Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Har sagt det förr, säger det igen.
Hur svårt ska det vara att spara Serviceboken?
I min värld skickar det ut en signal, en dålig sådan.
Hur kan man vara pedant med en hoj, men samtidigt klantig och förlägga eller tappa bort bland de viktigaste dokumenten hos ett fordon? Är ju lite av ett motsatsförhållande där tycker jag.
Jag personligen lägger ganska stor vikt vid servicehäfte, både när det gäller hoj och bil, såvida det inte är en gammal sak jag vet om att jag inte bryr mig om den rasar. För den ger en signal om att personen haft koll på den, den ska vara välstämplad och hojen ska vara i bra skick.
My 2 Cents
Håller med dig i sak, men det går på ett ögonblick att slarva bort ett papper eller en bok och mycket kan hända under en hojs första 10 år fördelat på 5-6 ägare.
Själv har jag alltid servat mina hojar enligt bok (med diverse extra oljeservice i garaget hemma) och haft hyfsad ordning på all dokumentation, men jag har haft ett par tillfällen då jag tillfälligt förlagt alla papper. Nu senast hände det härom året då jag flyttade. Jag hade tidigare ett garage på en annan adress än bostaden och vissa av de tillhörande böckerna och pappren låg i garaget och vissa andra i bostaden. När allt sedan packades ner och packades upp i det nya huset var det inte helt enkelt att veta var allt fanns. Lyckligtvis dök allt upp och nu när jag har garage i huset så blir det enklare att ha allt på samma ställe.
(Å andra sidan flög jag ner till Italien för att köra hem hojen därifrån men lyckades glömma nyckeln på kroken i hallen, så jag kanske inte är bästa ambassadören för ordning och reda.
Det här är exakt vad återförsäljare och verkstäder jobbat hårt för, att en stämpel i en bok av någon som skiter fullständigt i fordonet skulle vara mer värt än den som sitter hemma i sitt garage och gladeligen visslar på någon trudelutt och drömmer om någon rolig kurva samtidigt som man gör service på sin investering.
Jag vet inte en enda hojåkare som skulle göra ett sämre jobb än en auktoriserad märkesverkstad.... inte en enda.
Nåja, de verkstäderna där jag lämnat in mina hojar de senaste 10 åren gör definitivt ett bättre jobb än genomsnittlige garagepularen, mig själv inräknad och då är jag inte helt tappad.
Men man ska såklart inte utgå ifrån att de gör ett bra jobb bara för att de är auktoriserade.