Köpa hoj med slag i fälg?

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Va å provkörde en zx9r med väldigt dålig historik. Lite småsunkig och fighterkittad. Men den gick bra, inga konstigheter mekaniskt. Slår jag till blir det min första hoj, men vill inte lägga ut en massa pengar utöver köpesumman.
Dock upptäckte jag ett slag i framfälgen, inget som kändes när jag körde men synbart.
Bara å skita i det å köra, eller nåt som bör åtgärdas?
Slag i fälgen på en cross e ju lugnt, men blev lite tveksam på en gathoj.


Kan passa på att presentera mig också...(första inlägget)
30 år, hus, 2 kids, jobbar som kakelsättare, håller på med A kort, bor utanför Karlstad. That´s it. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också. Jag hade nog varit skeptiskt till den. Fast jag har ju inte sett den å andra sidan. Slag kan ju vara att fälgkanten är invikt 2cm, eller ett slagmärke i lacken ;)

Välkommen till sporthoj :hej
 

njelger

Guest
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också. Jag hade nog varit skeptiskt till den. Fast jag har ju inte sett den å andra sidan. Slag kan ju vara att fälgkanten är invikt 2cm, eller ett slagmärke i lacken ;)

Välkommen till sporthoj :hej

Ett slag, ett jack eller ett märke?
Det är ju milsvid skillnad. Väldigt svårt att säga nånting.

Fast köper du den i Kil förutsätter jag att det är nåt lurt. jag har dåliga erfarenheter av Kilsfolk.
 

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också.

Välkommen till sporthoj :hej

Det var min tanke också. Så jag har synat den väldigt noga. Slag i fälgen = en "bula" på fälgkanten. 5-10 mm kanske.
Lite skavanker kan jag ta med tanke på priset. Men blev lite osäker på just fälgen. Annars har jag inte hittat nåt skevt, sprickor eller svetsar på ram osv.

Edit. 5-10 mm över en träcka på runt 8-10 cm. (höftar)
 
Last edited:

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Ett slag, ett jack eller ett märke?
Det är ju milsvid skillnad. Väldigt svårt att säga nånting.

Fast köper du den i Kil förutsätter jag att det är nåt lurt. jag har dåliga erfarenheter av Kilsfolk.


Men jag e inte lurig iaf. :3freak Hojen finns på Sam...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var min tanke också. Så jag har synat den väldigt noga. Slag i fälgen = en "bula" på fälgkanten. 5-10 mm kanske.
Lite skavanker kan jag ta med tanke på priset. Men blev lite osäker på just fälgen. Annars har jag inte hittat nåt skevt, sprickor eller svetsar på ram osv.

Edit. 5-10 mm över en träcka på runt 8-10 cm. (höftar)
Då hade iaf jag backat, inte så mycket baserat på metallurgi, utan känslan i ryggraden.
Men annars håller jag med, köper man en gammal hoj med ett bra pris kan man inte räkna med att den ska vara i nyskick. Bra skick, men inte nyskick. När jag sålde en 26 år gammal hoj för några veckor sen klagade en spekulant på att den såg använd ut :gnissla :huvet
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Har en fälg med liknande fel. inga problem att köra TILLS över 200, då får du vibrationer som är otrevliga(Jag bytte). Du kan rikta fälgen! men billigaste enklaste är ju att köpa en bättre begad. Annars är det ju bra prutskäl.

ha de!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kolla styrhuvudet ,speciellt om den varit ute i spenaten.

Kawaramar är enl egen erfarenhet väldigt känsliga just i styrhuvudet,räcker ibland med bara en liten "krock" för att det skall bli skevt.
 
Last edited:

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
@långa farbrorn: Såg inga konstigheter runt styrhuvudet, men får ta en extra titt innan/om jag slår till.

@brinke: Helsingborg e lååååååååångt bort.

@terje: Va nog uppe i 200 när jag provkörde, men inte mkt mer. Kändes inget därikring med vibrationer eller nåt iaf.

Tack för era svar!
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Polaren köpte en zx-9r med ett litet veck på fäljkanten, visade sig att den läckte lite luft, fick pumpa däcket lite oftare.

Stötdämparen visade sig vara lite sned i efterhand, mycket lite, men packboxarna slets ut fortare pga detta... annars hade han inga större problem.
 

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Polaren köpte en zx-9r med ett litet veck på fäljkanten, visade sig att den läckte lite luft, fick pumpa däcket lite oftare.

Stötdämparen visade sig vara lite sned i efterhand, mycket lite, men packboxarna slets ut fortare pga detta... annars hade han inga större problem.

Ahh. Ena gaffelbenet läckte lite på den här hojen med. Men det skulle dom åtgärda inför besiktning.
Nån som har tips på hur man kan kolla om gaffelbenen/dämparna är skadade om det inte syns med blotta ögat?
 

kawahasse

Åka hoj.
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Motala
Hoj
-04 Duke
Jag hade en rättså rejäl bula på min bakfälg. Det fixade Mjölby bildemontering(eller rättare sagt snubben dom lämnade det till!) för en femhundring!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ahh. Ena gaffelbenet läckte lite på den här hojen med. Men det skulle dom åtgärda inför besiktning.
Nån som har tips på hur man kan kolla om gaffelbenen/dämparna är skadade om det inte syns med blotta ögat?

Det kan va mycket svårt att se om gaffelbenen är krokiga när dom är monterade på hojen. Ska packboxarna bytas så är det ju bara att passa på att undersöka saken då.

En liten skade i fälgkanten borde inte va någon större fara att åka med... Så länge det inte är obalans eller sprickor.
 

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Benet; det e en -98.

Hallon; ja vet, men får ju alltid skavanker på den prisklassen jag tittar. Det handlar om 26k, nybesat. Skulle jag gå upp på det dubbla kan man ju börja bli kräsen. :) Fan, man skulle va fullsketen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top