Köpa hoj utan servicebok?

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Ber om ursäkt ifall detta varit uppe tidigare, vilket jag misstänker att det har. Har sökt men utan ngt konkret resultat.

Det är så att jag kikar lite på olika hojar, har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha. Har sett en R6 årsmodell 01 som ska ha gått nästan 1800 mil. Fyra ägare, dock saknas serviceboken.
Ägaren ska enligt honom ha skött oljebyten, samma med förra ägaren.
Vågar man köpa en utan servicebok, eller ska man dra öronen åt sig och vandra vidare till nästa? Finns det någon större prutmån på såna objekt tycker ni?

Inlägget kanske hade lämpat sig bättre i R1/R6-tråden, men vill ha lite åsikter om köp utan servicebok också inte bara vad man bör tänka på vid en sån situation med en R6.
 

Tommy.exe

Guest
Vad du ska tänka på med just R6:an har ja ingen koll på. Annars så får du väl försöka bilda dig en uppfattning om killen är seriös. För själv ingen bok för jag tycker att det är onödiga pengar. Byter ex olja/filter var 250-300:e mil istället.
Bättre placering av kapital :)
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Personligen tycker jag att serviceboken är en värdefull handling när det gäller att klargöra hur fordonet har tagits omhand.
Jag skulle rata ett objekt som överhuvudtaget saknar någon typ av trovärdig servicehistorik.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
serviceboken bevisar nada igentligen..verkstadsstämplar kan köpas om man vet var...


Däremot kvitton på alla servicar är bättre än servicebok då det är svårare att fiffla med..
och givetvis skicket på hojen är alltid avgörande..
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tycker du gott kan köpa en hoj utan s-bok. Lämna in den på service så du kan va säker annars, pruta på det :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har svårt att se att någon seriös saknar både bok och kvitton då åtminståne 90% känner till vad viktigt det är att kunna verifiera att fordonet är skött,att det sen kanske funkar hela din tid som ägare är en annan sak men avsaknad an servicebok,instruktionsbok och kvitton på service får iallafall mig att dra öronen åt mig så tillvida inte priset är satt därefter.

Finns tillräckligt med fordon som har bra historik så man behöver inte ge sig på dom tveksasmma om det inte är billigt då,går ju alltid att komptesta osv.

Lågt pris motiveras av det egna låga pris man får om man vill sälja utan historik.

Kvitton behöver inte vara från verkstad,kvitton på slitdelar som man bytt själv funkar lika bra om säljaren verkar seriös och allt verkar vara som det ska enligt mig.

Henrik
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför är det sån hysteri runt serviceböcker? Det finns gott om trådar med folk som har fått uselt gjort service, samtidigt som många som meckar själv är väldigt duktiga. Jag anser att det nuvarande skicket är det absolut viktigaste, med eller utan servicebok.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Köper hellre av en som vet vad han gör, än en som inte vet vad han kör...


Tar kvitton på alla inköp (oljor, filter, slitdelar osv). Anser det vara minst lika värdefullt som en stämpel.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Ja, kvitto på delar till service (olja osv) skulle jag vilja ha om inte bok finns..
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Håller med Hoztic.
Endast i sverige det är sådant hysteri med serviceböcker osv. Lyssna på motorn, se på skicket. INTE VIA TELEFON. Bilda dig en uppfattning. En servicebok med stämplar betyder inte att den är bättre än ett annat objekt. Ett måndagsexemplar med servicebok behöver inte vara ett dugg bättre än en annan utan servicebok. Åk och titta på den och avgör själv eller ta med någon alt. lämna in den för att få en bedömning.
Det är samma som med import folk är rädda redan på telefon, ÅK OCH TITTA OCH KÄNN!
Väldigt mycket skeptisk folk i detta landet för fan det är ett fordon inte en fru du köper (tror många väljer sämre fru än fordon) du kan mäta,lyssna se hur den kommer att uppföra sig (finns iofs dolda fel men så är det med allt, även frugan tex).
Grundläggande är titta lyssna provkör resten är inte av betydelse. Du kanske missar en jättebra hoj.
My 2 cents!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Servicebok är överskattat. Ta med dig nån kunnig som kan kolla upp hur hojen mår istället, det ger mycket mer än en bok med stämplar alt. kvitton. Jag har lämnat in en hoj på service en gång och blev blåst på en tusing på saker jag inte ville ha - i en tid när jag var sjukskriven och hade svårt nog med räkningarna, hade sparat i tre månader för att kunna lämna in den och de gör "lite mer" än jag bad om. Sen dess gör jag allt själv. Undantaget var 100-milaservicen på KTM:en eftersom jag köpte den ny för att få garanti.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Servicebok är överskattat. Ta med dig nån kunnig som kan kolla upp hur hojen mår istället, det ger mycket mer än en bok med stämplar alt. kvitton. Jag har lämnat in en hoj på service en gång och blev blåst på en tusing på saker jag inte ville ha - i en tid när jag var sjukskriven och hade svårt nog med räkningarna, hade sparat i tre månader för att kunna lämna in den och de gör "lite mer" än jag bad om. Sen dess gör jag allt själv. Undantaget var 100-milaservicen på KTM:en eftersom jag köpte den ny för att få garanti.

Ja, för du kan ju höra att en hoj är dåligt servad? Det märker du efter ett par tusen mil.. Allt är en chansning, men lite dokument som kan styrka att den överhuvudtaget är servad tycker jag iallafall är bra..

Sen är det klart man kan bli lurad endå..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja, för du kan ju höra att en hoj är dåligt servad? Det märker du efter ett par tusen mil.. Allt är en chansning, men lite dokument som kan styrka att den överhuvudtaget är servad tycker jag iallafall är bra..

Sen är det klart man kan bli lurad endå..

Du får tycka så. Jag kan dra exemplet med min bil jag har nu - en Volvo 855 GLT -93 - som har full servicebok fram till 35 000 mil (har gått 36500 nu), tillochmed kvitton på att de lämnat in bilen för byte av tändstift! Är bilen bra? Nej, inte särskilt. Dåligt genomförda servicar, en verkstad som fusklagat t.ex. ABS:en och glömt sätta tillbaka kablarna i tutan t.ex. Men å andra sidan så tog jag med mig en kille som var lite specialist på Volvo som kunde påtala vissa fel och jag fick ett pris som motsvarar bilens skick och mina förväntningar. Servicebok? Jag använde den som argument för att pruta på bilen.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Ibland känns det ju så värdelöst att lämna hojen till en verkstad, som för olja och filter och en s.k överblick av hojen tar 2500 kr. Bara för att man vill ha stämpeln :va

Men visst ser det bra ut i boken, och visst gör man det med nyare hoj !
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Nä det är väl bara att kolla på skicket.

De punkter som ska göra på en R6a under 2000 mil innefattar nästan bara "yttre punkter" som tex kedjespännning och bromsvätska. Den enda punkten som kan skada motorn är ju eg olja + filter.

Min uppfattning är att om man sköter tex bromsvätskebyte så sköter man även byte av motorolja, och bromsvätskan är ju lätt att kolla. Ser man att tex kedjan är snygg och rengjord så är ju risken större att även motorn är skött på rätt sätt.

Skadar ju inte heller att känna säljaren på pulsen om vad han kan om hojen, "jaha var hittar man olje-filter på denna så" "vilken olja har du kört på?" "hur mycket olja rymmer den" osv.

Så min uppfattning är att om de servicepunkter man kan kontrollera är skötta och säljaren verkar ha koll på läget så är det lungt. Om det inte finns kvitto på senaste oljebytet är det väl inte fel att hinka i ny olja på direkten när man köpt den.

Personligen är jag usel på att spara kvitton och sånt om mina hojar!

/Fredde
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Köpte min hoj utan servicebok, dock kvitto på 1200 mila servicen, och jag kan väl inte påstå att jag gjorde en dålig affär.
Prutade ner hojjen lite pga att det saknades bok och att det var flyttgods från staterna, så jag skulle rekommendera att göra som dom andra säger, ta med dig någon som kan lite om hojjen och är skicket bra så pruta ner priset lite och tuta och kör (om hojjen är i det skicket du förväntar dig).
:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Är hojen fräsch och ägaren verkar vettig och gärna kan ge en bra förklaring, varför inte? Men visst, du har världens prutläge och det ska säljaren inte försök snacka bort. :tummenupp
 

Drulle1

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
2000 Kawazaki ZX-6R x2
Re:Service

En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top