Köpa hoj på nätet utan att kolla på den?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Av privatperson hade jag aldrig köpt osett. Jag var en gång i tiden på väg att köpa en hoj av någon här på sporthoj och den var i "perfekt skick". Nu blev det aldrig affär men 6 månader senare ställde han frågor på forumet om hur man fick loss en fastrostad hjulaxel och om oljebyte egentligen var viktigt... Är rätt glad att det aldrig blev affär. Min sista hoj köpte jag på förmedling (Vincents MC i Varberg) och det gick otroligt smidigt. Utöver ett SMR-protokoll så kunde säljaren svara och förmedla alla mina frågor och skicket var verkligen som utlovat.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
I normalfallet: nej

Men så dyker det ju ibland upp tillfällen som är svåra att låta bli...."syndade" kraftigt på Ebay under en period runt 2007-2008 och köpte allt som allt fyra hojar osedda IRL av privatpersoner som jag betalade andra att hämta: en gsxr 1100 92 (Tyskland) samt tre från UK: gsxr 1000 K5, gsxr 1100 -86 och Honda SP2 -02. Hojarna var utan undantag i det skick som utlovades, ibland tom bättre, och blev riktigt bra affärer på sista raden när de väl såldes.

Däremot är det inte en strategi jag rekommenderar all in om man inte 1) har järnkoll på vad man letar efter (vilket är grunden för att kunna göra ett klipp) och 2) kan klämma av säljaren väldigt mycket dokumentation (bilder bilder bilder, service och besiktningsprotokoll, att hojen inte varit försäkringsärende etc etc.).

Det senare handlar uteslutande om förtroende och det är det svåraste och mest tidsödande -åt båda hållen. Jag gör inga affärer med någon som inte har 100% Positive feedback, som inte kan lämna ut ett telefonnummer eller inte äger hojen. Säljaren resonerar sannolikt på samma sätt men många blir dessutom väldigt nervösa av att sälja utomlands (speciellt i UK av någon anledning). När man sen meddelar att man inte kommer själv och hämtar grejorna så får en del kalla fötter av rädsla för att bli blåsta.

För att överbrygga det krävs det kanske att du tar risken att överföra en handpenning för något du egentligen inte till 100% säkerhet vet existerar. I mitt fall hade jag så mycket information och så pass bra feeling för säljaren att jag villig att ta den risken men som sagt, det krävdes en del förberedelser för att ta sig dit. Om den nedlagda tiden är värt det, tja det är ju upp till var och en.

Ebay är en soptipp med mycket ljusskygga transaktioner men jag vill tro att de allra flesta vill bara göra en bra deal. Och bra deals är jävligt kul!:tummenupp:banana

Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Det handlar väl lite om inställning också. Om du vill att det ska vara perfekt och inte får vara en skråma så bör du nog titta på den själv, folk har ju olika uppfattning om hur allvarlig en repa är osv.

Jag har haft liknande tankar själv. Visst är det ju ändå så att vi är olika känsliga till repor och skråmor. Personligen tycker jag inte små repor eller för den delen en liten buckla är så himla farligt. Det visar visserligen att den kan ha trillat osv, men funkar hojen fint och det bara är en liten estetisk småsak så bryr jag mig inte hemskt mycket.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Köpa hoj utan att sett den är nog inte allt för smart, som det kan bli 50/50 och man får förlita sig rätt mycket på turen. Skulle dock i så fall råda att du ber någon annan att titta på hojen om du inte själv kan åka dit.
Känner du ingen som bor där i närheten, så kan du säker ställa frågan här på forumet om det finns någon vänlig själ som kan kolla in hojen. Tror att många kan tänka sig hjälpa en broder.

Det är skönt o veta att det skulle kunna finnas trevlig och hjälpsamt folk på forumet. Känner inte allt för mycket folk norr om Halland-Bohuslän. Visserligen bor min svägerska i Sthlm, så där kanske man kan få lite hjälp om det skulle visa sig att man finner drömhojen hos en handlare där uppe....

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Köpte en Honda Hornet på Ebay av privatperson i Tyskland för många år sen. Mycket bilder, servicedokumentation och samtal med säljaren (som både pratade engelska och ingav förtroende) och vetskapen att jag kunde bli totalblåst. Gick otroligt bra och hojen var i toppskick.

Köper du av firma i Sverige borde det inte vara omöjligt att lämna tillbaka skiten om du står för transportkostnaderna.

Avstånden du pratar om är allt annat än skitlånga. Du har 15mil till Göteborg, ännu närmare till Malmö och runt 55mil till Stockholm. Både Göteborg och Malmö kan du ledigt ta dig för att titta själv. Till Stockholm skulle jag tigga till mig en första titt av nån lokal SH hjälte och sen ta tåget upp och köra hem.

Alternativt letar du upp 3-4 hojar du kan tänka dig i Stockholm om det nu är så jävla billigt/stort utbud, tar tåget upp och eventuellt hyr en liten bil över dagen, kostar inte många pengar.

Nej jag vet att det inte är jättemycket pengar.... i de flesta fall. Men är man student och inte har jättemycket på sidan av CSN så kan varenda krona vara värd att värdera. Men i mitt fall handlar det inte om att skaffa nånting just i skrivande stund. Jag tänker kanske snarare framåt sensommar/höst. Visserligen är jag spontan och ängslig av mig, och byter åsikt lika ofta som jag byter kalsonger. Så min erfarenhet av att vänta för länge på något gott kan ibland resultera i en utebliven affär.... Men vi får se! :)

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Av privatperson hade jag aldrig köpt osett. Jag var en gång i tiden på väg att köpa en hoj av någon här på sporthoj och den var i "perfekt skick". Nu blev det aldrig affär men 6 månader senare ställde han frågor på forumet om hur man fick loss en fastrostad hjulaxel och om oljebyte egentligen var viktigt... Är rätt glad att det aldrig blev affär. Min sista hoj köpte jag på förmedling (Vincents MC i Varberg) och det gick otroligt smidigt. Utöver ett SMR-protokoll så kunde säljaren svara och förmedla alla mina frågor och skicket var verkligen som utlovat.

Intressant historia. Tur att det inte blev nån affär i första fallet. By the way, min Honda är också inköpt på Vincents i Varberg. Mycket bra intryck av denna firma! Förstklassig service och oerhört trevlig personal!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle inte gjort det.. Skicket på hojen, och att kunna lyssna på/provköra den kan spara väldigt mkt pengar i form av tråkiga överraskningar.

Du gör såklart som du vill, men om du köper den osedd trots alla råd så lova iaf att inte starta en gråt-tråd om du blir lurad.. :krama

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Kul o höra! Misstänkte nästan att folk skulle ha både lyckade och mindre lyckade historier att dela med sig av. Skönt att det kan träffa rätt emellanåt.

Får man lov att fråga vilka du köpte ifrån?

Jajjemän, inga problem. Jag köpte min hoj från Northbike i Umeå (kan ha stått i Sundsvall oxå) och jag fick den hemlevererad till dörren. Största problemet jag hade var att få av den från lastpallen/aluminiumplåten som den stod på samt att transportera ovan nämnda åbäke till återvinningsstationen, men det gick fin-fint. :tummenupp

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jajjemän, inga problem. Jag köpte min hoj från Northbike i Umeå (kan ha stått i Sundsvall oxå) och jag fick den hemlevererad till dörren. Största problemet jag hade var att få av den från lastpallen/aluminiumplåten som den stod på samt att transportera ovan nämnda åbäke till återvinningsstationen, men det gick fin-fint. :tummenupp

I see I see... Jag hade också tankar på att köpa därifrån i vintras, innan jag bestämde mig för att handla lokalt istället. Hade kontakt med en väldigt trevlig säljare, och det verkar ju som de har en hel del trevliga hojar där uppe i norrländska skogarna... :)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag är nog för feg att köpa ett fordon över nätet utan att ha sett det i verkligheten. Förvisso har andra affärer jag gjort gått åt helvete i alla fall trots att jag inspekterat sagda fordon med egna ögon innan pengar bytt ägare. Faktum är, när jag tänker efter, att de gånger jag blivit riktigt grislurad är när jag skakat hand med en bilförsäljare efter både avsyning och provkörning :huvet

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Vad är det för hoj ts letar efter?

Det är ingen speciell hoj jag direkt tänker på. För närvarande är jag nöjd med min VFR, men framåt slutet av sommaren tror jag att jag kan va mogen för en rejäl supersport. Har vart inne på R1/R6 eller GSXR-750, CBR900 RR, ZX9R.

Jag vet inte vad ni har för åsikt angående att man köper en R1 eller annan 1000-kubiksmodell som fösta sporthoj. Har väl kanske främst funderat på andra mellanviktare, just för att de inte är fullt lika skrämmande.

Last edited:

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag är nog för feg att köpa ett fordon över nätet utan att ha sett det i verkligheten. Förvisso har andra affärer jag gjort gått åt helvete i alla fall trots att jag inspekterat sagda fordon med egna ögon innan pengar bytt ägare. Faktum är, när jag tänker efter, att de gånger jag blivit riktigt grislurad är när jag skakat hand med en bilförsäljare efter både avsyning och provkörning :huvet

Ja det suger ju så klart! Om det nu är rekommenderat att kolla själv, inspektera och granska in i minsta detalj, och man ändå blir lurad känns det ju som att man får lita på vanlig bondtur....

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det är ingen speciell hoj jag direkt tänker på. För närvarande är jag nöjd med min VFR, men framåt slutet av sommaren tror jag att jag kan va mogen för en rejäl supersport. Har vart inne på R1/R6 eller GSXR-750, CBR900 RR, ZX9R.

Jag vet inte vad ni har för åsikt angående att man köper en R1 eller annan 1000-kubiksmodell som fösta sporthoj. Har väl kanske främst funderat på andra mellanviktare, just för att de inte är fullt lika skrämmande.

Okej. Jag hade nog satsat på en 600a eller 750 mest för att dom i regel är mer lättsvängda. Men det e ju olika vad man är ute efter.

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Okej. Jag hade nog satsat på en 600a eller 750 mest för att dom i regel är mer lättsvängda. Men det e ju olika vad man är ute efter.

Mer lättsvängda säger du? Vad kan det bero på tro? Är de generellt lättare (rent fysiskt)? Jag har läst och hört en del snack om att sporthojar som 600-kubikare och 750-kubikare ofta är de enda hojarna du på kurviga vägar kan använda "fullt ut". Med 1000-kubikare måste du alltid va så försiktig på gasen och akta dig för att maxa den - vilket då skulle göra 600-kubikare generellt skulle va lättare att hantera på krokiga vägar.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Mer lättsvängda säger du? Vad kan det bero på tro? Är de generellt lättare (rent fysiskt)? Jag har läst och hört en del snack om att sporthojar som 600-kubikare och 750-kubikare ofta är de enda hojarna du på kurviga vägar kan använda "fullt ut". Med 1000-kubikare måste du alltid va så försiktig på gasen och akta dig för att maxa den - vilket då skulle göra 600-kubikare generellt skulle va lättare att hantera på krokiga vägar.

Du måste definitivt vara jvligt försiktig på gasen med en 600a eller 750 också. Det är inga långsamma hojar precis (läs R6, CBR 600 RR, Daytona 675 osv).
Dom har hur som helst mindre kraft på låga varv och kan därför uppfattas som mer lättkörda. Att dom ofta uppfattas som mer lättsvängda handlar mest om lägre vikt och ev kortare hjulbas.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag köpte en hoj osedd förra veckan. Efter mail och telefonkontakt som gav ett ok intryck av säljaren swishade jag handpenning och fick den sen hemkörd på släp de 127 milen från Boden. Hojen motsvarade förväntningarna och jag swishade då resterande summa.
Trots att den har tre tidigare ägare är skicket över förväntan och affären gick väldigt bra.

Mitt tips bland mellansporthojarna är GSXR750 från 04 eller senare. Måste inte pinas som en 600. Perfekta storleken eg. Jag körde 600 och 750 i tolv år innan jag behövde en 1000

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...