Köpa hus. Tips & råd

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Alla kanske inte kan bygga nytt som vissa andra....:rolleyes:
:stepfordwives

Ska man köpa ett gammalt hus måste man ställa sig frågan vad man vill göra med sin fritid och om man "orkar" bo i ett renoveringsobjekt.

Är det omfattande renoveringar där det kommer att ta tid, så tar det på nerverna om man vill ha ordning och reda omrking sig för att må bra. :rolleyes:

Samt om det är värt alla tilläggskostnader för att renvovera huset till det skicket man vill ha. I slutänden kanske ett billigare hus ändå blir dyrare än ett nyare, dyrare hus. Om man ser till driftskostnader, och dylikt.

TS du verkar ha fått bra info ang. husets skick. Och det som kan vara värt att tänka på är vad det är för uppvärmning på kåken. Ett hus med direktverkande el blir direkt svindyrt. Och där kanske man hellre lägger dom tusenlapparna på ett huslån. Med bättre andrahandsvärde på kåken.

//M

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ska man köpa ett gammalt hus måste man ställa sig frågan vad man vill göra med sin fritid och om man "orkar" bo i ett renoveringsobjekt.

Är det omfattande renoveringar där det kommer att ta tid, så tar det på nerverna om man vill ha ordning och reda omrking sig för att må bra. :rolleyes:

Samt om det är värt alla tilläggskostnader för att renvovera huset till det skicket man vill ha. I slutänden kanske ett billigare hus ändå blir dyrare än ett nyare, dyrare hus. Om man ser till driftskostnader, och dylikt.

TS du verkar ha fått bra info ang. husets skick. Och det som kan vara värt att tänka på är vad det är för uppvärmning på kåken. Ett hus med direktverkande el blir direkt svindyrt. Och där kanske man hellre lägger dom tusenlapparna på ett huslån. Med bättre andrahandsvärde på kåken.

//M

Huset har bergvärme.

Får se under morgondagen om det kan vara värt "besväret" med huset.

Hade man haft råd att bygga nytt OCH om det funnits tomter att köpa här byn så hade valet varit ganska lätt. Nu faller det på båda punkterna tyvärr...

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Att gräva upp & omdränera en grund är inte så farligt dyrt, ett bra tillfälle att utnyttja rotavdraget då det ju mest är arbetskostnad.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Låter som att det är lite att göra med huset,skall du ha folk till att fixa allt eller du kan själv?Springer lätt iväg när man börjar rota i gamla hus,tillkommer alltid oförutsedda saker,ALLTID :)

Annars så har du fått goda råd,men besiktningen är enligt mitt tycke bortkastade pengar,det är inte värt ett jota om det skulle komma fram oförutsedda skador,besiktningsbolaget har alltid ryggen fri,tyvärr.Ta med bekanta som håller på med byggnationer,eller som har ett gott hum om hus,ju fler desto bättre.

Ett sista råd är att inte förhasta sig,det finns fler hus till salu,och kommer så att fortsätta.Känns det inte "rätt" i kroppen när du kollar på det så är det nog inget hus som skall köpas.Har varit i just din sits för ett par år sedan,och råden är självupplevda..

Lycka till!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nu är jag definitvt ingen expert på sånt här men så här tror jag att det är:

Man behöver inte göra en besiktning innan man skriver kontrakt.
Man kan istället se till att skriva in en besiktningsklausul i kontraktet.
Då kan besiktningen utföras efter att båda parter har skrivit på
kontraktet. Klausulen ska då beskriva vilka åtgärder som kan
vidtas beroende på resultatet av besiktningen och i vilka fall
dessa åtgärder kan vidtas. Åtgärder kan vara att man justerar
köpesumman eller att köpet går tillbaka. Man kan också villkora
vilka upptäckta fel som kan leda till vilka åtgärder.
Besiktningsklausuler kan se olika ut och det är mäklarens uppgift
att se till att de blir utformade på ett sätt så att båda parter blir nöjda,
men mäklare kan klanta till det, så det är väldigt viktigt att se till att
klausulen blir riktigt utformad. Som köpare är det bästa om man
ser till att kunna hoppa av köpet oavsett vad som kommer fram
vid besiktningen, även om denna utförs efter kontraktskrivandet.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Egen besiktning utför man lämpligast som köpare innan kontraktskrivning. Man erhåller info och reducerar sin egen risk, samt slipper det långdragna med en ev. Rättsprocess.

Det är anticimex nu som har gjort den, så jag rekommenderar en egen, mer realistisk, som inte enbart tänker på sin ansvarsförsäkring...

Lycka till

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Biltmore: Nä, dränera en grund är ju inte hela världen. Känner nog ingen som inte fått göra det inom 2 år efter husköpet.

Kymi: En del saker vet jag att jag kan fixa, vissa saker får jag se till att lära mig. Men man vet ju aldrig, nån grej får man nog anlita folk till.
Vi tänker inte förhasta oss, men inom 2 år så kan vi förhoppningsvis köpa ett hus. Så det är ingen tokstress att handla.

Bostongurka: Tackar så mycket för tipset :tummenupp

Badger: Tackar för tipset :tummenupp

husabergrobin: Tackar för länken :tummenupp

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Huset är byggt 1966.

Detta finns i besiktningsprotokollet. Säljaren som anlitat Anticimex.

UTVÄNDIGT

Markförhållanden
Marken lutar mot huset. Se foto.
Den utvändiga marklutningen mot huset
innebär risk för ökad fuktbelastning mot
grunden vilket kan resultera i fuktskador i
huset.

Sockel
Mindre putssläpp förekommer på
grundsockeln.

Fönster
Fönster är i behov av målning/underhåll och
det förekommer otätheter vid underbleckens
anslutningar mot fönsterkarmar och
fönstersmygar. Se foton.
Fönster där målningsbehov finns riskerar
pga. sämre vattenavvisande förmåga att få
fuktskador samt att observerade otätheter vid
underblecken kan leda till att fukt tränger in i
väggkonstruktioner. Detta kan leda till
rötskador i fönster- och väggkonstruktioner.

Fönstret till torkrummet i källarplan är trasigt.

TAK

Takpannorna är äldre och det förekommer
otätheter vid kringtäckningen runt
skorstenen............

Jag läste inte längre än ovan. Där hade jag beslutat mig för att kika vidare. Verkar vara en hel del jobb med det huset. Skötsel och underhåll kommer att ta mer tid än du anar även om du köper ett helt felfritt hus.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Alla kanske inte kan bygga nytt som vissa andra....:rolleyes:
:stepfordwives

Det finns ju alternativ däremellan. Att bygga är inget jag rekommenderar, det är ett jävla slit.

Men alternativet är att titta på ett lite nyare hus som har "modern" byggstandard. Jag menar då t.ex. isolering och fönster som håller bra energivärden. Och där man inte måste sätta igång med stora renoveringsgrejer som både tar på energi och plånbok.

Att måla om ett rum eller göra ytskikt är ju peanuts jämfört med att byta tak, dränera. o.s.v

//M

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag håller med en del av de som skrivit här i tråden.

Om du absolut inte måste köpa just det här huset (pga. läge eller dylikt) skulle jag ha kikat vidare.
Det är absolut inget som är omöjligt att fixa, men det är mycket jobb innan allt blir som man vill ha det.
Sen blir det alltid mer jobb än vad man tänkt sig, alltid!

Ang. nybyggnationer så köper jag personligen mycket hellre ett lite äldre hus (bra byggt) med uthus, en skaplig gård osv.
Nästan alltid när man åker förbi ett nybyggt hus så ser det.. ja, ut som ett nybyggt hus.
Ofta en enplansvilla på ~120 kvm och kanske ett tillhörande garage som ofta är ihopbyggt med huset med en kal och tråkig, ganska liten tomt.
Fast det är nog bara jag. :)

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Det är väl 3 saker man ska kolla, läget, läget och läget. Resten går att fixa. Har det inte möglat bort sedan -66 så måste ju grundkonstruktionen vara bra. Gäller ju bara att priset speglar renoveringsbehoven.
Jag har köpt 2 hus, första från -43. Bytte tak och fönster, det är inte så krångligt. Nuvarande är från 1850 och det står än utan problem till skillnad från nybyggda välisolerade (oventilerade) moderna hus....

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sen finns det såna som mig själv som faktiskt vill ha ett renoveringsobjekt just av den enkla anledningen att man vill få det som man vill och göra jobbet själv istället för att köpa ett "färdigt" som man bara är halvnöjd med.
Själv åkte jag hem från stugan i morse för att just nu sitta i det skitiga köket och ta en paus i rivningen av badrummet. Jag har precis byggt färdigt tvättstugan i källaren, toalett i källaren, bytt stammarna, lyft golv och tak och rätat upp väggar i sovrum och hall och sen nya ytskikt på det.
Vi tog över huset den 1:a maj så jag har ju inte kommit ens halvvägs men vad skulle man göra med ett färdigt hus liksom? Påta i trädgården, umgås med frugan och ungarna eller köra hoj eller annat fjant?
Nej, sånt gillar jag inte så jag belamrar mig gärna med renoveringsjobb :)

TS; Byta tak och sånt är också enkelt och "roligt", ett lagom helgjobb med en kompis och ett par flaskor sprit/backar med öl.
Självklart ska inköpspriset spegla skicket på huset. Är det tokmycket att göra så bör det således inte kosta speciellt mycket.

men besiktningen är enligt mitt tycke bortkastade pengar...

