Köpa Hoj nu eller till våren?

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Jag har precis tagit mitt första A-kort, (utan begränsning). Hade tänkt komma undan rätt billigt med min första hoj och vet inte riktigt vad jag skall satsa på.

Men frågan lyder om det är bättre att sköpa till våren, eller är det mycket billigare nu på hösten? Fördelar/nackdelar:)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Prutmånen lär vara något med fördelaktig för dig nu under höst/vinter.

Har du pengar, köp nu.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
NU!
En hel vinter på dig att fixa allt småskit som man bara orkar fixa precis när man köpt något.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
NU!
En hel vinter på dig att fixa allt småskit som man bara orkar fixa precis när man köpt något.

Det ska jag överväga:)

Prutmånen lär vara något med fördelaktig för dig nu under höst/vinter.

Har du pengar, köp nu.

Har pengar, beroende på vad jag skall köpa. Mer pengar till våren:) Men blir kanske i vinter istället då:)
 
Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Blir lite knivigare att provköra i vinter om du ska köpa dock. Själv ska jag vänta till våren med att byta ifall det blir ett byte av leksak :)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
jag ska köpa hoj nu i alla fall om jag hittar en jag är nöjd med. Även fast jag inte ens har börjat övningsköra! Kommer ställa av hojen och låta den stå hela vintern... lär ju dock klia som in i helvete i fingrarna :)

Motivationen kommer antagligen göra att man snabbar sig som in i helvete med att fixa kortet tills nästa säsong.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ska du köpa en billigare hoj hade jag börjat leta redan nu. Om du stöter på ett fint exemplar är det bara att slå till. För att öka urvalet kan du bestämma dig för ett par olika modeller du kan tänka dig.

Grundförutsättningen för ett köp som jag ser det är att du redan har tillång till säker förvaringsplats. Det går att lösa i sista minuten men är kanske inte så lockande. Då är det bättre att avvakta till vårkanten. En billig hoj hel/halv försäkrar man troligtvis inte. Blir den stulen har man inte bara blivit av med motorcykeln utan även pengarna. Något att tänka på.
 

Täppland

ER-6n står för nybörjare
Gick med
17 Sep 2009
Ort
Samuelsgården
Hoj
ER-6n ABS -07
Köpte min hoj precis nyligen. Tar kortet till våren är det tänkt.

Garageförsäkring under vintern
Tid att pilla och meka under vintern
Tillgång till bra förvaring
Höstpris & köparens marknad...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Priserna verkar vara extremt låga denna höst pga marknadsläget och den allmänna ekonomin. Så köp nu om du har råd. Köparens marknad helt klart och man vet ju inte när det börjar vända.

Sedan det generella rådet köpa höst/vår.

Hitta ett bra objekt. Stressa inte. visst kan man oftast få bågen ett par tusingar billigare nu på hösten och få lite tid till mek...
Väg inte in det för tungt bara...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Köpte nu på hösten 09´a med 170 mil på mätaren och 100 mila servicen utförd för 26000:- billigare än nypris, kändes helt ok. Alla återförsäljare jag snacka med när jag leta hoj ville tömma inför vintern så där verkade de gå att förhandla. En handlare kunde ge 5000:- i rabatt på ny ifall jag inte bytte inte in min gamla hoj =)
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
tjöp min :D Nä men passa på nu, du får bättre pris samtidigt som du kan putsa och mecka i lugn o ro...
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Ska du köpa en billigare hoj hade jag börjat leta redan nu. Om du stöter på ett fint exemplar är det bara att slå till. För att öka urvalet kan du bestämma dig för ett par olika modeller du kan tänka dig.

Grundförutsättningen för ett köp som jag ser det är att du redan har tillång till säker förvaringsplats. Det går att lösa i sista minuten men är kanske inte så lockande. Då är det bättre att avvakta till vårkanten. En billig hoj hel/halv försäkrar man troligtvis inte. Blir den stulen har man inte bara blivit av med motorcykeln utan även pengarna. Något att tänka på.

Blir till att hålla ögonen öppna oktober/november, annars avvaktar jag till våren då:) Har tillgång till farsans garage, då får väl duga som säker förvaring:)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Börja titta redan nu och leta i lugn och ro hela vintern. Fynd kommer hela tiden. Köp bara om det är riktigt bra pris, du har ju ingen brådska.

Om du kan få med skinnställ i köpet är det bra. För säljaren är det inget värt men skall du köpa ett nytt kostar det mycket.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Går emot strömmen och säger till våren

visst, med konjukturläget nu så ÄR det bra priser nu på hösten, så inte fel att köpa denna hösten kanske, men generellt köpa hoj är det vår som gäller.

va utaan hoj förra sommaren efter en liten olycka XD, men abstinensen fanns där, och senhösten-vintern börja jag finkamma blocket efter nåt lämpligt billigt objekt, ville ha en lattjo V-twin och snegla på VTR mycket, men även TL, falco etc., folk ville ha 40 000 för 97or!, och fanns inte så mycket annonser ute heller, vintern tog slut och våren närmade sig, tänkte fan måste ju ha hoj snart.

Sen ser man trenden, börjar komma ut nya hojar varje dag och varenda annons somkommer ut är 1000kr billigare än billigaste på blocket (för alla vill ju va billigast för att fåen smidig affär när de säljer)

Priserna störtdyker, börjar snegla mer mot TL då jag får nys om nya märkesförsäkringen som ser bra ut, och priserna på både TL och VTR dyker under 30.000, funderar på att åka och kolla en VTR för 26000:-, men då dyker den upp, en TL för 23000 i grannkommun! ringer en polare och bsticker dit, prutar ner den till 21000:- och är helnöjd med köpet än, kanonkul hoj, kanonbillig försäkring och går kalasbra :D

kanske blev lite väl långt, men slutsats: satt och leta en hoj i vintras och då fanns INGEN för under 40 000, under våren störtdyker priserna och jag köpte en för 21000:-.

Får jag för mig att sälja hojen ska jag defenitivt sätta ut annonsen mitt i vintern blant allt annat överprisat och skriva "vinterpris" ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top