Köpa hoj

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hej. Min farsa funderar på att köpa hoj. Han är 53 år och har inte kört något överhuvudtaget innan, alltså handlar det om en "första mc". En sporthoj skulle väl inte vara en så bra idé va? Med tanke på att ryggen verkar vara rätt ansträngd vid sådan körning. Han funderar på en Honda CBR 600cc eller den andra CB"nånting" 500cc som mer är en touringhoj. Har ni några tips på hojar som inte behöver mekas något/så mycket med eller kostar så mycket i underhåll/försäkring med mera? Relativt lättkörd hoj ska det alltså vara presterar överdrivet med kraft.

Tack på förhand.

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
nissepelle skrev:
Hej. Min farsa funderar på att köpa hoj. Han är 53 år och har inte kört något överhuvudtaget innan, alltså handlar det om en "första mc". En sporthoj skulle väl inte vara en så bra idé va? Med tanke på att ryggen verkar vara rätt ansträngd vid sådan körning. Han funderar på en Honda CBR 600cc eller den andra CB"nånting" 500cc som mer är en touringhoj. Har ni några tips på hojar som inte behöver mekas något/så mycket med eller kostar så mycket i underhåll/försäkring med mera? Relativt lättkörd hoj ska det alltså vara presterar överdrivet med kraft.

Tack på förhand.

Tjena.

ja d låter ju nästan en smula farligt de där! Men me lite övning blir d nog fint.
Skulle rekomendera en Yamaha XJ 600 eller liknande.
Rätt billiga i inköp å ja kan aldrig tänka mig att de e dyra att försäkra.

Hälsa farsan

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Han skall köpa sig en Hornet 1300cc... Bra kör ställning, stabil motor med bra drag.

Min käre far uttryckte sig som så att om det inte varit för mig, så hade han köpt sig just en sådan. :rolleyes:

Försäkring Hel/helår runt 5000:- beroende på vart man bor...

Provkör

Last edited:

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
En gammal lättkörd klassiker är ju suzuki GSX 750 EF tror jag den heter.
Lättkörd hoj som kostar 1400 helårsförsäkring hos bilsportmc, hojen kostar väl max 20 papp kan jag tänka mig.
Kanske inte det mest sportiga men ändå.
Annars finns det ju suzuki gsxf 750 men de kostar lite mer

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
nissepelle skrev:

Tack på förhand.
Rekomenderar Yamaha fjr 1300.Väldigt lättkörd och kraft finns det så det räcker.Förs.på bilsport o mc bör väl ligga på i hans fall ca:4000:-

zeo

=^.^=
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Retta
Kuben skrev:
Rekomenderar Yamaha fjr 1300.Väldigt lättkörd och kraft finns det så det räcker.Förs.på bilsport o mc bör väl ligga på i hans fall ca:4000:-

Håller med!! Den har 143 hk, är ung. 250kg tung.
Ta bort väskorna så blir den nääästan en riktig racerhoj.
Kardan har den oxå, försäkringen är lite billigare hos LF vid hans ålder.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hoppas innerligt att han tar lite körlektioner på skola även om han har ett kellogs körkort! Farligt med dom äldre som fick mc kortet på köpet och aldrig suttit på en hoj..

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tack för alla svar.

Är inte de motorcyklarna ni nämnt ganska "vilda" för min farsa då? I alla fall sporthojarna? T.ex. suzuki GSX? Jag vill ju gärna ha min gamle far i livet. :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
nissepelle skrev:
Tack för alla svar.

Är inte de motorcyklarna ni nämnt ganska "vilda" för min farsa då? I alla fall sporthojarna? T.ex. suzuki GSX? Jag vill ju gärna ha min gamle far i livet. :)

Oavsett vilken hoj farsan väljer så se till att han går MÅNGA lektioner. Du kan köra ihjäl dig på en EU-moppe om du inte har koll på vad du gör.

Vad ska han använda den till? Hur mycket kommer han att köra?

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Kuben skrev:

Även jag rekommenderar "lättkörda" FJR1300. Skön hoj helt enkelt - iofs enbart baserad på provkörning. Men jag gjorde slag i saken och köpte en i år. Valde mellan BMW K1200RS och en FJR1300.

Rekommenderar iofs INTE Länsförsäkringar då jag anser de i dyraste laget. Kolla Bilsport & MC......2000:- BILLIGARE än LF. Dessutom verkar Bilsport ha tagit över Yamaha-försäkringen. För min del handlar det om 2749:- helf/helår, zon 3 samt 40+. Oslagbart!

Annars är Yamaha XJ900 (Diversion) en bra "instegshoj". Inte bra på något, men bäst på allt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...