I normalfallet: nej
Men så dyker det ju ibland upp tillfällen som är svåra att låta bli...."syndade" kraftigt på Ebay under en period runt 2007-2008 och köpte allt som allt fyra hojar osedda IRL av privatpersoner som jag betalade andra att hämta: en gsxr 1100 92 (Tyskland) samt tre från UK: gsxr 1000 K5, gsxr 1100 -86 och Honda SP2 -02. Hojarna var utan undantag i det skick som utlovades, ibland tom bättre, och blev riktigt bra affärer på sista raden när de väl såldes.
Däremot är det inte en strategi jag rekommenderar all in om man inte 1) har järnkoll på vad man letar efter (vilket är grunden för att kunna göra ett klipp) och 2) kan klämma av säljaren väldigt mycket dokumentation (bilder bilder bilder, service och besiktningsprotokoll, att hojen inte varit försäkringsärende etc etc.).
Det senare handlar uteslutande om förtroende och det är det svåraste och mest tidsödande -åt båda hållen. Jag gör inga affärer med någon som inte har 100% Positive feedback, som inte kan lämna ut ett telefonnummer eller inte äger hojen. Säljaren resonerar sannolikt på samma sätt men många blir dessutom väldigt nervösa av att sälja utomlands (speciellt i UK av någon anledning). När man sen meddelar att man inte kommer själv och hämtar grejorna så får en del kalla fötter av rädsla för att bli blåsta.
För att överbrygga det krävs det kanske att du tar risken att överföra en handpenning för något du egentligen inte till 100% säkerhet vet existerar. I mitt fall hade jag så mycket information och så pass bra feeling för säljaren att jag villig att ta den risken men som sagt, det krävdes en del förberedelser för att ta sig dit. Om den nedlagda tiden är värt det, tja det är ju upp till var och en.
Ebay är en soptipp med mycket ljusskygga transaktioner men jag vill tro att de allra flesta vill bara göra en bra deal. Och bra deals är jävligt kul!