Köpa inlöst hjälm på blocket

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Med risk för att avslöja min okunskap...

Rycks remmen bort på inlösta hjälmar? Av handlare i.s.f., eller?

Har tack o lov ingen erfarenhet av att få hjälmen inlöst.

(Och nej, jag är inte spekulant. :) )

Man klipper remmen på kasserade hjälmar, just för att de inte ska användas igen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Rycks remmen bort på inlösta hjälmar? Av handlare i.s.f., eller?

Om du t.ex tappar en hjälm i marken kan vissa bolag lösa in den och för att då kan man behöva klippa av remmen och skicka den till försäkringsbolaget för att alltså visa att hjälmen är förverkad istället för att skicka in hela hjälmen.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om du t.ex tappar en hjälm i marken kan vissa bolag lösa in den och för att då kan man behöva klippa av remmen och skicka den till försäkringsbolaget för att alltså visa att hjälmen är förverkad istället för att skicka in hela hjälmen.

ok, tack för svar.

Tycker dock att ett sådant system verkar för lätt "knäcka". En falsk rem är ju lätt att fixa. Jag trodde att det alltid var en dokumenterad yxa i hjälmen som krävdes som bevis.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Är man så jävla dum så man köper en hjälm med kapad hakrem så kan man gott ha de om de händer något!

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Är man så jävla dum så man köper en hjälm med kapad hakrem så kan man gott ha de om de händer något!

Trode du att remmarna växer ut från hjälmen av sig själv? givetvis går det att byta ut dem. Men man bör nog veta vad man håller på med för det är ju alltid en risk man tar.

Sen att köpa begagnat sådär verkar lite tveksamt man vet ju inte vad dem där hjälmarna har utsatts för innan, då köper jag personligen häldre nytt.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hurdå? Bortsett från att klippa en i affären...

Jag tvivlar på att försäkringsbolagen har särskilt bra koll på vilka remmar som hör till olika hjälmmodeller. Man kan ju t.ex. klippa remmen ifrån sin 299 kronors plastkruka och säga att den kom ifrån en kolfiberdito för 6000 kr.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tvivlar på att försäkringsbolagen har särskilt bra koll på vilka remmar som hör till olika hjälmmodeller. Man kan ju t.ex. klippa remmen ifrån sin 299 kronors plastkruka och säga att den kom ifrån en kolfiberdito för 6000 kr.

Ja då dödar du din 299 kronors kruka samtidigt som du riskerar att handläggaren tittar i en katalog och inser att du skickat in fel rem.

Mycket som ska funka ihop, bättre att vara kriminell på riktigt istället.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Ja då dödar du din 299 kronors kruka samtidigt som du riskerar att handläggaren tittar i en katalog och inser att du skickat in fel rem.

Mycket som ska funka ihop, bättre att vara kriminell på riktigt istället.

Hur ofta har hjälmtillverkarna olika remmar på olika modeller? De använder ju ofta likadana remmar på plasthjälmarna som på sina dyrare varianter. Såvida man inte tvingas att uppvisa hjälmen så finns det ju oftast ingen möjlighet att avgöra hur pass dyr kruka man egentligen kräver ersättning för.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Vad sägs om ofta?

Man kan diskutera detta i detalj hela helgen, men jag tycker fortfarande inte att det är så jävla lätt att trolla fram en rem för att genomföra försäkringsbedrägeri. Man mördar en annan hjälm i 100% av fallen, om man inte är handläggare på FB och har hela lådan full.

Faktum är att jag kan i princip skaffa det mesta inom 15 min, droger, vapen, hora i valfri prisklass eller motsvarande kontraband, men fan ingen rem utan att åka till Mcvaruhuset och klippa en.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Trode du att remmarna växer ut från hjälmen av sig själv? givetvis går det att byta ut dem. Men man bör nog veta vad man håller på med för det är ju alltid en risk man tar.

Sen att köpa begagnat sådär verkar lite tveksamt man vet ju inte vad dem där hjälmarna har utsatts för innan, då köper jag personligen häldre nytt.
Vad fan svamlar du om?

Det jag menade är att om någon är så dum att dom köper en hjälm utan hakrem och sedan syr dit en ny/kör utan och kraschar så kommer inte ja sympatiserna för deras sak.

En hjälm med klippt rem ska kasseras inget annat, punkt!
F bolagen klipper hakremmarna av en anledning!

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Vad fan svamlar du om?

Det jag menade är att om någon är så dum att dom köper en hjälm utan hakrem och sedan syr dit en ny/kör utan och kraschar så kommer inte ja sympatiserna för deras sak.

En hjälm med klippt rem ska kasseras inget annat, punkt!
F bolagen klipper hakremmarna av en anledning!

Det jag svamlar om är att remmarna monteras i fabrik och vet man hur man skall göra kan man gott sätta i remmar själv även om jag inte rekomenderar det så är det absolut inte omöjligt. Jag tror inte nån vill åka med en hjälm där nån stolle endast sytt ihop två tampar från de avklippta remmarna även om det så vore med bävernylon och björntråd, men skruvar man ner hjälmen och fackmässigt monterar in nya på de riktiga fästena så.

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Hej!

Jag ville bara säga det som först slog mig när jag läste hans annons på blocket:

HAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHAHHHAAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAAHHAHA :rofl:hoppskrat:skrattaåt:rofl:rofl:skrattaåt

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM