Köpa hus... Besiktning.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En sak som jag själv inte tänkte på när vi köpte vårt hus är en elbesiktning.
Hade jag inte haft polare som är elektriker hade de brister som nu fanns i vårt hus kostat stora pengar.

Finns lite att läsa här : http://www.kopa-hus.se/elbesiktning.html

Lycka till med köpet.

Bra point...köpte kåk från -66 i somras och elen missade jag/vi totalt. Nu är det inga jätteissues (ännu) men visst kommer det att suga pengar framöver.

Samma gäller avlopp, det är ju heller inget som en vanlig besiktning ger någon som helst fingervisning om. Av rätt väsentlig betydele för bomiljön och svindyrt att byta om rören är kassa, rotinträngning mm. Vi fick problem under hösten och det kostade oss 20k att spola och fräsa rören på all skit som satt fast...inte sånt man längtar att plöja ned pengar i men vad gör man?? :gnissla

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Honda Goldwing
Finns det murstock och eldstad/eldstäder i huset se till och kolla upp dem med.
Skorstenar är inte billiga att renovera.
Kontrollen sker av den lokala skorstensfejaren.

Lycka till med husköpet.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Ok!

Lite mer info om affären.

Huset är ett arkitektritat Anebyhus från 1955.
De tidigare ägarna byggde huset och har i princip inte gjort någonting sen de flyttade in.
Med andra ord är det helrenovering nästa. :banana

Det låter som att en nivå två besiktning kan ligga rätt så bra till då, och en elbesiktning.

Shavey: Det lät intressant. Kontaktar man försäkringsbolaget för att få besiktning och sånt gjord då, eller går man genom anticimex?

Jag ska ta med en snickarpolare till kåken som kan kolla på lite såna saker jag inte begriper mig på.

Slutligen undrar jag om någon kan tipsa om dränering?
Jag vet att man kan sätta isoleringsplattor som samtidigt fungerar som fuktspärr.. Detta vore bra då jag på sikt funderar på att inreda källaren. På så vis slipper man ju isolera på insidan av väggen..

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Isodrän är väl mest känd som dräneringsskiva,finns ett gäng olika tillverkare med likvärdiga produkter.

Skall du leja bort jobbet räkna 2-2500:- per meter beronde på förutsättnigar och djup.

Kolla in på http://www.isodrän.se/ så får du lite fakta.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Isodrän är väl mest känd som dräneringsskiva,finns ett gäng olika tillverkare med likvärdiga produkter.

Skall du leja bort jobbet räkna 2-2500:- per meter beronde på förutsättnigar och djup.

Kolla in på http://www.isodrän.se/ så får du lite fakta.

Det där var ungefär vad jag menade typ.
Jag räknar med att göra en hel del av renoveringen på egen hand och tillsammans med vänner inom byggbranchen. Förhoppningsvis slipper jag leja bort mer än grävningen...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Sålde en kåk för några år sen, Dem tog en nivå 1 först och då hittades inga fel. Efter det så "uppgradera" dem till nivå 2 och hitta fel i konstruktionen som kosta mig 200k :huvet Så det lilla extra en ordentlig undersökning kostar kan du kanske få igen mångdubbelt med lite prutning :tummenupp

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Riskkonstruktioner är tekniska lösningar som har övergetts som standardlösningar vid bygge. Det kan t ex vara betonggrund där man lagt golvet direkt mot betongen, risk för ansamling av fukt och därmed röta.

Gamla våtrum är RISK, det har kommit nya standarder väldigt ofta, senast förra året tror jag.

Det är inte värt att chansa, som någon sade, köper du ett hus för 1-2 miljoner är en besiktning för 10k ingenting.

Lycka till med köpet!

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Jag skulle helt klart INTE anlita anticimex. Dom har fått mycket klagomål att deras besiktningsmän inte gör ett bra jobb.

När vi köpte hus (i höstas) så erbjöd mäklaren en besiktingsman. Jag ringde då denna och fråga lite hur allt gick till eftersom detta var mitt första hus. Frågade vad han gick igenom och lite små prat och till sist frågade jag hur det blir om han har missat något under besiktningen. Och han sa som så. (han hade försäkring på detta!)

Om vi skulle hitta något fel som vi tycker han skulle ha hittat under besiktningen skulle vi skicka brev till han och berätta om felet. Han skulle då svara hur han såg på felet. Blev vi inte överens med det svaret skulle vi återkomma till han så skulle han komma och kolla på felet. Blev vi inte överens då skulle vi skriva ett ytterligare brev som han skulle skicka till sitt försäkringsbolag. Och då skulle dom ta ställning vems fel det är.

Frågade han rakt ut hur lätt är det att han tar på sig felet. Han svarade ärligt och sa att det är inte stor chans att det skulle gå igenom.....

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Jag skulle helt klart INTE anlita anticimex.

....text....

Ok, låter lite oroande..
Vad för besiktningsman valde du då? Var det något företag, eller jobbade han för försäkringsbolaget?

Jag tänkte ändå ringa anticimex och kolla vad dom har för priser och erbjudanden. Jag har hört att dom lämnar lång garanti på sina jobb... Får ringa runt och kolla lite...

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
När jag köpte hus i september förra året sån anlitade jag Anitcimex för en överlåtelsebesiktning innan jag verkligen skrev på. Så vi träffades utanför kåken och killen kommer i vad jag antar var han privata bil. En Peugeot 206. Inget fel med det kan man väl tycka, men sen när han skulle upp på vinden genom en lucka i hallen så frågade han mig om jag hade en stege.

Borde inte det ingå i er utrustning och för dom 6600kr jag betalar? sa jag lite irriterat. Det är väl knappast någon överraskning att en sån behövs rätt ofta i dennes persons dagliga arbete.

Men han hade ju fel bil idag och blablablaa...

Så jag slängde till honom en pall jag hittade i källaren, så fick han häva sig upp efter bästa förmåga, med lite hjälp från min sida. Men sen gick han noggrant igenom huset på vinden, taket, källaren. Fotograferade, körde med fuktmätaren, kollade runt fönster och i alla skrymslen och vrår. Var "normalt" för ett hus från 1945.

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Ok, låter lite oroande..
Vad för besiktningsman valde du då? Var det något företag, eller jobbade han för försäkringsbolaget?

Jag tänkte ändå ringa anticimex och kolla vad dom har för priser och erbjudanden. Jag har hört att dom lämnar lång garanti på sina jobb... Får ringa runt och kolla lite...

Anlitade en kompis farsa som har jobbat som besiktingsman i 20-25 år men har gått i pension. Billigt blev det men han lämnade ingen garanti på jobbet. Han snokade som faan runt i huset. Märkte en list som var borta som vi inte sett än fast vi hade varit i huset 3 ggr.. Men tänkte 7000 å svårt att dom tar på sig skulden och en 7 del av det priset.. Blev inge svårt val.. :tummenupp

Mitt tips är att kolla runt med grannarna eller någon annan som har köpt hus nyligen efter en bra bes. man.

Lycka till!!

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hur blir det sedan, om dom hittar massa fel, och man inte vill köpa huset för priset som har sagts, utan att något skrivits.

Är det bara att betala 10.000 till firman och fortsätta leta annat hus?
Är firman skyldig att dela med sig av protokollet till husägaren?/säljaren?
Då får ju han en bes gratis.
:confused:

Om man är i de skedet att man gör en besiktning och hittar massa fel bör säljaren vara öppen för en prissänkning om man fortfarande är intresserad. Eftersom man då gjort besiktningen och påpekat felen måste säljare informera om felen till en eventuell ny köpare ! så oftast brukar den inte vara svårt att förhandla ner priset till en acceptable nivå.

Riskbedömning kan vara j'vligt bra. morsan åkte på den niten köpten ett hus där mäklaren ändrat husbeskrivningen från betonggrund med ingjutna golvreglar till byggt i enlighete med iso 8037473-ca (exempel)
min mor fundera inget mer på de men sedan visade de sig att de var vanligt att man fick problem med fukt i dessa konstruktioner.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
köper ni via mäklare så brukar de veta eller rekomendera,annars har ju bankerna oftast folk de anlitar,fråga på jobbet i ämnet,folk köper ju hus till höger o vänster vilka de tyckte var bra.
Sen sist o inte minst,läs på ha gärna nån kompis som är snickare med och kolla.
Besiktningsman kostar ca 7 papp kanske mer nu,men kan ju vara bra och är väl inte nån större kostnad om man köper kåk för miljonen eller mer.
kolla krypgrunden,skorsten,tak värmekällor,fukt,drag från fönster,allt som kostar stora pengar att åtgärda med ao.
Oftast blir man fartblind och köpgalen,men det är ju bara...........
och det är det om man kan och har pengar......
fråga kompisar med hus,helst nån som kan litegrann,var kritisk när ni går igenom huset,våga fråga,du kommer långt på det,kan besiktningsmannen nåt så ska han kunna svara på frågorna ordentligt.
lycka till.:tummenupp
jo jag bor i hus........
tips forumet nr ett i det här ämnet är byggahus.se
/robin

Största fördelen är att om du väljer en besiktningsman så är han skadeståndsskyldig om ha missar några väsentliga fel som man har möjlighet att upptäcka.

Besiktningsmannen kan inte ta ansvar för dolda fel efetersom de är dolda :) . Däremot har säljaren ett ansvar för dolda fel i 10 år. Den paragrafen kan vara svår att använda däremot eftersom ett gammalt hus kan man räkna med kan ha dolda fel = ingen ersättning i många fall. Ett nytt hus ska däremot inte ha några dolda fel.

Se till att hitta en bra besiktningsman (eller egentligen firma) som är försäkrad så har du skyddat dig så mycket som går.
jo iof,men köparen har en väldigt stor skyldighet att kolla att allt är ok,så lita inte för mycket på dolda fel,det är bara om det nåt som är så uppenbart att man inte kunde ha missat det som det träder i kraft,och då har besiktningsmannen en skadeförsäkring som ska gälla,och du vet väl vad gärna försäkringsbolag betalar ut pengar?
Du kan inte som köpare bara tro att allt är ok bara för att du besiktat huset,utan du ska verkligen veta vad som är ok eller inte för att den försäkringen ska träda i kraft,tyvärr! glömde en grej,fråga grannar,där kan du få mycket info om vad som gjorts hur det gjorts osv,skvaller javisst,men bra för dig,var förra ägaren en noga typ eller en slarver tex?

/robin

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende