Köpa hoj

Cliffen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Hoj
YX 150cc
Sådära. Har nu tänkt över det hela lite extra och har kommit fram till att jag skall köpa mig en hoj nu snarast.

Så har ni något användbart på lager eller dylikt så är det bara till att lämna avtryck i tråden / skicka pm. Gärna nsr -90 och uppåt. Men allt är värt att kollas över ;)

// Cliff :hej

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
det är lätt värt. 125-tiden kommer nog vara den tid jag kommer sakna mest...

dels för att steget mellan moppe och 125a är bra mkt större än steget mellan 125a och vidare uppåt (sluta tjöta om effekt och skit. det är inte de de handlar om).

sen har jag haft jävligt kul mycket tack vare sporthoj. med moppe så åker du bara dit du ska right? vi i göteborg har haft jäkligt trevliga samkörningar... och det har man även med tyngre maskiner. men då är folket inte det samma. ålderklyftan kan vara mellan 20 och 40 i samma gäng och kan funka skitbra. för att nämna situationen i göteborg ännu en gång. men det blir ändå inte samma grej som när man är lika gamla +- nåt år.

sen kommer väl alla ihåg hur när man precis fått 125an. hur ball va man inte bland alla moppekompisar man hade?;)

så ja. självklart du skall ha 125a.

Cliffen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Hoj
YX 150cc
Stork3n, hehe. Har tittat på Alm's Aprilia innan, väldigt sugen må jag säga. Får se om den finnes kvar när man fått lön ;)

Det blir en 125a nu inom kort! Får köpa den nu så man kan ställa in den och puttsa på den lite tills man tagit körkortet :)

Tack för dessa snabba svar. =)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Cliff om du fixar hoj och kort rekomenderar jag att du skriver in dig på någon sorts SMC kurs. Man blir en helt annan förare + att det är sjukt kul:tummenupp
Vad är det som är så fantastiskt med dessa smc-kurser?

Cliffen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Hoj
YX 150cc
Cliff om du fixar hoj och kort rekomenderar jag att du skriver in dig på någon sorts SMC kurs. Man blir en helt annan förare + att det är sjukt kul:tummenupp

nevermind.. läste fel.

Får ställa samma fråga som Loy då. Vad är det som gör kurserna så bra då? :)

Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jo nu ska jag berätta, En SMC kurs är bra för dig som inte har så många mil på sin Mc. Man lär sig att hantera hojen vid bromsning och i kurvor på ett annat sätt än i trafikskolan. Gick en 2 dagars kurs på Gälleråsen och efter de så känner jag mig klart mkt säkrare när jag är ute och kör. bättre tillfälle än smc körningar på bana finns inte.. Instruktörer som rejsar själva och bra stäming.

Jag har hört att förare som har gått på sånna kurser löper större risk att råka ut för olyckor då dem tror att dem kan hantera hojen i högre hastigheter mycket bättre för att dem har gått en broms- och kruvteknik-kurs:va

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag har hört att förare som har gått på sånna kurser löper större risk att råka ut för olyckor då dem tror att dem kan hantera hojen i högre hastigheter mycket bättre för att dem har gått en broms- och kruvteknik-kurs:va

Det du säger måste ju stämma, det står ju på internet!

:Bugar

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Jepp, allt jag hört, sett och läst stämmer för det kommer från internet och bara internet, för det finns inga andra källor:Bugar :tummenupp

:rolleyes:

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Du kan också välja att köra med betydligt större marginaler i trafiken efter några kurser.
Det är mycket kurvteknik som gås igenom. Bromsteknik före kurva, motstyrning för vika hojen exakt, placering i olika delar av kurvan (spårval, apex m.m.) och viktagast av allt "blickfokusering" på olika föremål runt kurvan. Även gaskontroll i en kurva är en viktig del som minskar risken för framhjulsläpp.

Även risker med olika felgrepp diskuteras. Människans överlevnadsinstinkter som kan leda till en krash t.ex broms mitt i kurva när det börjar släppa leder lätt till en krash.

Det var bara några moment som lärs ut på en Sporthojskurs

Dessa moment är sånt som kan tränas under säkra förhållanden på en bana.

Försäkringen gäller på SMC-kurser då räknas som trafikövningar och inte som träning inför tävingar.

Inga vidöppna avgasrör är tillåtna på banorna (myndigshetskrav i banans miljötillstånd). Max 95 dB är ett vanligt värde

Slutligen så gäller full personlig skyddsutrustning (Inga gympaskor eller jeans är tillåtna).

Flera av SMC-sporthojsinstruktörer har egen Roadracing karriär i bagaget. Dom brukar även fungera som föråkare på olika bandagar.

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Daytona 675, yz 125
jag fyllde i november, tog mitt lätt-mc-kort augusti samma år som jag fyllde 17. kan verka onödigt, men man lär sig så mycket som är bra att veta inför kommande körkort. min är förövrigt till salu nu, om du vill ha en annorlunda 125 är min ett bra val. jag har inte sett en enda rs med likadan leckering på gatorna eller i annonser än.

http://www.blocket.se/vi/17501258.htm?ca=17_s

/ Victor

Cliffen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Hoj
YX 150cc
Fin rs där persson :) Men jag har som sagt inte tänkt lägga den summan på en 125a :tungan

Säljer du en nsr -90 och uppåt gärna lite välvårdad så är det bara till att skicka ett pm. :yoparty

Last edited:

stoffee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Dominator
ifall du endå skall ta tung mc så skall du ta 125. Du lär dig mycket inför kommande körkort också

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!