Köpa hojträsket igen

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Min smc 625 borde bytas ut.

990smr e en kul hoj va :D

allvarligt, om pengar inte var ett problem vad väljer man då för motard?
(jag har pengaproblem om nån nu undrade...men om man nu inte hade det:) )


Mest lek och lust för minst pengar

Å att meka är ett fett minus på lust kontot..

Ktm 990
duke
690
Aprillia
hypermotard
Övriga


Husaberg går bort för jag vill inte serva hela tiden ( å jag menar inte att dom går sönder utan att dom har tätta intervaller)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
beror ju på vad du vill göra med hojen.
typ 990 är ju rätt så mkt tyngre och större än tex 690 och då bli det ju helt andrar "lekar" man kan göra
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag är i exakt samma sits som dig. Sålde hojen igår och har nu en massa pengar på kontot som behöver spenderas... :)

Har haft KTM 660 och KTM 690 SM tidigare, 660:n var grymt kul medans 690 SM var jävligt tråkig. Så KTM 690 SMR skulle jag passa mig för om jag var du, för framtung och för dåligt vrid i motorn för att vara kul som motard.

Själv väljer jag i dagsläget mellan:

KTM 990 SMR

+ Mycket motor
+ Går att åka lite längre sträckor med
+ Ska ha bra bromsar och får bra omdömen i alla tester jag sett

- 189kg? För mycket vikt för att kunna kallas motard egentligen
- storlek, inget man busar med på skogsstigar direkt
- utseende? inte helt övertygad, ser mest fet ut.
- Pris, överlägset dyrast av hojarna jag tittar på.

Ducati 1100 Hypermotard

+ Lättare än KTM 990 SMR
+ Får väldigt positiva omdömen av dom som kört den/äger den
+ Ducati Hypermotard är cool, S-modellen har en massa godis

- Känns fel att svina runt med en fin Ducati, skulle få ångest om man la omkull den. Inget man buskör med på motardvis i trappor o på stigar.
- Kort register i motorn? Har kört Ducati 1100 Monster med samma motor och där tog motorn slut precis när det roliga började

KTM 690 SMC

+ En "äkta" supermotard, låg vikt och relativt okänslig vid marksyning
+ Du kan köra vart du vill, grusvägar och stigar är inget hinder
+ En uppsättning endurofälgar och man kan köra året runt
+ Billig, 79 900:- för en ny 2011

- Man vill ha andra motarder att köra med, funkar inte att köra med sporthojar i längden.
- Träsmak i arslet efter 5min, aktionsradien blir väldigt begränsad
- Motorn saknar det vrid jag vill ha i en motard
- Utgående modell? Har funnits ganska länge nu och det skulle inte förvåna om det kom en ny modell till 2012


Det är vad jag kommit fram till. Provkörde 690 SMC och 990 SMR förra året men lär köra dom igen för att fräscha upp minnet. Hypermotarden har jag inte kört än.
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Ångrar att man köpte en duke, skulle köpt en 690 smc istället... Original så är dom ganska slöa, men det rättar man till med hjälp av ett akra :)
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ångrar du att du köpte en Superduke R istället för en 690 SMC? Det är ju ganska stor skillnad på dom hojarna, har du dessutom en 530 SM känns väll en 690 överflödig?
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Om det här räknas som annonsering får ja väll be nån om ursäkt då.. :krama

Men min 690 smc kommer att vara till salu snart. Eller egentligen är den väll de redan, men inte på annons än.
Den ska in på 1000 mila service nu på tors. Sen ska nya på bakdäcket läggas på som jag hämtade idag.

Tänkte kasta upp den på annons efter valborgshelgen.

Bilder under min profil i garaget ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag körde en hypermotard en liten sväng häromdan. Helt fantastiskt register, lugn karaktär men med kräm hela vägen. Skitstabil. Fantastiska bromsar.

Skitbra hoj helt enkelt.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag körde en hypermotard en liten sväng häromdan. Helt fantastiskt register, lugn karaktär men med kräm hela vägen. Skitstabil. Fantastiska bromsar.

Skitbra hoj helt enkelt.

Låter ju riktigt bra, var det den "vanliga" eller en S ?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hypermotarden är fin & köra, hade dock inte S:en så lite sämre bromsar & fjädring bl.a. Liten & smidig men av förklarliga skäl inte så kul på höga varv i +170-180 km/h men riktigt härligt vrid & urstark på låga varv:)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hypermotarden är fin & köra, hade dock inte S:en så lite sämre bromsar & fjädring bl.a. Liten & smidig men av förklarliga skäl inte så kul på höga varv i +170-180 km/h men riktigt härligt vrid & urstark på låga varv:)

Låter bra det, ska hålla mig under 200km/h för familjens skull :) Det jag är ute efter är bra väghållning och bromsar, mycket vrid utan att tappa all effekt vid lite högra varv och bakhjulskörning i massor.....
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ja tror inte du blir missnöjd, se om du kan hitta en S:modell & gärna med titan helsystem..:)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Evo:n lockar ju med lägre vikt, 7kg mindre än "gamla" modellen är en hel del. Köper man sedan ett helsystem till den så kapar man 7kg till. Runt 165kg och 1100cc måste vara roligt, men smakar det så kostar det..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top