Köpa hoj på nätet utan att kolla på den?

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej. Har gått i tankar om att köpa mig en ny hoj framöver - men tycker att utbudet i Halland med omnejd är ganska skralt. Men söker man på Blocket i hela Sverige, så tycks hur mycket som helst dyka upp. Vill helst köpa från en återförsäljare - Tycker det känns både enklare och seriösare.

Nu är det ju så att jag inte har tid eller råd att åka land o rike runt för att hitta den "perfekta" hojen. Så därför har jag börjat fundera på tanken av att "gå på känn" och få den hemkörd. Kolla in annonsen och bilderna. Läsa info och hoppas att återförsäljarna är ärliga och seriösa.

Finns det någon här som köpt via nätet och fått den hemkörd utan att åka o kolla på den? Är det att rekommendera, eller bör man undvika sådana chansningar?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Om du ska köpa en ny, NY, hoj så behöver du ju inte se just ett specifikt exemplar med 0km på mätaren.
Om det är en begagnad hoj så kan du ställa femtioelva irriterande frågor och be dem skicka bilder på samtliga skavanker osv osv.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Varför inte göra upp affären på distans och sen åka och hämta den? Jag hämtade en hoj i Malmö

Hade den visat sig vara ett ras skulle det varit värt tågbiljetten att bara vända.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tyvärr så har jag sett sprillans nya hojar på firmor med repor :( folk provsitter med dragkedjor, slår i foten i kutsen/ bakskärmen m.m m.m.
Jag har själv blivit blåst på en firma då jag köpte en sprillans ny R1! Den högra kåpan hade stött emot något och det hade dom polerat över, dom hade just polerad på den punkten också, det upptäckte jag när jag hade tagit kort på hojen hemma och förstorade bilden. Gick sedan och tvättade av hojen och såg ett tydligt märke :huvet Det visste grisarna på firman om och jag har bildbevis men jag tänker inte hänga ut firman! Det jag har lärt mig vid köp av ny hoj är att alltid syna den väldigt noga innan jag skriver på pappret.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Om du ska köpa en ny, NY, hoj så behöver du ju inte se just ett specifikt exemplar med 0km på mätaren.
Om det är en begagnad hoj så kan du ställa femtioelva irriterande frågor och be dem skicka bilder på samtliga skavanker osv osv.

Nej det handlar inte om en NY hoj, utan begagnat. Låter som en god idé att ställa många frågor och be om bilder på skavanker osv. Ska tänka på det.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Varför inte göra upp affären på distans och sen åka och hämta den? Jag hämtade en hoj i Malmö

Hade den visat sig vara ett ras skulle det varit värt tågbiljetten att bara vända.

Fast det känns lite som samma sak egentligen. Många försäljare erbjuder billig eller gratis hemfrakt, vilket blir mycket billigare än för mig som bor i Halland ska köra till Stockholm eller dylikt för att köpa hoj.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Tyvärr så har jag sett sprillans nya hojar på firmor med repor :( folk provsitter med dragkedjor, slår i foten i kutsen/ bakskärmen m.m m.m.
Jag har själv blivit blåst på en firma då jag köpte en sprillans ny R1! Den högra kåpan hade stött emot något och det hade dom polerat över, dom hade just polerad på den punkten också, det upptäckte jag när jag hade tagit kort på hojen hemma och förstorade bilden. Gick sedan och tvättade av hojen och såg ett tydligt märke :huvet Det visste grisarna på firman om och jag har bildbevis men jag tänker inte hänga ut firman! Det jag har lärt mig vid köp av ny hoj är att alltid syna den väldigt noga innan jag skriver på pappret.

Usch vilken tråkig historia - Det sätter verkligen mina planer i ett annat dager. Man vill ju lita på människor och företag, men visst är det ju ändå som du säger, att folk provsitter och att man stöter emot vid flyttning osv.

Har man någon rättighet att få kompensation om man upptäcker fel/brister och skavanker som inte framgår i annonsen?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Ja för de låter ju onödigt att de ska behöva stå för sitt handlande :)

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag har köpt en hoj på nätet, osedd och hemkörd faktiskt. Det var inga konstigheter förutom att det kändes jäkligt skumt att köpa ngt osett och betala med kontokort i en webshop. :) Hojen var en äldre ZX-12R som var i väldigt fint skick och hade jag inte fått stora bytesnojan till i år så hade jag nog fortsatt åka på den. Det kan iofs ha varit en lyckoträff bara, men det funkade fin-fint för min del. :)

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
CBR1000RR
Min erfarenhet av att köpa begagnade fordon säger mig att jag inte skulle våga göra en sådan sak. Jag har tittat på många bilar och motorcyklar med fina bilder och beskrivningar och säljare som intygar att fordonet i fråga är så bra, så bra på alla möjliga sätt man kan komma på att fråga om, bara för att efter någon minuts inspektion inse att det knappast var värt resan. Vissa försöker helt enkelt...(litar inte mer på företag än privatpersoner).
Ju äldre fordon och flera mil desto svårare att hitta fina exemplar, av naturliga skäl.
Köpa blint skulle jag bara göra om det är fråga om ett nytt fordon eller om jag känner personen i fråga. Alternativt på väldigt goda rekommendationer.

Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har köpt en hoj på nätet, osedd och hemkörd faktiskt. Det var inga konstigheter förutom att det kändes jäkligt skumt att köpa ngt osett och betala med kontokort i en webshop. :) Hojen var en äldre ZX-12R som var i väldigt fint skick och hade jag inte fått stora bytesnojan till i år så hade jag nog fortsatt åka på den. Det kan iofs ha varit en lyckoträff bara, men det funkade fin-fint för min del. :)

Kul o höra! Misstänkte nästan att folk skulle ha både lyckade och mindre lyckade historier att dela med sig av. Skönt att det kan träffa rätt emellanåt.

Får man lov att fråga vilka du köpte ifrån?

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Tsss, kopplade ett stort skåpsläp efter bilen och körde 40 mil enkel resa för att handla hoj av privat säljare via Blocket efter uppgifter via telefon.Aldrig gjort en bättre affär i mc sammanhang och är nu inne på tredje säsongen med denna hoj som varit helt felfri. :crash

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det handlar väl lite om inställning också. Om du vill att det ska vara perfekt och inte får vara en skråma så bör du nog titta på den själv, folk har ju olika uppfattning om hur allvarlig en repa är osv.

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Köpa hoj utan att sett den är nog inte allt för smart, som det kan bli 50/50 och man får förlita sig rätt mycket på turen. Skulle dock i så fall råda att du ber någon annan att titta på hojen om du inte själv kan åka dit.
Känner du ingen som bor där i närheten, så kan du säker ställa frågan här på forumet om det finns någon vänlig själ som kan kolla in hojen. Tror att många kan tänka sig hjälpa en broder.

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Fraktsätt bör också vara en viktig faktor, jag har själv levererat massor med hojar åt de tre större paket/pall-transportörerna i Sverige.
Allt från ny Harley på pall till beggad Goldwing löslastad (den tar ju lite plats).
Jag har sett folk provköra lösa hojar inne på terminaler, provsuttit inplastade hojar på pall osv. så jag skulle bara låta nån frakta min hoj om den stod i en transportvagga, mindre risk för skador från annat gods också.
Jag sålde en hoj osedd till Skåne (en annan här på SH som kollade den åt honom), sen körde jag ner den åt honom i skåpbil :tummenupp

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Tror att det beror väldigt mycket på vilken köpare man är. De flesta putsar mer på hojen än dom kollar ventilspel, byter gaffelolja etc. Är en liten repa på ljuddämparen eller ett stenskott på kåpan att se som en stor defekt så gäller det nog att köpa nytt eller av en som inte använt hojen och definitivt kolla hojen på plats. Skall man handla hojen på distans enbart för att spara pengar så tror jag man lurar sig själv.

Be säljaren skicka bilder och eventuellt senaste servicefakturan (om den finns), boka en tågbiljett och vänd eller pruta om det ser sämre ut är uppgivet. Skulle inte heller lita mer på en handlare än privat, tyvärr...

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Usch vilken tråkig historia - Det sätter verkligen mina planer i ett annat dager. Man vill ju lita på människor och företag, men visst är det ju ändå som du säger, att folk provsitter och att man stöter emot vid flyttning osv.

Har man någon rättighet att få kompensation om man upptäcker fel/brister och skavanker som inte framgår i annonsen?

När det gäller en ny hoj så har du alla rättigheter om det inte framgår i annonsen om någon skada eller repa.
Man får ett papper att skriva på där det gäller hojens skick innan man tar ut den. En så kallad besiktning

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte en Honda Hornet på Ebay av privatperson i Tyskland för många år sen. Mycket bilder, servicedokumentation och samtal med säljaren (som både pratade engelska och ingav förtroende) och vetskapen att jag kunde bli totalblåst. Gick otroligt bra och hojen var i toppskick.

Köper du av firma i Sverige borde det inte vara omöjligt att lämna tillbaka skiten om du står för transportkostnaderna.

Avstånden du pratar om är allt annat än skitlånga. Du har 15mil till Göteborg, ännu närmare till Malmö och runt 55mil till Stockholm. Både Göteborg och Malmö kan du ledigt ta dig för att titta själv. Till Stockholm skulle jag tigga till mig en första titt av nån lokal SH hjälte och sen ta tåget upp och köra hem.

Alternativt letar du upp 3-4 hojar du kan tänka dig i Stockholm om det nu är så jävla billigt/stort utbud, tar tåget upp och eventuellt hyr en liten bil över dagen, kostar inte många pengar.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har köpt 4 av mina 6 fordon på annan ort. Jag har mailat och bett om mer info/bilder. Om det har verkat okej har jag ringt och pratat med säljaren. Om det fortfarande har känts seriöst har jag åkt dit och kollat, klämt och känt och bildat mig en uppfattning om säljaren och fordonet (nej, jag har inte klämt och känt på säljaren...). Jag har sett resan som en rolig utflykt, en liten roadtrip, som har gett mig möjlighet att se delar av landet som jag kanske inte skulle ha besökt annars och även gett mig möjligheten att träffa människor jag aldrig skulle ha träffat. Dessutom skulle jag inte tveka att vända och åka hem igen om fordonet eller säljaren inte motsvarar mina förväntningar. De pengarna betalar jag hellre än att bli sittande med något jag är missnöjd med.

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Köpte en ny hoj i veckan, osedd över nätet av en firma. Hämtade hem den i lördags och är så jävla nöjd man bara kan bli. :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati