Köpa hoj som har lån på sig av halv skum kille?

Absolutjohan

Absolutjohan
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Ducati S4:1 2001
R1

Han är enda ägaren och hojen är köpt på Yamaha center i Frölunda kollade upp det.

Lurch skrev:
Vi antar alltså att han köpte hojen ny eftersom han enligt bilregistret är enda ägaren? Då borde han ha kvittot kvar och du kan kolla var han köpte den, eller så kan han tala om det. Så långt minne lär han väl ha? Du ju också kolla på vilken bank han har lånat pengarna. Eftersom han köpte hojen ny (han är som sagt ende ägaren) och du nu vet var han köpte den och var han lånade pengarna, så kan du se hur mycket han lånade. Han kan ju ha bytt in ett annat fordon och lånat upp mellanskillnaden. Om allt verkar stämma så här långt så bör hojen vara ganska ok stöld/registrerings/import/whatever-mässigt. En tanke som slog mig är att om han köpte hojen utan inbyte så har han amorterat ca 2500 kr i månaden...

Vet inte vad jag försöker säga riktigt... Vad jag försöker säga är... Med tanke på dina inlägg i tråden så har du kollat med bilregistret att han är enda ägaren. Om jag hade försökt sälja en hoj som jag har köpt ny så hade jag nog fan haft kvittot kvar!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Absolutjohan skrev:
Han är enda ägaren och hojen är köpt på Yamaha center i Frölunda kollade upp det.

Okej, då kan man misstänka att det inte finns nån polare med skyddad identitet? I själva verket har den varit stulen. Men varför ljuga ihop en sån historia? Man kanske inte vill tala om att den har varit stulen. En stulen hoj lär nog ha tynats rätt ordentligt, det kan vara förklaringen till det bytta bakdäcket.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
per.b79 skrev:
vist känner jag mig tveksam, men den e ju grymt billig..
56:- för en 01 som e uttagen 02 och bara 460 mil... den e inte servad så d e ju ett minus, men e d världsviktigt att vänta 300mil med första servicen??

Japp, det är världsviktigt.

Om man ska va lite übernoga så ska man t.o.m. byta olja o filter vart 100-200 mil innan 1:a service.

Att vänta med 1:a service = ultradåligt.

KÖP EN ANNAN HOJ, så gör du dig själv en tjänst grabben.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

per.b79 skrev:
Inte den hojen, har har raderat anaonsen, vet ej varför för han har ju inte sålt den.

Om inte den hojen så är det identiskt skumt det här.
Du skrev:
R1 -01 utg-02 460mil och Göteborg.

Precis exakt samma som annonsen jag länka,miltal,utg-02 osv.

Kanske har killen blivit klokare :confused: eller någon annan som säljer den till honom osv :3freak

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
R1 racer skrev:
Om inte den hojen så är det identiskt skumt det här.
Du skrev:
R1 -01 utg-02 460mil och Göteborg.

Precis exakt samma som annonsen jag länka,miltal,utg-02 osv.

Kanske har killen blivit klokare :confused: eller någon annan som säljer den till honom osv :3freak
'

Jag ringde till den killen också, han hade annat slipon och pratade annan dialekt.
Den stod på hans far i dalarna så d e inte samma

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
jag ska nog ge ett skambud å se vad han säger om d.
runt 46000:- vore ju rimligt, eller vad tror någon??

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
per.b79 skrev:
jag ska nog ge ett skambud å se vad han säger om d.
runt 46000:- vore ju rimligt, eller vad tror någon??

Jag skulle aldrig köpa denna hoj. Inte servad för fem öre och dessutom stulen en period. Vem vet hur tjuven har kört den?

I slutändan kan man ge sig fan på att det blir en dyr affär. Om inte under tiden man har den så kanske när man ska sälja den och ingen vill köpa en dåligt servad hoj som nån har använt till en joyride.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Varför allt tjafs om att lösa lånet? Varför inte bara ge säljaren mellanskillnaden, överta lånet (automatiskt med ägarbytet?) och lösa det själv. ?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
per.b79 skrev:
vist känner jag mig tveksam, men den e ju grymt billig..
56:- för en 01 som e uttagen 02 och bara 460 mil... den e inte servad så d e ju ett minus, men e d världsviktigt att vänta 300mil med första servicen??

Visst är det billigt....det är det som gör mig fundersam. Varför sälja den så billigt? E han desperat? Eller är det något med hojen som inte stämmer?

Ja det är det. 460 mils misshandel, medveten eller omedveten, är låååånga mil och i slutändan är det du som kommer att stå där med notan....om du får dåliga vibbar av killen, varför göra affär med honom?

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
på min enduro har jag lån.. inte så mycke men i det kontraktet så står det att den inte får säljas så länge lånet finns kvar.. och att banken har rätt att ta hojen om inte betlningarna sköts..

men om man löser lånet i köpet så verkar de ju vara lugnt

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag sålde en hoj med lån kvar, hojen var köpt på firma o det stod att firman hade rätt att ta tillbaka hojen om inte lånet betalades...

Jag sålde den o fick alla pengar o gick till banken o betalade av lånet men jag är ju en ärlig kille oxå.

Du kan ju betala lånet på banken istället för att ge säljaren pengarna.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
morlock skrev:
Varför allt tjafs om att lösa lånet? Varför inte bara ge säljaren mellanskillnaden, överta lånet (automatiskt med ägarbytet?) och lösa det själv. ?

Så enkelt är det inte.
Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj utan att själv lösa lånet (efter att ha ringt banken/finansbolaget och stämt av både belopp och lånenr, detta förutsätter iofs att du först fått detta av säljaren.).

Och bara för att det inte står något i bilregistret om äganderättsförbehåll så innebär INTE detta att du fullgjort din undersökningsplikt. Ring föergående firma som ägt hojen och kolla vilket/vilka finansbolagt dom använder och ring det bolaget och kolla om dom har något på hojen.

Lånet följer inte med automatiskt vid ägarbyte... det enda som medföljer är möjligheten att få betala ett lån som man ej själv tagit/bli av med hojen, några rättigheter har man dock inte..

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
morlock skrev:

Instämmer helt och fullt!
Eller så säger du till killen, "vi går gemensamt till banken nån dag och löser lånet tillsammans, ägarpapprerna ska mä också".

Ägarförbehåll så ska det lösas tillsammans på nån bank, el. motsv. Det betyder att han inte kan sälja cykeln utan att ha långivarens godkännande och långivarens godkännande kommer bara utav att lånet är löst...

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
leffe6 skrev:
Ägarförbehåll så ska det lösas tillsammans på nån bank, el. motsv. Det betyder att han inte kan sälja cykeln utan att ha långivarens godkännande och långivarens godkännande kommer bara utav att lånet är löst...

Han KAN sälja men han FÅR INTE, viss skillnad!

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
D va ett jävla snack om att gå till banken, har ni inte sett vad jag skrivit eller? jag ska dit på fredagkväll å åka på söndag, banken har stängt på helgerna.

Men så här blev d, jag kollade på hojen, såg ju fin ut förutom en repa på tanken å ena backspegeln av.
körde ett par mil, den tickade ganska så skaplit, men gick bra.
När jag kom till baka så sa jag åt han att lämna in den på en firma som skulle gå igenom hela hojen, och kolla varför den ticka (ventilerna så klart) och om motorn va schyst.
när detta e klart kan han ringa så kanske jag köper den, på en vanlig dag när banken har öppet så klart...

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Och vad sa

Och vad sa säljaren om det då,ville han ha besvär o lämna den på verkstad? när han kanske kan sälja den till någon som inte tänker på sånt eller förstår sig på det.
per.b79 skrev:
D va ett jävla snack om att gå till banken, har ni inte sett vad jag skrivit eller? jag ska dit på fredagkväll å åka på söndag, banken har stängt på helgerna.

Men så här blev d, jag kollade på hojen, såg ju fin ut förutom en repa på tanken å ena backspegeln av.
körde ett par mil, den tickade ganska så skaplit, men gick bra.
När jag kom till baka så sa jag åt han att lämna in den på en firma som skulle gå igenom hela hojen, och kolla varför den ticka (ventilerna så klart) och om motorn va schyst.
när detta e klart kan han ringa så kanske jag köper den, på en vanlig dag när banken har öppet så klart...

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
han sa att han inte riktigt viste hur han skulle ta den till verkstad, tyckte att d va d minsta problemet, men d gjorde tydligen inte han....
men han skulle se vad han kunde göra, finns d M-test på hojar??

R1 racer skrev:
Och vad sa säljaren om det då,ville han ha besvär o lämna den på verkstad? när han kanske kan sälja den till någon som inte tänker på sånt eller förstår sig på det.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln