 625'a. Bättre avvägning av race, komfort och krav-på-service hittar du inte.

.
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Emmi skrev:
Jo, det blir 660 om jag hittar en till vettigt pris.

Jag köpte en 660 -04 med 170 mil på mätarn i lördags för 59000:-, det tyckte jag var ett vettigt pris eftersom jag sålde min 660 -03 som hade gått 490 mil i sommras för 67000:- :)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Nicke skrev:
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke
jag har haft div sporthojar och har det nu igen :( jag köpte motard för att man kan inte ha så mycket roligare på en hoj. det går att åka svinfort med på kurvigt och busa som en demon med utan att vara rädd för allt för dyra reperationer.. sen är det ju en kostnadsfråga oxå. jag betalade 200kr i månan för min husa650 i helförsäkring vilket är motiverat :D så nu blir det motar för mig igen :yoparty
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Josefsson skrev:
Jag köpte en 660 -04 med 170 mil på mätarn i lördags för 59000:-, det tyckte jag var ett vettigt pris eftersom jag sålde min 660 -03 som hade gått 490 mil i sommras för 67000:- :)

Riktigt bra pris!:tummenupp De e en sån jag ska hitta med tänkte jag!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
motardnisse skrev:
Vad är det för fel på 625? :va
Du kan säkert köra åttor runt Zana,z 660 om du vill! :lol
Jag har kollat på 625an med, men inte hittat nån till vettigt pris. 660n gillar jag att köra, den e go. Det är lite vad som finns till salu till bra pris när jag har sålt min som bestämmer.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Josefsson skrev:
Jag köpte en 660 -04 med 170 mil på mätarn i lördags för 59000:-, det tyckte jag var ett vettigt pris eftersom jag sålde min 660 -03 som hade gått 490 mil i sommras för 67000:- :)

Jäklar vilket bra pris. Ungefär när jag sålde min 660 -03 till en i Lund för 73000:- när den hade gått ca 115mil. 3 mån efter så får jag höra av en arbetskollega här uppe att hans kompis skulle köpa en 660 som det senare visades vara min gamla 660. Han skulle få ge ca 58-59000:- där också. Killen hade brutit upp med tjejen samt behövde pengar. Mätarställningen på den hojen var då runt 170-180mil. Detta var för 2 år sedan. Var över till Åland och körde lite med 660 då var 420 här också över. 420 hade en 625 med full Akra medan jag bara hade tagit bort strypningarna. 625 gick lite bättre men det var inte mkt, det skvallrar lite om 625 prestanda också. De som har 625 som motard verkar vara så pass nöjda att de behåller den istället därav svåra att hitta som till salu!
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Nicke skrev:
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke


jag bytte mycket pga av försäkringspremier på r6an plus att jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå.
Körde till nyköping från falun med full packning på min, det gick... men det var inte bekvämt mellan städerna. dock mer bekvämt än en sporthoj i städerna. hursomhelst är dagstripper inga problems! man behöver enligt mig inte åka bana för att ha skoj, säger det iomed att jag inte kört bana men haft sjukt kul på min. inte så mycket skruva på en xr heller.. lite ventiler och olja runt varje 100mil. tar nåra timmar..


t...
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
motardnisse skrev:
Jäklar vilket bra pris. Ungefär när jag sålde min 660 -03 till en i Lund för 73000:- när den hade gått ca 115mil. 3 mån efter så får jag höra av en arbetskollega här uppe att hans kompis skulle köpa en 660 som det senare visades vara min gamla 660. Han skulle få ge ca 58-59000:- där också. Killen hade brutit upp med tjejen samt behövde pengar. Mätarställningen på den hojen var då runt 170-180mil. Detta var för 2 år sedan. Var över till Åland och körde lite med 660 då var 420 här också över. 420 hade en 625 med full Akra medan jag bara hade tagit bort strypningarna. 625 gick lite bättre men det var inte mkt, det skvallrar lite om 625 prestanda också. De som har 625 som motard verkar vara så pass nöjda att de behåller den istället därav svåra att hitta som till salu!

Den hade vart demohoj hos KTM och Lelles köpte den därifrån, sen hade Lellses grymt mycke hojar inne för tillfället så jag fick ett räserpris eftersom jag tog den direkt. Nu väntar jag bara på Akrat som kommer i slutet av veckan. Mums
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hmmm... man blir ju jäkligt sugen! Blir nog ingen Italienresa eller "hälsa på släkten i Luleå" som i somras med motard men landsvägstouring är ganska överskattat.
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Kan bara hålla med föregående talare att man kan ha grymt kul även om man inte kör bana, själv använder jag min till o från jobbet året runt(naturligtvis med dubbisar nu) men även lite bus i mellan åt. Visst går det att "toura", har själv åkt ca 30mil i sträck med ett tank stopp men det finns ju bättre hojar för det. Försäkringen är ju en så länge bra mycket billigare en på en sporthoj och det gör inte saken sämre, har för mig att jag betalar 1000,-/år för halv.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Honung skrev:
Kan bara hålla med föregående talare att man kan ha grymt kul även om man inte kör bana, själv använder jag min till o från jobbet året runt(naturligtvis med dubbisar nu) men även lite bus i mellan åt. Visst går det att "toura", har själv åkt ca 30mil i sträck med ett tank stopp men det finns ju bättre hojar för det. Försäkringen är ju en så länge bra mycket billigare en på en sporthoj och det gör inte saken sämre, har för mig att jag betalar 1000,-/år för halv.

Då körde du lugnt killen! Jag tankade 4 ggr på 35 mil när jag körde min första (och enda) långkörning med min.

Kör man bara kurvig rolig väg så är det helt lugnt att åka långt, men hamnar man på E4/E6/E20 är det pest...

//jaG
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Nicke skrev:
Måste man köra bana eller så för att ha skoj med en motard? Verkar boring att åka till och med korta transportsträckor på några mil bara när man läser lite inlägg (ont i arslet osv.). Sen låter det på vissa att om man inte skruvar ner hojen totalt efter 10 timmars körning så ska man fan inte ha nån motard.

Skulle kanske vara kul men två hojar tänker jag inte tag mig råd till. Varför bytte ni från sporthoj alt. varför kör ni motard istället för sporthoj? Ni som orkar kan ju skriva - ska söka lite under tiden också.

/Nicke
Varför har man en R1:a om man tycker det e kul å toura?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har den för att det GÅR att höghastighets-toura om man vill. Den är faktiskt grymt bra på det mesta. Men det tror jag att du fattar. Med motard så går sånt ju helt bort. Var till Italien sommaren som var och det var grymt kul!

mr_rockster skrev:
Varför har man en R1:a om man tycker det e kul å toura?
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Zeb_Macahan skrev:
Då körde du lugnt killen! Jag tankade 4 ggr på 35 mil när jag körde min första (och enda) långkörning med min.

Kör man bara kurvig rolig väg så är det helt lugnt att åka långt, men hamnar man på E4/E6/E20 är det pest...

//jaG

Nja lugnt vet jag inte 120-130 mest hela tiden, nu har ju jag större tank på 640 en va du har på 660 men det är möjligt att det vart två tank stop, minnet börjar svika på gamla dar.
 

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Gäddede
Hoj
ingen för stunden..
ja enda nackdelen jag hittat hittils med 625:an är att man behöver tanka lite titt som tätt pga den enormt stora "colaflaskan" man fick med som tank :rolleyes:

men annars så är det en brutalt rolig cykel.. :yoparty

transportsträcka = avståndet till nästa kurva :tungan
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top