Inte nödvändigtvis. Om man inte är helt hemma på byggkonstruktioner och dylikt så tycker jag att man ska ta en besiktning för att få reda på vad som är fel osv. Man besiktigar ju inte huset bara för att besiktningsmannen ska stå för sånt som dyker upp :huvet
Man besiktigar huset av den enkla anledningen att man vill veta vad som är fel. Samma sak bör ju gälla säljaren, jag vill inte sälja ett hus till någon novis som sedan ringer och frågar varför det luktar mögel om hans ungar eller varför det droppar från vattenledningarna :näsblod

Så, en besiktning innan köpet är att rekommendera men däremot kan jag inte rekommendera Anticimex. Jag gjorde en tråd just angående detta ämne i vintras när vi stod inför köpet av vårat hus och där finns en del matnyttigt tror jag.

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
...så jag har ju inte kommit ens halvvägs men vad skulle man göra med ett färdigt hus liksom? Påta i trädgården, umgås med frugan och ungarna eller köra hoj eller annat fjant?
Nej, sånt gillar jag inte så jag belamrar mig gärna med renoveringsjobb :)

Det är det jag menar. Man måste lixom veta lite i förväg vad man vill göra med sin "fritid". Är det ens intresse att snickra och fixa, ja då är det ju bara att köra. :tummenupp

Förövrigt blir man nästan inte färdig med ett nybyggt hus heller. Det finns alltid nåt att pyssla med.

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Det är just det som farmerlip säger. Läget är så sjukt bra, det är ju det som gör att man funderar på om det kan vara värt jobbet med huset.

Stor tomt, sjukt bra läge är sånt som är svårt att koppla bort.

Lyckades få till en visning nu på fredag, så sambon, jag och plastfarsan ska dit och kolla.

Tackar ännu en gång för alla tips! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Notch

Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Får tacka för alla tips och råd!

Och för alla som är lite nyfikna kan jag säga att vi kom överrens med köparen om ett bra pris och inget av det i besiktningsprotokollet var jätteakut, så vi får fixa undan för undan.

Skönt att slippa hyresrätt om några månader! :)

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Det är just det som farmerlip säger. Läget är så sjukt bra, det är ju det som gör att man funderar på om det kan vara värt jobbet med huset.

Stor tomt, sjukt bra läge är sånt som är svårt att koppla bort.

Lyckades få till en visning nu på fredag, så sambon, jag och plastfarsan ska dit och kolla.

Tackar ännu en gång för alla tips! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hej!

När jag och sambon flyttade ihop i hennes hyrestvåa så började vi snart krypa på varandra så vi beslutade oss för att titta på större gemensamt hem. Vi kollade allt från villor till lägenheter men tillslut fastnade vi på radhus väldigt centralt.

Det jag tycker är viktigt när det gäller att byta boende till något "helägt" är att för det första se till att ni trivs med området/läget för det kan ni aldrig ändra på. Sen att Ni har t.ex. bergvärme är en fördel iom att det är en relativt "tråkig" kostnad. Vi köpte vårat då alla "tråkiga" kostnader är gjorda dvs. tak, fönster, kök och badrum. De känns i plusskan mer än de märks känner jag. Det vi gjorde var att ändra alla övriga ytskikt till det vi behagade och det känns ändå som att vi gjort en bra affär. Så prio 1 läget/området är mitt tips alla gånger. Det andra går att ändra med en viss tidsplan iom att ALLT kostar. Vi är två rel. lågavlönade anställda som inte kastar upp ett nytt kök på två månadslöner utan tycker det är guld värt att slippa den kostnaden på ett par år.

Det vi känner i efterhand är att en egen besiktning hade inte gjort nåt, nu var vårat radhus lugnt med skavanker men ändå så känns det liet "köpa grisen" när man litar blint på det protokollet mäklaren kommer med.

Hoppas du fann nåt nyttigt i mina ord såhär på kvällskvisten.

Lycka Till!

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Lyfter tråden lite :)
Någon som har koll på om det spelar någon roll om ett hus är klassat som fritidshus fast man använder det som permanent bostad?
Går det att klassa om det till vanlig bostadsvilla och är det någon fördel att göra det?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC