Hur ser du att en olja är bränd? Och brukar du alltid tappa ur oljan ur hojar du är spekulant på? Att hojen har snittat 60 mil om året säger väl inget om att den skulle vara hårdare körd än en hoj som har gått 600 mil per år och fått ny olja varje år? Kanske en hoj som har misshandlats på ett sätt som skulle få Boris och Jörgen att ligga sömnlösa, men fått ny olja precis före visningen...
I min värld är inte skicket på oljan det som avgör skicket på hojen som helhet
Någon fick i sig en Red Bull tidigt idag.
Du skall få lite hojköpartips av mig:
- Är gaffeln krokig och kåporna repiga kan cykeln vara hårt körd™. Det kan också vara en självutnämd chassiexpert som försökt matta lackan
- Om cykeln ligger i bitar på en SJ-pall, märkt "MC-skroten", kan hojen vara hårt körd™
- Om kylaren sitter tillsammans med förgasaren, intryckt längst bak i luftburken kan hojen vara hårt körd™
OnT:
- Nej jag brukar inte tappa ut oljan när jag tittar på en hoj, men den säger mycket om skicket. Om nu ägaren säger att det är samma olja i åtta år så lär det ge en bra bild av motorns skick.
- Hur man ser att en olja är bränd? Kanske på färgen och lukten?
- Jag förutsätter att om man köper en hoj så kollar man mer än oljan, men tack för att Captain Obvious förtydligade detta. Annars skulle ingen på SH förstå.