Köpa hoj utan servicebok?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?
Inte vad jag fått fram, däremot har de flesta verkstäder separata register. Blir ett jeffla ringande för att kolla om hojen varit där dock..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
FUCK serviceboken!!!!! Huvudsaken kvitton/verifikationer på att arbetet är gjort, jag har aldrig haft servicebok eller frågat efter det vid köp. Däremot dokumeterar jag ALL service jag gör, skriver miltal vad som är gjort och spar kvittona givetsvis.
 

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Nä du måste veta vart den ha vart servad helst.

En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?

Nä du måste veta vart den ha vart servad helst. Sen för mej har det en jäkligt stor betydelse med servicebok på en bil men mindre på en hojen beror väl på hur ny den är sen är ju som sagt priset A och O. Man kan kolla vissa bilmärken så, andra inte. Måste veta vart den vart servad på en del för dom ska få fram det. Samma med hojar.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det är en sak om hojen är ny och det är garantier kvar, då tycker jag det är bra om stämplarna finns. Jag köper den ändå, men kommer då att pruta lite med motivationen att vissa garantier kanske inte kommer att gälla.

Är hojen äldre? Då är serviceboken fullständigt ointressant! Då är det intrycket som avgör, man ser ganska kvickt om säljaren är en person som vet vad han gör eller inte. Visar han också lite kvitton så går det genast ännu bättre.
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Tycker som andra att hysterin kring serviceböcker är lite överdriven. Finns både bra och dåliga hojar både med och utan stämplar. Det handlar i slutändan om att göra en bedömning om hojens skick och om säljaren är seriös.

Själv gör jag all service själv, och får således inga stämplar, men å andra sidan vet jag att jobbet blir gjort utan fusk. Jag brukar behålla kvitton på material, för att kunna visa upp någon form av dokumentation.

En sak som dock kan vara värt att tänka på om man köper en sådan hoj är, förutom det där med garantier, att andrahandsvärdet kan bli lägre eftersom många inte vill köpa hoj utan bok. Lite som importbilar, de kan vara (och är ofta) precis lika bra som svensksålda, men eftersom folk är rädda för dem kommer du ändå att få mindre betalt när du säljer dem vidare. Alltså vill du inte betala lika mycket när du köper den, och så hålls cirkelresonemanget vid liv...
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?

alla "riktiga" (seriösa/auktoriserade) bil- och mcverkstäder sparar info. det är där man skapar arbetsordrar på service och reparation, har sina lagersaldon mm. det är även lag på att verkstäder skall spara den fysiska arbetsorden i tre år? (är osäker på om det är tre eller fem år). så att om du glömmer att ta med serviceboken eller att dom glömmer fylla i skall du kunna komma i efterhand och begära stämpel på service/kopia på reparation.

MVH Andreas
 

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Karlsborg
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
Jag ska själv sälja en hoj nu, köpte den av mc-firma utan bok. Mekanikern hade haft den privat, jag har servat varje vår samt enligt faststälda miltal. Jag räknar med att det kommer bli gnäll på priset pga att ingen service bok finns. Men thats life... men hoppas pc3 och helsystemet lockar mer .. i värsta fall får väl tjejen posa lite halv porrigt så focuseringen på serviceboka blir mindre......
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag litar inte på serviceböcker. Vet folk som åkt o köpt stämplar när dom ska sälja för att vissa spekulanter tyckt det va viktigt att boken va ifylld. Men det verkar som vissa sover bättre med en ifylld bok:D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har alltid servat mina hojar själv, på den MC-firma jag sålde min första R1a till (inbyte) så svarade t.o.m VDn (när jag berättade hur det låg till) att:
-"Du har säkert en egen servicebok va"?

Och det hade jag, tillsammans med kvitton på inköpt material.
Han tyckte det var fullt tillräckligt.

Faktum är att det är det inte alls, för saknar du stämplar i boken tar Yamaha inte i något garantiärende, trots att de uppger 5år på svensksålda hojar.

Det kan smaka riktigt surt om (och det har faktiskt hänt) att fabrikationsfel uppkommer vid ganska höga miltal, även om det inte är saker som haft betydelse för om olja blivit bytt då eller då.

Allt är en fråga hur mycket man är beredd att chansa, stämplar är dock fortfarande ingen garanti att du verkligen får ersättning men är en förutsättning för att du ska kunna få.

Ju nyare hoj det gäller desto mer uppmärksam ska man nog vara, t, ex ECUer med startspärr och liten övrig tillgång på begagnade reservdelar kan göra fabrikationsfelet till en dyr affär.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag litar inte på serviceböcker. Vet folk som åkt o köpt stämplar när dom ska sälja för att vissa spekulanter tyckt det va viktigt att boken va ifylld. Men det verkar som vissa sover bättre med en ifylld bok:D

Närå,sover inte bättre med ifylld bok,dock kan man verifiera med den stämplande verkstaden att jobbet är utfört om inte kvitton är sparade vilket är en förutsättning för att garantierna ska gälla och stämmer inte uppgifterna så är det bara att dra och titta på annat.

Tycker det är märkligt att just sådana papper som instruktionsbok,kvitton och servicebok försvinner på nyare fordon(yngre än 10år)då det trots allt är lite stålar det handlar om och de fortfarande så nya att de oftast inte behandlas som slit och släng när man köper,kastar ju inte reservnycklarna tex.
Men jag håller med om att det är en jävla hysteri efter servicebok vilket är meningslöst när garantin gått ut men att inte ha den kvar och inga andra kvitton på jobb efter den slutat besöka verkstaden tycker jag är lite suspekt.

Själv håller jag koll på de papper jag får med vid köp och lämnar vidare vid försäljning,jag tycker iaf att det är ganska normalt förhållningssätt

Henrik
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Det är ju sant det som många säger, att bara för att den är stämplad i boken betyder ju inte det att servicen är korrekt gjord. Senaste tiden har man ju sett ett flertal trådar här inne om slarvande verkstäder. Att folk som har kunskaperna och möjligheten att göra det själva faktiskt strunar i serviceboken och gör det själv har jag förståelse för. Men tänker samtidigt lite grann som "He rik", att inte ha den kvar pga att exempelvis garantin gått ut känns lite mysko. Men samtidigt så vet man ju faktiskt aldrig varför det hänt, eller om den har fått bättre "vård" av sina ägare än vad den hade fått hos en eventuell verkstad.

Man får väl granska noga, provlyssna, provköra och bedöma intrycket av säljaren. Även försöka få ner priset just pga att man själv kanske kommer bli "tvungen" att göra det själv om man ska sälja den vidare. Bra att få höra folks åsikter om ärendet iaf.

Fint tips från freddexwing också, att höra sig för med säljaren vad han kan om hojen. Inte tänkt på det tidigare, men kommer nog ha det i åtanke i framtiden :tummenupp
 

crichaan

BUELL Rider
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
Buell XB12R
Pårovkör hojen ju å känn på den! låter allt bra i maskin så varför inte?

gör en kontroll av biken, hela listan.. (hur den nu var igen).. =D
Gör en helservis på det viktigaste själv om det går (beror väl mest på körda mil)
-om du vill ha servisbok så köp till en enkom, kan vara bra att ha men kanske inte alltid nödvändigt. Årsmodell på hojen?
service bok finns att få tag på vid närmsta hojbutik skulle jag tro =P
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Också jag kan (i vissa fall) tycka att det är en fördel om mc inte är verkstadsservad.
För min del behöver inte en servicebok ha stämplar, om det på annat sätt kan styrkas att skötseln har varit bra. (det finns ju inget som hindrar att man skriver själv i boken)

Sen kan jag tycka att det är slarvigt, om det visar sig att papper som hör till hojen saknas.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Personligen tycker jag att folk stirrar lite för blint på service boken. Hur lätt som helst o få en stämpel i den. Därimot kanske ägaren kan verka lite mer "seriös" med en nogrant ifylld bok. men kvitton mm på utförda jobb är viktigare för mig.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top